شناسهٔ خبر: 896049 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

معاون بان کي مون: عاملان حمله به امدادگران سازمان ملل بايد مجازات شوند

صاحب‌خبر - تهران/ واحد مرکزی خبر/ سیاسی 1393/05/27
معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه بر مصونیت‌ امدادگران این سازمان و مجازات حمله‌کنندگان به امدادگران تأکید کرد.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، خانم والری آموس در همایش روز جهانی انسان‌دوستی در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: از سال 2003 و با حمله به امدادگران سازمان ملل در عراق، امروز به عنوان روز جهانی انسان‌دوستی نامگذاری شد.
وی افزود: حمله به امدادگران در عراق در واقع حمله‌ای غیرمستقیم به مردم بحران‌زده‌ای بود که نیازمند به غذا و پناهگاه بودند و از همان سال امدادگری در عراق کاهش یافت.
والری آموس گفت: از سال 2003 به بعد حملات به امدادگران سازمان ملل افزایش یافته است و بیشترین این حملات در جنگ‌های مدرنی است که گروه‌های مسلح کوچک در مناطق شهری انجام می‌دهند و غیرنظامیان و امدادگران هدف قرار می‌گیرند.
معاون دبیرکل سازمان ملل با اشاره به حملات تروریستی به مردم بی‌دفاع در کشورهایی مانند سودان، سوریه، عراق و غزه افزود: ما به‌عنوان جامعه انسانی تأکید می کنیم که دیگر کافی است و نباید چنین اتفاقاتی تکرار شود، ما قوانین انسان‌دوستانه داریم اینها مردم و امدادگران بی‌دفاع هستند که هدف قرار می‌گیرند.
والری آموس با بیان اینکه مأموریت امدادگران سازمان ملل هر سال خطرناک‌تر می شود، گفت: خطرناک‌ترین کشور جهان برای امدادگران افغانستان است.
وی با اشاره به تجاوز اخیر صهیونیست‌ها به غزه افزود: 38 نفر از امدادگران در این منطقه و 68 نفر در سودان جنوبی کشته شدند.
معاون دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد: باید برای تقویت مأموریت امدادگران این سازمان و رعایت قوانین بین‌المللی برای مصونیت آنان راهی بیابیم و نباید شرایط به گونه‌ای باشد که امدادگران برای کمک به دیگران زندگی خود را از دست بدهند.
والری آموس ابراز امیدواری کرد کشورهای عضو سازمان ملل متحد برای تحقق این هدف و رعایت حقوق بشر مساعدت کنند.
وی با قدردانی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران و کمک‌های بشردوستانه‌اش افزود: بلایای طبیعی و جنگ‌ها افزایش یافته و فقط در سال 2014 به 17 میلیارد دلار برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به کشورهایی مانند عراق، سوریه و سودان جنوبی برای 82 میلیون نفر نیاز است.
والری آموس گفت: فقط برای تأمین نیازهای مردم در غزه به‌ویژه کسانی که سرپناهشان را از دست داده‌اند 300 میلیون دلار نیاز است، نیم میلیون نفر از ساکنان این منطقه امنیت غذایی ندارند و شغل خود را از دست داده‌اند.
معاون دبیرکل سازمان ملل افزود: یک میلیون و دویست هزار نفر در عراق از محل زندگی خود گریخته‌اند و صدها هزار نفر از دانش‌آموزان از مدارس جابه‌جا شده‌اند و ساکنان مناطق شمالی این کشور با کمبود جدی مواد غذایی مواجهند.
والری آموس گفت: با چالش‌های جدی برای کمک به مردم در مناطق جنگ‌زده مواجهیم و منشأ اصلی اغلب این بحران‌ها انسان‌ها هستند.
وی افزود: سازمان ملل متحد با نهادهای مختلف درحال همکاری است تا با ریشه‌های بحران و درگیری‌ها، نابرابری‌های اجتماعی، ‌فقر، تغییرات آب و هوا و نابودی محیط زیست و منابع مقابله کند تا از شدت فجایعی که به انحطاط زندگی منجر می‌شود جلوگیری گردد.
صدا و تصویر دارد

نظر شما