شناسهٔ خبر: 8730868 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه وطن‌امروز | لینک خبر

مراجع تقلید اعلام کردند در مقابل اعدام آیت‌الله نمر ساکت نمی‌نشینند

هشدار قم به آل‌سعود

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی: وزارت کشور عربستان با امضای «محمد بن نایف» ولیعهد این کشور حکم اعدام شیخ «نمر باقر النمر» روحانی مبارز شیعه این کشور را تایید کرده که به معنای مجوز به وزارت کشور برای اجرای حکم اعدام او بدون هشدار قبلی است. محمد النمر، برادر شیخ نمر که از سوی رژیم آل‌سعود به اتهام عدم اطاعت از ولی‌امر به اعدام محکوم شده اعلام کرد دادگاه تجدیدنظر و دادگاه عالی عربستان به وزارت کشور مجوز اجرای حکم اعدام را داده و این مجوز باید به دیوان پادشاهی این کشور ارجاع داده شود که «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان نیز آن را امضا کند.  به این ترتیب مانند «علی النمر» برادرزاده شیخ نمر، امکان اجرای حکم اعدام این روحانی سرشناس شیعه بدون هشدار قبلی به خانواده او وجود دارد. پیش‌تر نیز محمد النمر گفته بود وقتی پادشاه عربستان تصمیم بگیرد حکم اعدام علی را اجرا کند، وزارت کشور بدون اینکه به ما اعلام کند دست به این کار خواهد زد به همین دلیل ممکن است در صورت اجرای حکم خبر اعدام پسرمان را از تلویزیون، رادیو یا رسانه‌ها بشنویم.
در ایران روز گذشته در واکنش به این اقدام سعودی‌ها، مراجع عظام تقلید واکنش نشان داده و به آل‌سعود هشدار دادند در مقابل این اقدام ساکت نخواهند نشست.  آیت‌الله‌العظمی حسین نوری‌همدانی از مراجع عظام تقلید پیش از ظهر دیروز به صدور حکم اعدام آیت‌الله نمر اعتراض و تصریح کرد شیعیان در مقابل این اقدام آل‌سعود ساکت نخواهند نشست. آیت‌الله نوری‌همدانی با اشاره به تایید حکم اعدام شیخ نمر النمر، این حکم را محکوم کرد و ضمن هشدار نسبت به تبعات اجرای آن، تصریح کرد: نمر که مسلمان است و علیه ظلم‌های دولت کودک‌کش عربستان‌سعودی دو کلمه سخن گفته محکوم به اعدام شده است، ما این حکم را محکوم و تاکید می‌کنیم در قبال آن ساکت نخواهیم نشست. این مرجع تقلید با معرفی دولت عربستان‌سعودی به‌عنوان مهم‌ترین دشمن بیان داشت: اکنون عربستان‌سعودی که مهم‌ترین دشمن محسوب می‌شود نوکر آمریکاست و با خرج کردن پول داعش و بوکوحرام را تأسیس کرده است. آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم شیرازی نیز با صدور بیانیه‌ای نسبت به حکم اعدام آیت‌الله نمر واکنش نشان داد. به گزارش رسا، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در پی صدور اخباری مبنی بر تایید و صدور حکم اعدام شیخ نمر، بیانیه‌ای صادر و به دولتمردان سعودی توصیه کرد با اقدامات تحریک‌آمیز بیش از این اوضاع نابسامان داخلی کشور خود را دستخوش آشوب و بی‌ثباتی نکنند.حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی در این بیانیه تاکید کرد: ما به دولتمردان کم‌تجربه عربستان‌سعودی نصیحت می‌کنیم که اوضاع نابسامان کشور خود را با اینگونه اقدامات کینه‌جویانه و تحریک‌آمیز دستخوش آشوب و بی‌ثباتی بیشتر نسازید.
 متن این بیانیه به این شرح است:
 بسم‌الله الرحمن الرحیم
«من اصبح ولم یهتمّ بامور المسلمین فلیس بمسلم»(پیامبر اکرم«صلی‌الله علیه وآله وسلم»)
 براساس اخبار واصله، مقامات عربستان‌سعودی در تصمیمی نابخردانه و خطرناک فرمان اعدام عالم برجسته عربستانی، شیخ نمر باقر النمر و برخی شیعیان مظلوم کشور خود را صادر کرده‌اند. آیت‌الله النمر که 3 سال قبل به گناه امر به معروف و نهی از منکر و دفاع از حقوق شهروندان کشورش بویژه شیعیان محروم مناطق شرقی عربستان بازداشت شده بود، اینک در سایه سکوت مجامع حقوق بشری در معرض اعدام قرار گرفته است. ما به دولتمردان کم‌تجربه عربستان‌سعودی نصیحت می‌کنیم اوضاع نابسامان کشور خود را با اینگونه اقدامات کینه‌جویانه و تحریک‌آمیز دستخوش آشوب و بی‌ثباتی بیشتر نسازید و بدانید هرگونه تعرض به علمای برجسته و آزادیخواه عربستان، هزینه سنگینی برای شما در پی خواهد داشت. متأسفانه هر روز که می‌گذرد، آسیب و زخمی جدید از سوی مقامات عربستان‌سعودی بر پیکر جهان اسلام وارد می‌شود. هنوز مصیبت کشتار هزاران حاجی شیعه و سنی در فاجعه منا التیام نیافته که این خبر نگرانی جدیدی را برای ما و مردم منطقه ایجاد کرده است. لذا ما از کلیه آزادیخواهان جهان بویژه علمای جهان اسلام و شیعیان منطقه انتظار داریم در برابر اعمال نسنجیده مقامات سعودی، ساکت ننشینند و از اجرای حکم اعدام وی و برادرزاده مظلومش ممانعت به عمل آورند.
والسلام علی من اتبع الهدی - 4/8/94
در بعد دیپلماتیک نیز حسین امیرعبداللهیان اعدام آیت‌الله نمر را باعث به وجود آمدن یک هزینه سنگین برای آل‌سعود دانست. حسین امیرعبداللهیان در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر تایید اعدام حکم شیخ نمر، آن را نگران‌کننده عنوان کرد. وی با ابراز تاسف از انتشار چنین خبرهایی، اظهار داشت: عربستان‌سعودی هنوز پاسخ قانع‌کننده‌ای برای فاجعه منا و سوءمدیریت در حج تمتع که موجب کشته شدن هزاران مسلمان شیعه و سنی شد، نداده است.  معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ادامه داد: وقایع ناگوار حج امسال و حمله نظامی ناکارآمد عربستان‌سعودی علیه مردم یمن ثابت کرده شرایط این کشور مناسب نیست و رویکردهای تحریک‌آمیز و طایفه‌ای علیه شهروندانش به مصلحت حکومت سعودی نخواهد بود.  امیرعبداللهیان تاکید کرد: مقامات عربستانی از رفتارهای ماجراجویانه علیه مردم خود و کشورهای منطقه دست بکشند و در مسیر انصاف و عقلانیت حرکت کنند.

نظر شما