شناسهٔ خبر: 8768658 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اندیشه جنگ هنوز نزد قدرت های بزرگ است

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما ، سردار سرتیپ حسین سلامی در چهارمین همایش ملی پدافند غیر عامل افزود: جنگ و صلح دو پدیده به هم تنیده هستند و کشورهایی می توانند ادامه حیات دهند که ظرفیت لازم را برای اداره جنگ پیدا کنند.


وی گفت: هر چه زمان می گذرد و فرهنگ و تمدن بشری در جنبه های مادی آن رشد پیدا می کند ظرفیت های فیزیکی برای انهدام سیاره زمین گسترش می یابد.



ایران دیکته هیچ بیگانه ای را نمی نویسد


جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران نه تنها دیکته هیچ بیگانه ای را نمی نویسد بلکه انشاء کننده ادبیات جدید در عرصه مبارزات ملت های مسلمان علیه سلطه طلبی غرب در جهان اسلام است.


سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی در چهارمین همایش ملی پدافند غیرعامل افزود: قدرت های بزرگ به آن اندازه که خود را مهیای جنگ می کنند کمتر در اندیشه ظرفیت سازی برای صلح هستند.


وی گفت: امروز در جهانی زندگی می کنیم که جنگ در عرصه های سیاسی ، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و روانی همه ملت ها را تحت تاثیر قرار می دهد و چاره ای جز به رسمیت شناختن واقعیت فضای جهانی را نداریم.


جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران افزود:‌ برای ادامه حیات و تعقیب آرزوهای انقلابی و ملی خود و حفاظت از دستاوردهای خود باید همه توان خود را بکار گیریم تا اگر روزی همانند گذشته نزدیک مان در دوران دفاع مقدس درگیر جنگی شدیم بتوانیم از استحکام هویت و اعتبار و منزلت خود دفاع کنیم.


وی با اشاره به اینکه همه جنگ های اتفاق افتاده در طول تاریخ قابل پیش بینی نبود، گفت: البته در این بین اشتباه و خطا در محاسبات سیاست مداران همواره امری طبیعی است و بسیاری از جنگ ها در اثر خطا در محاسبات رخ داد. 


سردار سلامی گفت:  اگر امروز می بینیم که اروپا، تابعیت سیاسی امریکا را پذیرفته است و همچنان پایگاههای امریکا در اروپا فعالیت دارد نشان دهنده این است که امریکایی ها تسلط نظامی و سیاسی خود را بر اروپا تحمیل می کنند و همه اینها پیامد جنگ جهانی دوم است .


وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: تحریم جمهوری اسلامی ایران ضررهای زیادی به اقتصاد اروپا زد و حمله به سوریه و خروج آن از نظام اقتصادی جهانی، ضرباتی به امریکا و ترکیه وارد کرد.


جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: اگر امروز عراق را اینگونه می بینیم به این علت است که قدرت ها در تلاشند تا تجربه ژئوپلتیک در این کشور انجام دهند و همه اینها ناشی از جنگهایی است که صدام بر ما و کویت تحمیل کرد.


وی افزود: رژیم صهیونیستی و امریکا تا امروز به 14 کشور اسلامی حمله و برای قرار گرفتن در قله مدیریت جهانی چهار دهه جنگ را در سرزمین های جهان اسلام مدیریت کردند .


سردار سلامی با اشاره به اینکه نفس غرب همواره برای مسلمانان ، شعله های آتش بوده است، گفت: امریکایی ها در 22 کشور اسلامی پایگاه دارند و جنگ ، واقعیت نزدیکی برای همه کشورهای اسلامی است و ما در چنین فضایی باید قدرتمند باشیم.


وی افزود: اگر از زبان مقامات امریکایی، صهیونیستی و اروپایی می شنویم که ما نباید پیشرفت کنیم به این علت است که آنها می خواهند به ما دیکته بگویند اما ما اعلام کرده ایم که جمهوری اسلامی ایران دیکته هیچ بیگانه ای را نمی نویسد.


جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: به دلایل اعتقادی، راهبردی و عقلانی و به دلایل حفظ منافع جهان اسلام و منافع ملی خودمان باید آماده جنگ در اشکال نیابتی و یا مستقیم باشیم و اگر برای جنگ آماده نباشیم اجازه زندگی در صلح را به ما نمی دهند.


وی افزود: منطق ما برای پرداختن به موضوع پدافند غیرعامل هم همین است و کشورهایی در جنگ موفقند که بتوانند در جنگ زندگی کنند و جنگ و صلح را دو پدیده جدا از هم ندانند.


سردار سلامی با اشاره به اینکه ظرفیت های روانی، روحی ، فیزیک و مدیریتی باید قبل از جنگ ها ساخته شود، گفت: بخشی از واقعیت های جنگ نیز در فضای مجازی و سایبری رخ می دهد.


وی افزود:‌ باید آماده باشیم که اگر جنگی رخ داد زندگی ما از تعادل و انضباط خارج نشود و بهداشت و درمان ، آموزش و پرورش ، خدمات دهی ، صدا و سیما و خدمات آب ، سوخت و حمل و نقل در جنگ ادامه پیدا کند و نباید چرخه حیات ملی ما در جنگ متوقف شود.


جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: برای مثال آنچه که در فاجعه منا شاهد بودیم ناشی از مدیریت سست، ناآماده و بدون برنامه ریزی دولت سعودی بود چرا که 70 سال رژیم سعودی این واقعه عظیم را هر سال مدیریت می کند و اتفاقات تلخی هم در سالهای گذشته رخ داده است اما چون از تاریخ عبرت نگرفتند با این عوارض تلخ روبرو شدند .


وی با اشاره به اینکه همه ما باید از اینگونه حوادث عبرت بگیریم، گفت: ما عادت کرده ایم به جنگ فکر نکنیم اما واقعیت ها براساس ذهنیت های ما شکل نمی گیرد و دشمن براساس ایده آل های ما عمل نمی کند.


سردار سلامی افزود: هیچ راهی جز برنامه ریزی و آمادگی برای مدیریت بحران ها نداریم و اگر امریکا در ماجرای توفان کاترینا دچار بحران شد به این سبب بود که آنها آماده نبودند.



نظر شما