شناسهٔ خبر: 895120 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هیئت رئیسه مجلس: بررسی استیضاح وزیر علوم؛ چهارشنبه

صاحب‌خبر -


به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، بهروز نعمتی با اشاره به نشست ظهر امروز هیئت رئیسه مجلس، گفت: در نشست امروز مقرر شد که جلسه استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز چهارشنبه 29 مرداد برگزار شود.

پیش از این نیز روز جلسه بررسی طرح استیضاح وزیر علوم ازجانب هیئت رئیسه مجلس روز چهارشنبه هفته جاری اعلام شده بود اما به دلیل همزمانی سفر رئیس جمهور به اردبیل با جلسه مجلس، خبر درخواست تغییر تاریخ برگزاری جلسه استیضاح ازجانب مسئولان دولتی به هیئت رئیسه مجلس منتشر شد و حتی یک عضو هیئت رئیسه در گفتگو با خبرنگاران از برگزاری این جلسه در روز سه‌شنبه خبر داده بود.

در نهایت امروز اعضای هیئت رئیسه تصمیم گرفتند این جلسه در همان روز چهارشنبه برگزار شود.

بر اساس ماده 226 آیین‌نامه داخلی مجلس در جلسه استیضاح، پس از بیانات استیضاح‌کنندگان، رئیس‌جمهور مى‏تواند به دفاع از وزیر یا وزیران مورد استیضاح بپردازد، همچنین وزیر یا وزیران مورد استیضاح نیز مى‏توانند به دفاع از خود بپردازند.

حداکثر وقت دفاع از استیضاح براى رئیس جمهور یا چند وزیر پنج ساعت و براى یک وزیر سه ساعت خواهد بود.

در تبصره 1 این ماده آمده است که وزیر یا وزیران مورد استیضاح مى‏توانند حداکثر یک ساعت از وقت دفاع خود را در اختیار یک یا دو نفر از نمایندگان موافق قرار دهند.

در تبصره 3 این ماده آمده است که استیضاح‌کنندگان مجاز نخواهند بود در ضمن ارائه دلایل و توضیحات خود، موضوعات دیگرى را که به مورد استیضاح مربوط نیست مورد بحث قرار دهند.

بر اساس ماده 227 آیین‌نامه داخلی مجلس پس از پاسخ وزیر یا وزیران مورد استیضاح یا پاسخ رئیس‏جمهور از طرف هیئت وزیران مورد استیضاح، حداکثر دو نفر از نمایندگان استیضاح‌کننده حق دارند توضیحات تکمیلى بدهند، به شرط اینکه صحبت هر کدام از ربع ساعت تجاوز نکند، رئیس جمهور مى‏تواند حداکثر یک ساعت به دفاع از هیئت وزیران بپردازد و وزیر مورد استیضاح هم مى‏تواند حداکثر نیم ساعت مجدداً از خود دفاع کند.

در ماده 228 آمده است که پس از استیضاح، رئیس جلسه عدم اعتماد وزیر یا وزیران را به رأى مى‏گذارد.

همچنین بر اساس ماده 229 آیین‌نامه داخلی در صورتى که وزیر یا هیئت وزیران مورد استیضاح در مجلس حاضر نشوند، استیضاح‏ کنندگان مطالب خود را بیان مى‏کنند و رئیس جلسه اعلام اخذ رأى عدم اعتماد مى‏ کند.



نظر شما