شناسهٔ خبر: 872869 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها:

استیضاح وزیرعلوم، نتیجه ای جز لطمه به فضای دانشگاه ها نخواهد داشت

تهران- ایرنا - انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها با انتشار بیانیه ای تاکید کرد: طرح نابهنگام استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم،تحقیقات و فناوری نتیجه ای جز لطمه به روند معقول کنونی، ایجاد یاس و رکود در فضای دانشگاه ها و مجامع علمی کشور نخواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اعضای انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها در این بیانیه که خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی نگاشته اند، تصریح کردند: ما دکتر فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را شخصیتی متعهد، دانشمند و دانش دوست می دانیم.

آنان در این بیانیه یادآور شدند: اکنون که برخی نمایندگان، بی توجه به حُسن استقبال اکثریت دانشگاهیان از تحولات اخیر در عرصه آموزش عالی، طرح استیضاح وزیر علوم را مطرح کرده اند از اکثریت نمایندگان منصف و دلسوز مجلس درخواست می کنیم تا با عنایت ویژه به الزامات توسعه علمی پایدار و نقش راهبردی وزیر کنونی در توسعه علم و فناوری کشور، راه را بر تصمیم شتابزده استیضاح سد کنند و مانع از این شوند که آموزش عالی کشور از وجود چنین نیروی اندیشمند و متعهد و دلسوز محروم شود.

در ادامه این بیانیه اعضای انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها توجه به این نکته را توسط نمایندگان مجلس ضروری دانستند که 10 ماه بیشتر نیست مجلس شورای اسلامی به برنامه پیشنهادی وزیر علوم رأی داده است و وی هنوز فرصت کافی جهت تحقق برنامه ارایه شده خود را نیافته است و ارزیابی عملکرد وی فرصت بیشتری می طلبد.

این انجمن دانشگاهی در بیانیه خود همچنین خاطرنشان کرد: اینک که دولت با بهره گیری از خرد جمعی دانشگاهیان، درصدد جبران نابسامانی ها و ایجاد فضای مناسب برای تولید پایدار علم و فناوری درکشور است، طرح نا بهنگام استیضاح وزیر علوم، نتیجه ای جز لطمه به روند معقول کنونی و ایجاد یاس و رکود در فضای دانشگاه ها و مجامع علمی کشور نخواهد داشت.

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها در این بیانیه تاکید کرد: ما اطمینان و رجاء واثق داریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی اجازه نخواهند داد عده ای که احیانا خود در تکوین و گسترش بسیاری از مشکلات کنونی آموزش عالی کشور سهیم بوده اند به علت استیضاح و نتایج مترتب بر آن، مشکلات جدیدی را بر مشکلات قبلی آموزش عالی کشور بیفزایند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: دانش رمز برتری و پایداری جوامع در دنیای پرچالش کنونی است و دانشگاه نیز کانون اصلی تولید دانش است.

این تشکل دانشگاهی در ادامه این بیانیه تصریح کرد: دانشگاه نه تنها به دلیل تولید دانش در معنای مرسوم کلمه بلکه به دلیل تولید اندیشه و تأثیر گذاری بر شعور اجتماعی یکی از کانون های اساسی مؤثر بر پیشرفت و توسعه است.

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها در این بیانیه خاطرنشان کرد: دانشگاهیان در مقام تولیدکنندگان دانش و اندیشه در کنار فضای آرامش بخش به روحیه، نشاط و امید نیاز دارند و انتظار به حق آنان این است که حرمت و منزلت علم و عالم حفظ شود و برای آنها آزادی های آکادمیک در عرصه نقد و گفت وگوهای علمی و امکان مشارکت در سیاست گذاری و برنامه ریزی فراهم باشد.

در ادامه این بیانیه انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها افزود: نادیده گرفته شدن منطق پیچیده توسعه علم و فناوری و غلبه برداشت های ساده اندیشانه از این مقوله طی سال های گذشته در وزارت علوم، چنان ضربه ای بر پیکره دانشگاه به عنوان یک نهاد علمی وارد کرده که جبران آن به سال ها تلاش اندیشمندانه و متعهدانه نیاز دارد.

تقاضای استیضاح وزیر علوم روز سه شنبه گذشته در چهار محور و با 52 امضا در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.

سیام**1058**1336

نظر شما