شناسهٔ خبر: 8731184 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

زلزله/ وزارت بهداشت افغانستان 35 کشته را تایید کرد

کابل - ایرنا - وزارت بهداشت افغانستان 35 کشته و 275 زخمی را در زلزله قدرتمند بعدازظهر دوشنبه این کشور تایید کرد، اما منابع غیر رسمی، آمار تلفات را بیش از دو برابر این رقم اعلام کرده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی «طلوع نیوز» افغانستان به نقل از مقام های وزارت بهداشت این کشور اعلام کرد که بیشترین زخمی ها متعلق به استان های بدخشان، ننگرهار، کنر، بدخشان، تخار و کابل هستند.
بر اساس این گزارش، 12 تن از این کشته شدگان، دانش آموزان یک مدرسه دخترانه در استان «تخار» هستند. تخار با استان «بدخشان» که مرکز زلزله در آن اعلام شده، همجوار است.
هشت تن از کشته شدگان از استان «ننگرهار»، واقع در شرق این کشور در همسایگی پاکستان، هستند. زلزله 7.5 ریشتری روز افغانستان، پاکستان، هند، تاجیکستان و بخش هایی از مناطق جنوبی ازبکستان را لرزاند.
مرکز زمین شناسی آمریکا ابتدا قدرت این زلزله را 7.7 ریشتر دانست، اما بعد از ساعتی اعلام کرد که بررسی ها نشان می دهد که قدرت زلزله 7.5 ریشتر بوده است.
باوجود آن که مرکز زلزله، شهر «خم» واقع در استان بدخشان افغانستان اعلام شده، اما مقایسه کشته های شهروندان پاکستان و افغانستان نشان می دهد که تعداد کشته های پاکستان حدود چهار برابر آمار اعلام شده از سوی منابع رسمی در افغانستان است.
به نظر می رسد کابل به دلایل مسایل امنیتی در اعلام آمار تلفات جانی شهروندان، احتیاط پیشه کرده باشد.
منابع افغان می گویند که زلزله روز دوشنبه در 50 سال گذشته بی سابقه بوده است.
«عبدالله عبدالله» رییس اجرایی دولت افغانستان با تشکیل جلسه اضطراری، از کمیته مقابله با بلایای طبیعی خواست تا در اسرع وقت نیروهای تمامی وزارتخانه را برای کمک به آسیب دیدگان از زلزله بسیج کند.
وی گفت که متاسفانه این زلزله تلفات جانی و مالی فراوانی داشته است، اما به تعداد این تلفات اشاره نکرد.
آساق **1610**1613

نظر شما