شناسهٔ خبر: 9022820 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در دیدار با معاون رئیس جمهور آفریقای جنوبی

ظریف: ایران برای توسعه روابط با آفریقای جنوبی هیچ محدودیتی قائل نیست

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ایران برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری با آفریقای جنوبی هیچ محدودیتی قائل نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس،‌ محمد جواد ظریف با «رامافوزا» معاون رئیس جمهور آفریقای جنوبی که در راس یک هیأت بلند پایه سیاسی و اقتصادی بنا به دعوت معاون اول رئیس جمهور کشورمان به تهران سفر کرده ملاقات کرد.

ظریف از سفر رامافوزا به تهران ابراز خوشحالی کرد و گفت: ما منتظر سفر آقای زوما رئیس جمهور آفریقای جنوبی به تهران هستیم. ملت ایران برای مرحوم نلسون ماندلا احترام زیادی قائل است و سفر مقامات بلند پایه آفریقای جنوبی به جمهوری اسلامی ایران یادآور خاطرات گذشته است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی از روابط بسیار خوبی در زمینه سیاسی برخوردار هستند و امیدواریم روابط دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و تجاری نیز بیش از پیش توسعه یابد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت که ما برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری با آفریقای جنوبی هیچ محدودیتی قائل نیستیم.

ظریف در ادامه افزود: دو کشور علاوه بر روابط دوجانبه در سطح بین‌المللی نیز دارای مواضع مشابهی هستند و ما می‌توانیم همکاری‌های فیمابین را در همه زمینه‌ها گسترش دهیم.

رامافوزا ضمن تشکر و قدردانی از حمایت‌های بی دریغ جمهوری اسلامی ایران از کمک به مبارزات مردم آفریقای جنوبی علیه آپارتاید گفت: این کمک‌ها باعث شد ما سریعتر به پیروزی برسیم.

وی افزود: آقای ماندلا پس از رهایی از زندان در سال 1992 به تهران سفر کرد و بعد از اینکه به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، تلاش کرد روابط با تهران گسترش یابد.

معاون رئیس جمهور آفریقای جنوبی افزود: ما در زمینه هسته‌ای از برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران حمایت کردیم. ما خوشحالیم که توانستید مذاکره با قدرتهای بزرگ را بخوبی جلو ببرید. شما بر اصول خود ایستادگی کردید و پیروز شدید. من این پیروزی را به شما تبریک می‌گویم.

رامافوزا گفت: پس از توافق به عمل آمده، چشم انداز جدیدی از مناسبات با ایران گشوده شده و ما امیدواریم بتوانیم در شرایط جدید همکاری‌های جدیدی با ایران داشته باشیم. هیأت بزرگ تجاری بخش خصوصی همراه من برای آغاز دوره جدید همکاری‌ها به اینجا آمده است.

انتهای پیام/

نظر شما