شناسهٔ خبر: 8725191 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

زمين لرزه افغانستان دهها کشته و صدها زخمي درپي داشت

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / اجتماعی 1394/08/04
خبرگزاری رویترز در گزارشی از کابل و پیشاور به قلم کریستا ماهر و جبران احمد نوشت :
مقامات اعلام کردند زمین لرزه ای شدید روز دوشنبه منطقه ای دورافتاده را در شمال شرق افغانستان لرزاند، کابل پایتخت این کشور را به لرزه درآورد که براثر آن دست‌کم 24 نفر در کشور همسایه ، پاکستان ، کشته و 76 نفر نیز زخمی شدند.
شمار تلفات ناشی از این زلزله ممکن است افزایش یابد زیرا خطوط ارتباطی با منطقه کوهستانی هندوکش که کانون زلزله نیز در آنجا بوده ، قطع شده است.
گزارش هایی درباره تلفات ناشی از این زلزله از مناطق مختلف هر دو کشور افغانستان و پاکستان مخابره شده است.
در یکی از بدترین حوادث مرتبط با این زمین لرزه ، دانش آموزان در مدرسه ای دخترانه در استان تخار که وحشت زده شده بودند سعی داشتند فرار کنند که دست‌کم 12 نفر از آنها زیر دست و پا ماندند و جان خود را از دست دادند.
عبدالرزاق زنده رئیس مرکز ملی مدیریت بحران در استان تخار درباره حادثه ای که در این مدرسه دخترانه رخ داد گفت تعدادی از دانش آموزان این مدرسه زیر پای دیگر دانش آموزان جان باختند.
گزارش ها حاکی از آن است که این زمین لرزه خسارات سنگینی بر استان تخار وارد کرده است.
تکان های این زمین لرزه در شمال هند و پاکستان نیز احساس شد. در این کشورها نیز صدها نفر از بیم ماندن زیر آوار از خانه هایشان خارج شدند.
زبیر خان روزنامه نگار پاکستانی در مصاحبه تلفنی با رویترز از دره سوات در شمال غرب اسلام آباد پایتخت پاکستان گفت :« ما بسیار وحشت زده ایم. ما شاهد خروج مردم از ساختمان هایشان هستیم. ما فقط دعا می کنیم.»
وی افزود :« هنگام وقوع این زلزله من در اتومبیل خودم بودم و زمانی که متوقف شدم ، خودرو من شروع به لرزیدن کرد.»
کانون این زلزله عمق 213 کیلومتری در 254 کیلومتری شمال شرق کابل در استان بدخشان افغانستان گزارش شده است.
مرکز لرزه نگاری آمریکا ابتدا قدرت این زمین لرزه را هفت و هفت دهم ریشتر اعلام کرده بود اما سپس آن را اصلاح و اعلام کرد این زلزله هفت و نیم ریشتر قدرت داشته است.
حدود یک دهه قبل نیز زمین لرزه ای به بزرگی هفت و شش دهم ریشتر بخشی از شمال پاکستان را لرزاند که براثر آن حدود 75 هزار نفر کشته شدند.
در افغانستان نیز گزارش ها از کشته شدن 24 نفر براثر این زلزله حکایت دارد که 12 نفر از آنها دانش آموزان یک مدرسه دخترانه هستند.
مقامات گفتند در استان ننگرها در شرق افغانستان هفت نفر و در استان نورستان در شمال شرق این کشور نیز دو نفر و همچنین در استان کونر در شرق افغانستان هم سه نفر دیگر کشته شدند.
مقامات در مصاحبه با رویترز اعلام کردند گزارش های اولیه در پاکستان نیز از کشته شدن 38 نفر براثر این زمین لرزه حکایت دارد که اکثر آنها در مناطق شمالی و شمال غربی پاکستان در مرز افغانستان هستند.
این زمین لرزه دقیقا شش ماه پس از زمین لرزه شدید 25 آوریل در نپال رخ داد که بدترین زلزله نپال بود. براثر زلزله نپال 9 هزار نفر جان خود را از دست دادند و 900 هزار نفر نیز بی خانمان شدند.
161/145

نظر شما