شناسهٔ خبر: 9054613 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قانون | لینک خبر

د‌ر گفت وگوی« قانون» با د‌کتر هژیر تهرانی بررسی شد

تصمیم دولت اتریش درباره هولوکاست

دولت جدید و راستگرای اتریش با هدف اعتمادسازی با رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که حدود 200 هزار نفر از بازماندگان قربانیان هولوکاست در اتریش، درصورت تمایل می توانند تابعیت این کشور را کسب کنند.

صاحب‌خبر -

قانون- دولت جدید و راستگرای اتریش با هدف 'اعتمادسازی' با رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که حدود 200 هزار نفر از بازماندگان 'قربانیان هولوکاست' در اتریش، درصورت تمایل می توانند تابعیت این کشور را کسب کنند.
به گزارش قانون به نقل از ایرنا ، با ورود حزب دست راستی 'آزادی' به دولت جدید اتریش ، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که وزیران دولت جدید از حزب آزادی از جمله وزیران امور خارجه، دفاع و کشور اتریش را تحریم (بایکوت) می کند. همچنین وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه ای اعلام کرد که روابط آن با وزارتخانه های تحت تسلط حزب آزادی اتریش، فقط در 'سطح حرفه ای' خواهد بود. وزارت خارجه این رژیم گفته که هدف آن تاکید بر تعهد به مبارزه با یهودستیزی و حفظ خاطره هولوکاست (کوره های آدم سوزی آلمان نازی) است. 
'سباستین کورتس' صدر اعظم جدید اتریش نیز گفته است که به تصمیم رژیم صهیونیستی برای بایکوت کردن وزیران دولت که عضو حزب آزادی هستند، احترام می گذارد. 
روزنامه صهیونیستی هاآرتص در همین زمینه نوشت که دولت جدید اتریش قصد دارند با یک رشته اقدامات اعتمادساز، روابط خود را با دولت اسرائیل بهبود بخشد. از جمله این اقدامات، پیشنهاد اعطای تابعیت به بازماندگان قربانیان هولوکاست در اتریش است که در برنامه کاری دولت جدید ذکر شده اما جزئیات آن مشخص نشده است. همچنین تبعات این اقدام نیز مشخص نیست، بخصوص که هم اکنون نیز خانواده های یهودیانی که در زمان اشغال نازی ها، تابعیت اتریش از آنان سلب شده بود، می توانند در شرایط خاصی تابعیت این کشور را دوباره به دست آورند. 
'مارتین وایس' سفیر اتریش در فلسطین اشغالی در خصوص این تصمیم دولتش نوشت: این اقدام خوبی برای بازماندگان است هر چند هنوز جزئیات این قانون مشخص نشده، اما به این معنی است که جمعیت اتریش مدتی پیش از زمان پیش بینی شده، به 9 میلیون نفر خواهد رسید. 
دولت جدید اتریش همچنین قصد دارد بنای یادبودی برای حدود 10هزار یهودی اتریشی که در اردوگاه 'تروستینتس' در نزدیکی شهر مینسک پایتخت بلاروس کشته شده اند 'به عنوان تعهد روشن اتریش به مسئولیت در هولوکاست' احداث کند. 
علاوه بر این برنامه ها، دولت جدید راستگرای اتریش برای دلجویی از رژیم صهیونیستی همچنین قصد دارد در سال 2018 مراسمی به مناسبت هشتادمین سالگرد 'آنشلوس' یا انضمام اتریش به آلمان نازی در سال 1938 برگزار کند و هدف این کار را 'بزرگداشت کسانی که از این اقدام متحمل درد و رنج شدند و ارسال پیام روشنی علیه یهودی ستیزی' اعلام کرده است. 
دولت جدید اتریش با ائتلاف حزب راست میانه 'مردم' و حزب دست راستی 'آزادی' که رسانه های اروپایی از آن به عنوان حزب راست افراطی یا پوپولیست یاد می کنند، روز دوشنبه کار خود را آغاز کرد. در دولت جدید پنج وزارتخانه از جمله سه وزارتخانه مهم دفاع ، کشور و امور خارجه در اختیار حزب آزادی است. 
حزب آزادی اتریش پس از جنگ جهانی دوم در سال 1956 توسط اعضای سابق حزب نازی تاسیس شد و در سال های اخیر 'هانس کریستین اشتراخه' رهبر این حزب، تلاش کرده تا با اقداماتی از جمله اخراج برخی از اعضای حزب، چهره آن را تعدیل کند. اشتراخه که در دولت جدید، معاون 'سباستین کورتس' صدر اعظم اتریش است، روز دوشنبه همزمان با آغاز به کار دولت جدید، بر تعهد حزبش به مبارزه با یهودستیزی تاکید کرد. اشتراخه به تازگی در واکنش به تظاهرات جمعه 17 آذر ماه چند صد مسلمان در برابر سفارتخانه آمریکا در وین در واکنش به اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی توسط رئیس جمهوری آمریکا، به سیاست های مهاجرتی دولت های قبلی حمله کرد و آن را موجب 'وارد شدن عرب های یهودستیز به اتریش' قلمداد کرد. رهبر حزب آزادی و معاون صدر اعظم اتریش، همچنین از انتقال سفارت این کشور به قدس حمایت کرده است. 

برچسب‌ها:

نظر شما