شناسهٔ خبر: 9076892 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

در همایش بزرگ خادمان و فعالان فرهنگی اربعین مطرح شد؛

راهپیمایی اربعین یک حرکت فرهنگی تاثیرگذار/ پیش‌بینی حضور 5 میلیون زائر ایرانی در اربعین حسینی

خبرگزاری رسا ـ همایش بزرگ خادمان و فعالان فرهنگی اربعین با عنوان «آیة الایمان» امروز با حضور علما و مسؤولان لشکری و کشوری در سالن اجتماعات سازمان حج و زیارت برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش بزرگ خادمان و فعالان فرهنگی اربعین با عنوان «آیة الایمان» امروز از صبح تا عصر با حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، سردار سلیمانی و برخی مسؤولان دیگر سازمان حج و زیارت و حضور مردمی در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد.

 

در ابتدای این همایش طهماسبی دبیر این همایش، گفت: راهپیمایی سال جاری از دو ماه پیش با همکاری بنیاد خاتم‌الاوصیاء مقام معظم رهبری،‌ سازمان فرهنگی و هنری اوج،‌ سازمان فرهنگی هنری سراج، بسیج رزمندگان و با حضور فرماندهان و مسؤولان فرهنگی از 3 استان ایلام، کرمانشاه و خوزستان برنامه‌ریزی شده است که در این راستا قرارگاه فرهنگی نور و شهرداری تهران نیز با ما همکاری دارند.

 

نهادهای فعال در راهپیمایی اربعین باید منسجم باشند

وی افزود: ایجاد انسجام میان نهادهای فعال در راهپیمایی اربعین یکی از اهداف این همایش است با توجه به پیاده‌روی اربعین با حضور گسترده مردم طی سال‌ گذشته در سال جاری در پی رفع نواقص و کمبودها هستیم، از جمله اینکه دسته بزرگ اربعین ویژه جمهوری اسلامی ایران که شامل بیش از یکصد هزار نفر از ایرانی‌ها است و در بین‌الحرمین به عزاداری می‌پردازد با نظم و انسجام بیشتری برنامه خود را انجام می‌دهد.

 

دبیر همایش با اشاره به هدف دیگر این همایش عنوان کرد: یکی دیگر از اهداف این همایش پیگیری منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص برگزاری اربعین حماسی است تا بتوانیم آن را به نحو بهتری اجرایی کنیم.

 

اربعین مردمی است و باید مردمی باقی بماند

طهماسبی بیان داشت: رهبر معظم انقلاب فرمودند اربعین مردمی است و باید مردمی باقی بماند ما به دنبال محقق کردن منویات رهبر معظم انقلاب هستیم.

 

وی با اشاره به ایجاد انسجام به عنوان یکی دیگر از اهداف همایش، گفت: با توجه به اینکه همه در ایران اسلامی در حال تلاطم هستند انسجام و هماهنگی مراسم‌ها و برنامه‌ها که همه با هم یک صدا شوند از دیگر اهداف همایش است.

 

دبیر همایش افزود: راهپیمایی اربعین حسینی سالها پیش به صورت خودجوش برگزار می‌شد که  مشکلات و نواقصی از بعد فرهنگی داشت که مورد نقد و بحث قرار گرفته تا دیگر تکرار نشود.

 

طهماسبی گفت: هدایت دسته بزرگ عزاداری 100 یا 200 هزار نفره کار ساده‌ای نیست هماهنگی‌ها باید به بهترین نحو انجام شود تا مشکلات به وجود نیاید، در زمان صدام حضور مردم در اربعین از صد نفر تجاوز نمی‌کرد بعد از نابودی صدام روز به روز جمعیت افزایش پیدا کرده است در سال جاری برآورد ما این است که حول و حوش 5 میلیون نفر در اربعین شرکت خواهند کرد که  تسهیلات لازم در پایانه‌های کربلا و نجف و بین راه ایجاد شده است.

 

در ادامه این همایش سردار نجات مسؤول فرهنگی قرارگاه اربعین حسینی، گفت: با راهپیمایی اربعین حسینی گویا خون امام حسین(ع) که سبب آبیاری درخت اسلام شده دوباره بعد از 1400 سال جوشان شده و دارد در دنیا انقلاب بزرگی ایجاد می‌کند.

 

وی افزود: این برند حضور 20 میلیون نفری در کشوری فقیر و جنگ زده و پذیرایی کردن از زائران کار عشق به امام حسین(ع) است.

 

مسؤول فرهنگی قرارگاه اربعین حسینی عنوان کرد: قرارگاه فرهنگی اربعین با حضور سپاه پاسداران و بسیج مردمی هیات رزمندگان، هیات دانشجویی تشکیل شده و هدف ما از آن همدلی و روشمند عمل کردن در هدایت مردمی است.

 

وی اظهار داشت: با دفتر رهبر معظم انقلاب هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است و همچنین طی 5 یا 6 جلسه در عراق همه ابعاد فعالیت‌های فرهنگی بررسی شده است تا بر خلاف مصلحت مسلمانان نباشد.

 

نخستین محور کار فرهنگی اربعین تقویت وحدت مسلمانان در جهان است

سردار نجات افزود: نخستین محور کار فرهنگی ما تقویت وحدت مسلمانان در جهان است با توجه به اینکه بسیاری از اهل تسنن به امام حسین(ع) علاقه دارند باید حرکت همه ما در جهت وحدت مسلمانان باشد.

 

مسؤول فرهنگی قرارگاه اربعین حسینی بیان داشت: تعمیق باورهای دینی مردم با افزایش معرفت دینی آنها امکان‌پذیر است تا منزلت و عزت مسلمانان با معرفی نهضت امام حسین(ع) افزایش یابد و معلوم شود که مسلمانان زیر بار ذلت نمی‌روند.

 

وی با اشاره به یکی از اهداف برنامه‌های فرهنگی مبنی بر شناساندن دشمنان جهان اسلام به شرکت کنندگان در راهپیمایی اربعین، گفت: با مقاومت می شود به پیروزی دست یافت اربعین ظرفیت خوبی برای طرح و اصلاح مسائل جهان اسلامی نظیر فلسطین، بحرین، سوریه، عراق و حضور کفار در بلاد مسلمانان است.

 

نهادینه ساختن حماسه اربعین می‌تواند مقدمه ظهور امام زمان باشد

سردار نجات ابراز کرد: نهادینه ساختن حماسه اربعین آنقدر بزرگ است که می‌تواند مقدمه ظهور امام زمان باشد کسی منتظر واقعی ظهور است که استکبارستیزی همراه با اتحاد داشته باشد.

 

مسئول فرهنگی قرارگاه اربعین حسینی با اشاره به اینکه برای تحقق اهداف بالا تدابیر لازم اندیشیده شده است، اظهار داشت: قرار است که کار فرهنگی با بسیج امکانات مردمی انجام دهیم تا هماهنگی و همراهی همه دستگاه‌ها شعار و بحث وحدت را دنبال کنند همچنین هماهنگی و همسویی با دستگاه‌های داخل عراق نیز انجام می‌شود.

 

وی افزود: بهره‌مندی از دفاتر مراجع در عراق نظیر آیت‌الله سیستانی، توجه به میزبانی عراقی‌ها بدون قصد جایگزینی خودمان با توجه به علاقه و علقه عراقی‌ها در پذیرایی از زائران، مد نظر قرار دادن جایگاه امام رضا(ع) زیرا مردم عراق ایران را با امام رضا(ع) می‌شناسند از دیگر موارد فرهنگی است که به آن توجه شده است.

 

در بخش دیگری از این همایش حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه علمیه، گفت: حج وظیفه‌ای است که هر کس در عمر خود یک بار انجام دهد کافی است امام زیارت هر ساله امام حسین(ع) بسیار توصیه شده است بنابراین ما باید نسبت به زیارت اربعین احساس وظیفه کنیم، پاسخ ما به این سرویس‌های امنیتی کشورهای استکباری که تلاش دارند چهره زشت و تخریبی از اسلام نشان دهند ایجاد وحدت قلوب ملت‌های جهان در اربعین حسینی باشد.

 

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به محتوای روضه‌ و عزاداری‌ها در راهپیمایی اربعین گفت: محتوای روضه و عزاداری‌ها باید نسبت به گذشته در قالب مظلومیت بوده تفاوت داشته باشد امروز که ما در اوج اقتدار هستیم باید ادبیات اقتدار امت اسلامی به صورت حماسی در اربعین جاری شود.

 

همچنین سردار ذوالفقاری معاون امنیتی وزارت کشور و مسؤول ستاد اربعین کشور یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود که با اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده در برنامه اربعین سال جاری، گفت: ستاد مرکزی بر اساس تدبیر مقام معظم رهبری در وزارت کشور ایجاد شده است تا آماده‌باش عمومی برای هر چه بهتر برگزار شدن مراسم اربعین صورت گیرد.

 

پیش‌بینی حضور 5 میلیون زائر ایرانی در اربعین حسینی

وی همچنین تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود در اربعین امسال بیش از 5 میلیون زائر از کشورمان حضور پیدا کنند و بر همین اساس ویژه ‌برنامه‌هایی برای نقل و انتقال زائران از شهرهای مختلف کشورمان به سمت نجف و کربلا صورت گرفته است تا موضوع نقل و انتقال با کمترین مشکل انجام شود.

 

در بخش دیگری از این همایش سردار یعقوب سلیمانی دبیر ستاد مردمی اربعین ضمن  سلام و درود بر سالار بر ارواح شهیدان کربلا به خصوص اباعبدالله‌الحسین (ع) گفت: از خداوند استمداد می‌طلبیم که بتوانیم خادم زائران اربعین حسینی باشیم.

 

وی افزود: سپاه به راهپیمایی مردمی در اربعین حسینی نگاه تبلیغی و رسانه ای نداشته بلکه نگاهش تکلیف محور است، ما در این کار مستقیم مسوولیت نداریم اما با تمام توان در کمیته‌ها حضور داشته و انجام وظیفه خواهیم کرد.

 

دبیر ستاد مردمی اربعین عنوان کرد: هفته گذشته در مجمع مشورتی فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح، مختصر گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های سپاه در این رابطه داده شد و دیروز نیز در وزارت کشور و در جلسه با استانداران خلاصه‌ای از اقدامات سپاه با تاکید بر تقویت موکب‌ها در توجه به تدبیر مقام معظم رهبری گزارش داده شد.

 

سلیمانی اظهار داشت: در راستای امتداد و استمرار تجمع عظیم راهپیمایی اربعین باید مردمی باقی بماند و در صورتی که دستگاه‌ها و دولت و استانداری‌ها قصد همکاری داشته باشند باید با رعایت ظرافت‌های خاص باشد.

 

مجموعه سپاه اقدامات خوبی برای خدمت به زائران اربعین انجام داده است

وی افزود: در مجموعه سپاه اقدامات خوبی انجام گرفته و ستاد اربعین سپاه با حکم فرماندهی کل سپاه معرفی شده است، کمیته‌هایی تحت عنوان کمیته‌های فرهنگی، پشتیبانی، درمانی و حفاظت اطلاعات تشکیل شده که نمایندگان سپاه در کلیه کمیته‌ها حضور داشته باشند.

 

دبیر ستاد مردمی اربعین بیان داشت: با هماهنگی استانداران و دستگاه‌های اداری سه قرارگاه راه‌اندازی شده است که ساختار قبلی آن تغییری نکرده و مسوول قرارگاه سال جاری استاندار، جانشین قرارگاه سپاه و دبیر آن مسوول سازمان حج و زیارت استان است.

 

سلیمانی افزود: از جمله دیگر اقدامات تشکیل قرارگاه در مرز شلمچه، تشکیل جلسات کمیته‌ها، سرکشی به مرزها، ساماندهی بیش از 600 دستگاه اتوبوس، مینی بوس، کامیون و تریلر برای به کارگیری بخشی از آنها در داخل و بیرون مرز است.

 

وی در ادامه ابراز کرد: استقرار و ایجاد پل متحرک جهت سهولت در تردد را خواهیم داشت که سال گذشته به عنوان یک مشکل مطرح بود و پیش بینی تانکر آب در مرز ها و آمادگی سپاه برای استقرار پمپ بنزین سیار به تناسب و درخواست وزارت راه و ترابری نیز در نظر گرفته شده است.

 

راهپیمایی اربعین در مجموع یک حرکت فرهنگی تاثیرگذار است

دبیر ستاد مردمی اربعین عنوان کرد: راهپیمایی اربعین در مجموع یک حرکت فرهنگی تاثیرگذار است، با توجه به افزایش زائران در شهر کربلا ایجاد اسکان زائران، راه اندازی بیمارستان صحرایی، تهیه وسایل لازم جهت طبخ غذا بین 50 تا 60 هزار پرس غذا در روز را در نظر گرفته‌ایم.

 

سلیمانی در پایان خاطرنشان کرد: با هماهنگی‌ و برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته تریلرها را در راستای حمل و نقل زائران به کار می‌گیریم همچنین دو پست هوایی و امداد در خوزستان انجام خواهد شد و اسکان موقت زائران در مرز مهران به 5 هزار نفر خواهد رسید.

 

در بخشی از این همایش از سایت طرح ملی خادم الحسین(ع) و سامانه جامعه اربعین رونمایی شد./807/503/ب1

نظر شما