شناسهٔ خبر: 894207 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس جمهور اکوادور:

سکوت رسانه‌ها در خصوص سرنوشت « جولیان آسانژ» محکوم است

رئیس جمهور اکوادور سکوت رسانه‌های بین‌المللی درخصوص پرونده «آسانژ» مؤسس سایت «ویکی لیکس» را که مدتی است به دلیل افشاگری‌های متعدد توسط آمریکا درحال تعقیب است، محکوم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در آمریکای لاتین، «رافائل کوره‌آ» رئیس جمهور اکوادور از طریق صفحه شخصی خود در سایت توئیتر اعتراضش را نسبت به سکوت رسانه‌های بین‌المللی در خصوص پرونده جنجالی «جولیان آسانژ» اعلام کرد.

خبرگزاری «آندس» در این خصوص نوشت: «جولیان آسانژ» مؤسس سایت «ویکی لیکس» به مدت 2 سال است که به دلیل افشاگری‌های متعدد توسط آمریکا مورد تعقیب بوده و در این مدت به سفارت اکوادور در لندن پناه برده است.

شرایط وی در حال حاضر به گونه‌ای است که پلیس لندن اطراف این سفارت خانه را محاصره کرده تا به محض خروج وی، او را دستگیر و تحویل مراجع قضایی دهد.

«کوره‌آ» در بخشی از بیانیه خود تأکید کرده که دلیل محکومیت «آسانژ» از سوی ایالات متحده آمریکا تنها فاش کردن خشونت‌ها و بی‌نظمی‌های مرتکب شده توسط آمریکا در جنگ بین این کشور با عراق و افغانستان است.

وی همچنین گفت که «آسانژ» از سوی دادگاه قضایی سوئد به دلایلی مورد اتهام قرار گرفته که بارها در شرایط گوناگون ارتکاب آن‌ها را انکار کرده است.

در این راستا «ریکاردو پاتینیو» وزیر امور خارجه اکوادور نیز روز یکشنبه با «آسانژ» در سفارت این کشور در لندن ملاقاتی داشته که طی آن حمایت و پشتیبانی کامل دولت اکوادور در خصوص این پرونده را نیز اعلام کرده است.

«پاتینیو» پس از این ملاقات اظهار داشت: تصمیم ما تصمیمی کاملا آشکارا و بدون تردید بوده زیرا ما به شجاعت «آسانژ» در اقداماتش ایمان داشته و این مسئله را به همگان اعلام می‌کنیم که نه تنها دولت اکوادور بلکه بسیاری از مردم طی این پرونده حامی وی هستند.

به گزارش فارس، مؤسس استرالیایی تبار سایت جنجالی ویکی‌لیکس در ماه ژوئن 2012 به سفارت اکوادور پناهنده شد تا از بازگردانده شدن خود به سوئد جلوگیری کند.

«جولیان آسانژ» در سوئد به آزار جنسی متهم شده اما از آن هراس دارد که در صورت عودت به سوئد، به مقامات آمریکا تحویل داده شود.

وی در سایت ویکی‌لیکس اسناد متعددی را از سفارت‌خانه‌های آمریکا در نقاط مختلف جهان افشا کرد که دردسرهای متعددی برای سران کاخ سفید به وجود آورده و خوراک خبری مناسبی برای رسانه‌های منتقد هژمونی آمریکا فراهم کرد.

«جولیان آسانژ» در ماه ژوئن 2012، پس از آنکه دادگاه عالی انگلیس اعلام کرد وی باید به کشور سوئد مسترد شود به سفارت اکوادور پناهنده شد.

پس از آنکه قرار شد دولت اکوادور تقاضای پناهندگی «آسانژ» را بررسی کند، دولت انگلیس تهدید کرد اگر دولت اکوادور تقاضای پناهندگی «جولیان آسانژ» را رد نکند، به سفارت این کشور در لندن یورش خواهد برد.

اکوادور این تهدید انگلیس را با خشم جواب داد و گفت، انگلیس باید بداند اکوادور مستعمره‌اش نیست.

«رافائل کوره‌آ» رئیس جمهور اکوادور تأکید کرد «آسانژ» تا زمانی که انگلیس به وی اجازه خروج امن از لندن را ندهد، داخل سفارتخانه اکوادور خواهد ماند.

انتهای پیام/

نظر شما