شناسهٔ خبر: 8915390 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

زمزمه های آمریکایی برای تحریمهای ضد ایرانی

معاون وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی تامل برانگیز گفت: با اسرائیل و شرکایمان در خلیج فارس همکاری می کنیم تا با خطر ایران مقابله کنند؛ از زمان اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، چهل و چهار نام دیگر را در فهرست تحریمهای ایران مشخص کرده ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  معاون وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره ایران در دوره پسا- برجام گفت: مسئله هسته ای فقط یکی از نگرانی های جدی ما درباره اقدامات ایران است. فعالیتهای منطقه ای ایران نیز برای ما نگران کننده است. یکی از کارهایی که انجام داده ایم این بوده است که با اسرائیل و شرکایمان در جمع کشورهای حوزه خلیج فارس همکاری کنیم تا با خطر ایران مقابله کنند.

او در ادامه گفت: ما درباره اقدامات ایران در منطقه دچار هیچگونه توهمی نیستیم. درواقع، برخی از اقدامات ایران در منطقه در ماههای اخیر شدت پیدا کرده است. ما با همکاران خودمان در جمع کشورهای عضو شورای همکاری  خلیج فارس در حوزه هایی ازقبیل محافظت درمقابل حملات سایبری همکاری می کنیم. ما با آنها درباره سامانه دفاع ضدموشک های بالستیک نیز همکاری داریم. ما با آنها در حوزه هایی ازقبیل آموزش دادن به نیروهای ویژه نیز همکاری می کنیم. ما برنامه های قوی و جدی برای تبادل اطلاعات نیز با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس داریم. درعین حال، ما به آنها برای مقابله با  برخی از اقدامات ایران در منطقه کمک می کنیم. بنابراین، می بینیم که تلاشهای بسیاری در این زمینه در جریان است. ما تبادل اطلاعات در این زمینه داریم. ما حضور نظامی گسترده ای در منطقه خلیج فارس و خلیج عدن داریم. در بعد مالی کنترل ایران نیز باید توجه داشت که ما از زمان اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، چهل و چهار نام دیگر را در فهرست تحریمهای ایران مشخص کرده ایم.



آنه پترسون در ادامه  افزود: با برداشته شدن تحریم ها و آزادشدن منابع مالی، پول زیادی نصیب ایران می شود. ایران مجبور خواهد شد این پول را برای اقتصاد خودش صرف کند زیرا تقاضاهای داخلی زیادی برای این منظور و بازسازی زیرساخت ها و تامین خدمات عمومی در این کشور وجود دارد. اما درعین حال می دانیم که ممکن است بخشی از این پولها، صرف فعالیتهای مدنظر ایران در حوزه هایی ازقبیل بحرین و یمن شود. ما از نزدیک این اقدامات را زیرنظر داریم و بسیار آماده هستیم تا در صورت لزوم، اقدام کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی درباره فضای سیاسی داخلی ایران گفت: در داخل فضای سیاسی ایران، تنشهای زیادی وجود دارد. حسن روحانی فردی نیست که بتوان گفت اصلاح طلب است اما او می داند که مردم ایران می خواهند از انتخاب او به ریاست جمهوری منتفع شوند. باید توجه داشت که وضع اقتصادی ایران بسیار وخیم است. روحانی باید به خواسته های مردم در این زمینه توجه کند. تورم در ایران به صورت سرسام آوری افزایش یافته است. در چند سال اخیر، اقتصاد ایران 25 درصد کوچکتر شده است.


او در ادامه گفت: درباره آزمایش موشکی اخیر نیز باید به همین اختلافها توجه داشت. تردیدی نیست که این اقدام ایران، نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد است. به همین علت است که از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته شده است گروهی از کارشناسان را مشخص کند تا آنها اقدامات ایران را بررسی کنند و به شورای امنیت گزارش بدهند و براساس آن، اقدامات لازم صورت پذیرد. باید به مسئله بازگشت پذیری تحریمهای ایران توجه داشت. ما می توانیم روند برداشته شدن تحریمهای ایران را هرزمان که لازم باشد متوقف کنیم. بی تردید، اگر ایران تعهداتش را نقض کند، این کار انجام خواهد شد. درباره سامانه دفاع در مقابل موشکهای بالستیک در منطقه نیز باید گفت ما تلاش می کنیم با متحدان خود در منطقه در این زمینه همکاری کنیم. ما در چند هفته اخیر با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس همکاری بسیار گسترده ای داشته ایم تا سامانه دفاع موشک بالستیک در منطقه ایجاد کنیم.



معاون وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی درباره نگاه ایران به سوریه گفت:«من نمی دانم که آیا ایران به دنبال سوریه سکولار است یا سوریه دینی. سوریه ای که ایران می خواهد وجود داشته باشد کشوری است که منافعش را حفظ کند و سبب شود امکان دسترسی ایران به حزب الله در لبنان همچنان محفوظ بماند. ایران می خواهد نقش حزب الله در منطقه همچنان محفوظ بماند. این مسئله اولویت اصلی ایران در سوریه است.


وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی به اقدامات آینده آمریکا علیه ایران گفت: بی تردید، روسیه با هرگونه اعمال تحریمهای جدید علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران مخالفت خواهد کرد. با این اوصاف، این پرسش مطرح است که آیا آمریکا می خواهد یا می تواند به اقدامات یکجانبه علیه ایران مبادرت کند یا خیر. اگر ایران از تعهداتش تخطی کند، ما از طریق فرایند شورای امنیت سازمان ملل متحد و کمیته کارشناسان اقدام خواهیم کرد و بعدا از آن تصمیم گرفت که چه کاری انجام بدهیم.

نظر شما