شناسهٔ خبر: 8736993 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

هشدارها درباره حکم اعدام شیخ نمر

اندیشمندان، نویسندگان و صاحبان قلم از سراسر جهان صدور حکم اعدام برای «آیت الله نمر باقر النمر»، روحانی برجسته عربستانی را محکوم کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، عربستان دو سال پیش آیت الله نمر باقر النمر را بازداشت و پارسال به اتهام انتقاد از حکومت به اعدام محکوم کرد.

برخی منابع از تائید این حکم خبر داده اند.


صدور حکم اعدام شیخ نمربا انتقاد سازمان های حقوق بشر و اعتراض های مردمی روبرو شده است به نحوی که برخلاف تصور سعودی‌ها این حکم تبعات بین‌المللی و منطقه ای برای آل سعود داشته و مقامات این رژیم را در تنگنا قرار داده است.


دانلود
 

 

 


زندگینامه شیخ نمر

آیت‌الله نمر باقر النمر متولد 1379 هجری قمری در عوامیه عربستان و مجتهد شیعه و فعال حقوق بشر عربستانی است.


او تحصیلات مقدماتی خود را در همان شهر العوامیه به پایان رساند و در سال 1400 هجری قمری مصادف با 1989 میلادی، برای آشنایی نزدیک‌تر با انقلاب اسلامی ایران و تحصیلات حوزوی ابتدا به ایران مهاجرت کرد تا در تهران در حوزه علمیه حضرت قائم(عج) حضور پیدا کند، که در همان سال توسط آیت‌الله سید محمدتقی مدرسی در تهران تأسیس شده بود.

 

فعالیت‌های سیاسی


رژیم عربستان سعودی در حالی شیخ نمر باقر النمر را در سال 2012 بازداشت کرد که پیش از این نیز دو بار و طی سال‌های 2006 و 2008 میلادی، شیخ را بازداشت کرده بود.

 

در سال 2006 نیروهای امنیتی سعودی او را در بازگشت از بحرین و به دلیل مشارکت در همایشی بین‌المللی درباره قرآن کریم بازداشت کردند.

در اتهام شیخ نمر چنین آمده است: «وی از حکومت عربستان خواسته است به وضع قبرستان بقیع رسیدگی کرده، مذهب تشیع را به رسمیت شناخته و شیوه‌های آموزشی و درسی (وهابی) کنونی حاکم بر عربستان را تغییر داده یا لغو کند».

برابر این گزارش، اتهام این روحانی بلندپایه شیعه عربستانی، همچنین درخواست او برای اجرای «نظریه ولایت فقیه» در عربستان و بحرین بود.

همچنین «اهانت به برخی صحابه پیغمبر (ص)» و برخی سران مملکتی، از دیگر اتهامات این شیخ مدافع حقوق مردم عربستان عنوان شده است.

 

بازداشت دوم شیخ نمر در بیست و سوم آگوست 2008 میلادی رخ داد.


شیخ نمر

یک بار دیگر نیروهای امنیتی رژیم آل‌سعود، آیت‌الله نمر النمر را درسال 2012  و در پی سخنرانی آتشین ایشان در نماز جمعه «العوامیه» عربستان، درحالی که از مزرعه‌اش بازمی‌گشت، ترور کرده و با مجروح‌کردن او، پیکر نیمه‌جانش را به مکان نامعلومی منتقل کردند.

اقدامی که به شعله‌ور شدن آتش قیام مردم انقلابی «الشرقیة» و شهادت و جراحت بسیاری از آنان انجامید و به بحرین نیز کشیده شد.

نظر شما