شناسهٔ خبر: 889562 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

این خبر تکمیل می‌شود؛

زلزله مورموری سه استان را لرزاند؛ خسارت سنگین اما مالی است

این زلزله 6.1 ریشتری در حالی در ساعت 7 و 2 دقیقه و 5 ثانیه به وقوع پیوست که هوشیاری مردم موجب شده به رغم خسارات مالی گسترده، خسارات جانی ماجرا اندک باشد. البته هنوز آمار دقیقی از خسارات این زمین‌لرزه که در استان‌های خوزستان و لرستان هم احساس شد، وجود ندارد و تا این لحظه جز مجروح، آمار دیگری از خسارات جانی آن مخابره نشده است.

صاحب‌خبر -
زمین‌لرزه 6.1 ریشتری ساعت 7:02 صبح امروز منطقه مورموری در استان ایلام را لرزاند؛ این زمین‌لرزه تاکنون 4 پس لرزه بالای 4 ریشتر داشته است.

به گزارش «تابناک»، مرکز لرزه نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد این زلزله که در ساعت 7و 2 دقیقه و 5 ثانیه رخ داده، با بزرگی 6.1 در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بوده و کانون آن، سه کیلومتری مورموری، 36 کیلومتری موسیان و 41 کیلومتری دهلران در استان ایلام واقع شده است.

موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران همچنین اعلام کرد: این زمین لرزه در عرض جغرافیایی 32.703 و طول جغرافیایی 47.695 به وقوع پیوسته است.

گزارش های دریافتی حاکی است این زمین لرزه بخش هایی از استان کرمانشاه و همچنین شهرستان بروجرد را نیز لرزانده و در برخی نقاط شدت آن به قدری بوده که مردم را به خیابان کشانده است.

اعزام تیم‌های ارزیاب امدادی به مناطق زلزله زده ۳ استان کشور

مورموری بخشی از توابع شهرستان آبدانان استان ایلام است که دارای آب و هوایی نیمه خشک می‌باشد. نزدیکی به خطوط ریلی و هوایی استان خوزستان و وجود منابع گاز، نفت، گوگرد و آب دریاچه سد کرخه را به عنوان قابلیت‌های بالقوه برای توسعه این منطقه دانسته‌اند؛ البته مورموری از جمله قطبهای کشاورزی استان به شمار می‌آید. ساکنان اصلی مورموری طایفه دیناروند هستند که اکنون در شهر موسیان، شهرستان شوش دانیال، پلدختر، خرم آباد، بروجرد و سوسنگرد ساکن هستند و به سبب سکونت این طایفه، نام قدیم مورموری، دیناروند بوده است.
حسین درخشان، سخنگوی سازمان امداد و نجات گفت: در پی وقوع این زمین لرزه در مرز استان‌های ایلام، لرستان و خوزستان، تیم های ارزیاب به منطقه اعزام شدند.

وی افزود‌: در حال حاضر تیم ارزیاب استان ایلام به مناطقه زلزله اعزام شده اند و علاوه بر آن، به استان‌های لرستان، کرمانشاه و خوزستان اعلام آماده باش شده است.

درخشان عنوان کرد: بررسی اولیه نشان داده است که تاکنون چهار نفر از اهالی مورموری بر اثر وقوع این زمین لرزه دچار مصدومیت شدند که به بیمارستان منتقل شدند.

وی با بیان اینکه ارتباطات تلفنی بخشی از این منطقه قطع شده، گفت: در حال حاضر تیم‌های ارزیاب در حال بررسی مناطق زلزله زده هستند.

 آمار دقیق تلفات در دست نیست

محمدرضا مروارید، استاندار ایلام در گفت‌وگو با تسنیم عنوان کرده است خسارت زلزله 6.1 ریشتری شهر مورموری در آبدانان سنگین است و تخریب‌های بسیاری به وجود آمده است، اما هنوز آمار درستی از تلفات و مصدومان در دست نیست.

وی تصریح کرد: با این اعلام خوشبختانه میزان تلفات کم بوده و تلفات جانی تاکنون اعلام نشده است، هرچند که هنوز آمار درستی از تخریب‌ها و تلفات و مصدومان در دست نیست.

استاندار ایلام گفت: احتمال می‌رود که در روستاهای شهر مورموری تلفات فوتی داشته باشیم.

18 روستا در معرض تخریب بودند؛ تخریب 50 درصدی هشت روستا

بر اساس گزارش های دریافتی، تا شعاع پنجاه کیلومتری از کانون سطحی زلزله، هجده روستای دارای سکنه وجود دارد که پایش وضعیت ایشان در دستور کار نیروهای ارزیاب قرار گرفته و تا ااین لحظه جز تعدادی مصوم، خوش بختانه خبری از جان باختن در میان نیست.

به گفته استاندار ایلام، بیش از 50 درصد هشت روستای واقع در منطقه تخریب شده و علاوه بر آن، تاسیسات شهری از جمله آب، برق، تلفن و راه ها در منطقه آسیب دیده‌اند.

وی در گفت‌وگو با تسنیم، تعداد مجروحان را بالا خواند؛ البته پیش از وی، مدیر کل بحران استان ایلام، خسارت های مالی وارد آمده را گسترده خوانده بود.

گفتنی است جمعیت دهستان مورموری بیش از 4700 تن ذکر شده.

آمار مجروحان به 40 تن رسید؛ مردم هوشیار بودند

محمد سلیمانی، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان ایلام از خسارت شدید مالی به مورموری خبر داد و گفت: خسارت جانی تاکنون گزارش نشده و این زلزله تاکنون 40 نفر زخمی بر جای گذاشته است.

وی در گفت‌وگو با مهر، افزود: با توجه به زلزله دیروز و چند پیش لرزه، مردم از آمادگی برای زلزله برخوردار بوده‌اند و همین عامل باعث شده زمین لرزه خسارات جانی در پی نگذاشته باشد. مسئولان هم در مورد زلزله به مردم اطلاع رسانی کرده بودند و تاکنون خسارات مالی شدید وارد شده ولی خسارات جانی گزارش نشده است.

سلیمانی با بیان اینکه در حال رایزنی برای اعزام بالگرد از کرمانشاه هستیم، گفت: اولویت کمک رسانی به مردم و اعزام مجروحان به بیمارستان است و تاکنون گروههایی برای امدادرسانی اعزام کرده ایم. با توجه گرمای هوا این منطقه نیازمند آب معدنی است.

ثبت ده ها پس لرزه در مورموری؛ بزرگترین پس لرزه 6 ریشتر

از صبح امروز تاکنون حدود چهل لرزه و پس لرزه در بخش مورموری ثبت شده که بعد از زلزله اصلی، بزرگترین آن 6 ریشتر قدرت داشته است. این در حالی است که حدود ده پس لرزه ثبت شده تا این لحظه (10:30) بالای چهار ریشتر قدرت داشته اند.


اعزام دو بالگرد به منطقه؛ مصدومان به مرز 60 تن رسیدند

حسین درخشان با اشاره به بستری شدن برخی از 60 مصدوم زلزله ایلام، عنوان کرد: تاکنون 12 مصدوم نیز به مراکز درمانی انتقال یافتند.

سخنگوی سازمان امداد و نجات افزود: دو بالگرد نیز از تهران و کرمانشاه به مناطق زلزله زده مورموری ایلام اعزام شدند، که در این راستا رئیس سازمان امداد و نجات نیز برای بررسی بیشتر وقوع زلزله به مناطق زلزله زده عازم شد.

حال چهار مصدوم وخیم است

به گزارش سازمان امداد و نجات هلال احمر در حالی اعزام تیم ها و اکیپ های پزشکی به منطقه آغاز شده  که حال چهار مصدوم زلزله وخیم گزارش می‌شود.

بر اساس این گزارش، تیم های اضطراری بسیج جامعه پزشکی و ده اکیپ پزشکی به مناطق زلزله زده اعزام شده اند و محور مورموری به آبدانان و دهلران نیز توسط مدیریت راه های کشور بازگشایی شده است.

تعداد مجروحان به 70 تن رسید

مجید عسگری، فرماندار آبدانان به فارس گفت:: بر اثر زلزله در مورموری 70 نفر زخمی شده‌اند که از این تعداد 7 نفر به مراکز درمانی استان‌های همجوار از جمله خوزستان اعزام شدند؛ خوشبختانه این زلزله خسارت جانی نداشته اما خسارت‌های فراوانی در حوزه معیشتی، زیرساختی و ... برجای گذاشته است.

وی با بیان اینکه دمای هوای منطقه با توجه به اقلیم مورموری بین 45 تا 50 درجه سانتی‌گراد است، اضافه کرد: چادر، آب معدنی و مواد غذایی مهم‌ترین نیازهای زلزله‌زدگان است.

افزایش شمار مجروحان به حدود صد تن

درخشان، سخنگوی امداد و نجات در گفت‌وگو با «تابناک» آخرین شمار مجروحان را تا این لحظه 97 تن ذکر کرد و گفت: پیش لرزه هایی که در روزهای گذشته رخ داده بود موجب شد تا مردم هشیار باشند و مراقبت کنند که در نتیجه شاهد آن هستیم که خوش بختانه تلفاتی رخ نداده است.

وی با اعلام اینکه چادر و آب معدنی، کنسروجات و دیگر مواد مورد نیاز از استان های خوزستان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و همچنین خود استان به منطقه زلزله زده اعزام شده، گفت: در حال حاضر 15 تیم امدادی شامل 75 نفر به همراه دو بالگرد و دوازده دستگاه خودروی عملیاتی در منطقه مشغول به خدمتند و و علاوه بر ایشان، شش تیم اسکان و تغذیه اضطراری نیز به منطقه اعزام شده اند.

شمار مصدومان به 142 تن رسید؛ دوازده تن بستری شدند

آخرین گزارش های دریافتی از سازمان امداد و نجات هلال احمر حاکی ست که تعداد مجروحان زلزله مورموری به 142 تن رسیده که از این جمع، 12 نفر به مراکز درمانی منتقل شده و برای اقدامات درمانی، بستری شده‌اند.

بر اساس این گزارش، 130 نفر از مجروحان مورد مداوای سرپایی قرار گرفته‌اند که 98 نفر ایشان در آبدانان و 32 تن دیگر در منطقه مورموری آسیب دیده بودند. گفتنی است هم اکنون 22 تیم امداد و نجات با مجموع 170 امدادگر در منطقه مشغول فعالیت هستند.

نظر شما