شناسهٔ خبر: 8788286 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

تجمع اعتراضی فعالان مدنی و مدافع حقوق بشر در مقابل سفارت عربستان در لندن

شماری از فعالان مدنی و مدافع حقوق بشر با تجمع مقابل سفارت عربستان سعودی در لندن، ضمن محکوم کردن صدور حکم اعدام برای شیخ نمر، روحانی برجسته شیعی، خواستار رهایی وی و سایر آزادیخواهان و عدالت طلبان در بند رژیم سعودی شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، در این تجمع اعتراضی که در عصر چهارشنبه فعالان مدنی خواهان لغو احکام اعدام شیخ نمر و برادر زاده اش ‘علی محمد النمر’ شدند.

معترضان در این تجمع تصاویری از شیخ نمر و برادر زاده اش را در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: ‘نمر را آزاد کنید’.
آنان همچنین پلاکاردهایی را در دست داشتند که بر روی آنها به نقض حقوق بشر و عدم رعایت اصول دمکراسی از جمله برگزاری انتخابات در پادشاهی سعودی اشاره شده بود.
تجمع کنندگان همچنین احکام ظالمانه دادگاه سعودی علیه دو جوان شیعه دیگر که در تظاهرات دموکراسی خواهانه شرکت کرده بودند را محکوم کردند.
داوود حسین المرهون 18 ساله و عبدالله حسن الزاهر 17 ساله پیش از این حکم اعدام گرفته بودند.
معترضان همچنین چشم پوشی دولت انگلیس از موارد مکرر نقض حقوق بشر در عربستان سعودی را شرم آور دانستند و آن را محکوم کردند.
این تجمع از سوی گروه های اسلامی و مدافع حقوق بشری از جمله جنبش آزادی خواه بحرین برگزار شد.
شیخ نمر یکی از برجسته ترین زندانیان سیاسی عربستان محسوب می شود که در تاریخ 23 مهر 1393 به اتهام انتقاد از حکومت عربستان به اعدام محکوم شد.
علی النمر، برادر زاده شیخ نمر نیز در سال 2012 هنگامی که فقط 17 سال داشت در جریان سرکوب یک تظاهرات ضد دولتی در استان قطیف در شرق عربستان بازداشت شد.
وی به شرکت در تظاهرات غیرقانونی و حمل سلاح گرم متهم شد؛ اتهامی که علی و خانواده وی به شدت رد کرده اند. وی سپس به اتهام توهین به پادشاه، به اعدام محکوم شد.
دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی عربستان سعودی روز یکشنبه حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر را تائید کردند.
 

نظر شما