شناسهٔ خبر: 870730 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

آزمون تاريخي فراکسيون اکثريت مجلس در تعامل با دولت

رييس فراکسيون دانشگاهيان مجلس هشتم: بعيد مي‌دانم فراکسيون

صاحب‌خبر -

گروه سياسي: با توجه به نزديکي زمان استيضاح وزير با سال تحصيلي جديد استيضاح‌ وزير علوم قطعا به نفع دانشگاه نيست و نمايندگان خواستار استيضاح به نظر مي‌رسد منافع شخصي و سياسي خويش را در اين موضوع دخالت داده و منافع دانشگاه را در نظر نگرفته‌اند. اين در حالي است که با اعلام وصول درخواست استيضاح رضا فرجي‌دانا وزير علوم، تحقيقات و فناوري درجلسه علني 21 مردادماه جاري که به امضاي 51 تن از نمايندگان مجلس رسيده، استيضاح اولين وزير دولت تدبير و اميد در چهارمحور مورد نظر مخالفان کليد خورد.استيضاحي که از متن آن پر واضح است که درخواست کنندگان اين طرح در مقابل اقدامات قانوني و ايستادگي در مقابل بي‌قانوني دکتر رضافرجي‌دانا ناراحت شده و خواستار ادامه رويه بي‌قانوني در اين وزارتخانه هستند‌ و اين خود فرصتي بود براي آشنايي مردم با اين افراد که طرح استيضاح از وزيرعلوم را مطرح کردند.

در اين زمينه رئيس فراکسيون دانشگاهيان مجلس هشتم با سياسي خواندن استيضاح وزير علوم خواستار حمايت نمايندگان مجلس از اقدام فرجي‌دانا براي برخورد با بورسيه‌هاي غيرقانوني شد و گفت: عقده‌گشايي سياسي براي برکناري وزرا در شان مجلس نيست. مصطفي کواکبيان‌ در گفت‌وگو با ايلنا با اشاره به اعلام وصول استيضاح وزير علوم گفت: تذکر، تحقيق و تفحص، سوال و استيضاح از جمله حقوق و اختياراتي هستند که به نمايندگان مجلس تعلق دارد و حق نمايندگان است که از حقوق‌شان استفاده کنند. وي ادامه داد: اگر در قانون اساسي شان نماينده در قانونگذاري بسيار برجسته ديده شده، شان نماينده در بحث نظارت هم بسيار برجسته است و من به عنوان يک نماينده در مجلس هشتم تلاش کردم از اين حقوق به شکل کامل استفاده کنم و اينک نيز که بحث استيضاح وزير علوم مطرح است، نبايد هيچ ايرادي از نمايندگان مجلس گرفت و همانطور که قبلا گفتم وزير علوم نبايد از استيضاح نگران باشد.

عضو هيات علمي دانشگاه علامه‌طباطبايي با بيان اينکه در خواست من از نمايندگان اين است که در موضوع استيضاح فرجي‌دانا يک برخورد منطقي داشته باشند، اظهارکرد: هر گونه برخورد غير‌منطقي و سياسي در کارنامه اعمال نمايندگان در برابر افکار عمومي ثبت خواهد شد.

رئيس فراکسيون دانشگاهيان مجلس هشتم شوراي اسلامي با بيان اينکه نمايندگان بايد به سه دليل به استيضاح وزير علوم راي منفي بدهند تصريح کرد: اولين دليل براي راي اعتماد مجدد به وزير علوم اين است که کابينه دولت آقاي روحاني از بيشترين حمايت مقام معظم رهبري برخوردار است و در نشست اخيري هم که وزير امور خارجه وسفرا با ايشان داشتند، رهبر انقلاب به نحوي از کليت دولت حمايت کردند. کواکبيان با بيان اينکه عدم راي اعتماد به فرجي‌دانا به معناي حرکت در راستاي تاکيدات و تاييدات مقام معظم رهبري نيست، يادآور شد: راي مثبت به استيضاح برخلاف مسير تاييد آميز دولت يازدهم از سوي مقام معظم رهبري است. دبير کل حزب مردم‌سالاري دومين دليل در اينکه نمايندگان بايد به استيضاح وزير علوم راي منفي بدهند را مذاکرات هسته‌اي ايران با 1+5 دانست و خاطر نشان کرد: دولت در بحث مذاکرات هسته‌اي و اقدامات ديپلماتيک خود بايد با قدرت زياد و پشتوانه اجماع داخلي و همبستگي همگاني بتواند گام بردارد و لذا به نظر بنده، راي مثبت به استيضاح تضعيف دولت است که در شرايط کنوني در روند مذاکرات به مصلحت کشور نيست. عضو شوراي مرکزي اتحاديه دانشگاه‌هاي غير دولتي سراسر کشور با اشاره به نزديک بودن بازگشايي دانشگاه در فصل آتي ابراز داشت: تا يکماه آينده، شاهد بازگشايي دانشگاه‌ها خواهيم بود و بلاتکليف ماندن وزارت علوم قطعا به نفع کشور نيست به خصوص اينکه آقاي فرجي‌دانا هم با عملکرد مطلوبش در ميان دانشگاهيان سراسر کشور از نوعي محبوبيت برخوردار است و اقدام مجلس براي ممانعت از خدمت ايشان در حقيقت مخالفت با اکثريت دانشگاهيان کشور محسوب مي‌شود.

وي با يادآوري سخنراني‌ها و مناظره‌هايش در بيش از 75 دانشگاه سراسر کشور عنوان کرد: من با جو عمومي دانشجويان و اساتيد دانشگاه‌ها به خوبي آشنا هستم و بر اين باورم که مجلس در اين بزنگاه مهم تاريخي نبايد خود را در مقابل دانشگاه قرار دهد. نماينده سابق مردم سمنان در مجلس شوراي اسلامي افزود: معطل گذاشتن آموزش عالي درکشور برخلاف اهداف اساسي نظام است که بايد هر چه بيشتر در جهت رشد علمي و ارتقاي دانش در کشور حرکت کنيم. کواکبيان با تاکيد بر جنبه سياسي استيضاح وزير علوم گفت: دوستاني که داعيه‌دار اين استيضاح هستند، مشخصا از طرفداران جدي محمود احمدي‌نژاد بودند و در زماني که شرايط بسيار ناگواري بر دانشگاه حاکم بود، اين آقايان لب فرو بسته بودند و اعتراضي نداشتند و برخوردهاي امنيتي و شلاقي که در دوره قبل در دانشگاه‌ها وجود داشت موجب نگراني آقايان نبود.

رئيس فراکسيون دانشگاهيان مجلس هشتم شوراي اسلامي با اشاره به يکي از اتهامات استيضاح کنندگان مبني بر تعيين افراد مسئله‌دار براي رياست در دانشگاه‌ها از سوي وزير علوم اظهار کرد: اگر در ميان روساي دانشگاه‌ها و انتصابات آقاي فرجي‌دانا کساني هستند که در حوادث سال 88 نقش داشته‌اند، چرا شوراي عالي انقلاب فرهنگي آنها را تاييد کرده است. اگر در ميان معاونان آقاي فرجي‌دانا کساني هستند که پرونده يا محکوميتي برايشان وجود دارد هر حرف استيضاح کنندگان صحيح است اما وقتي پرونده و محکوميتي وجود ندارد نشان مي‌دهد که اين عده صرفا به دنبال بهانه‌جويي وانتقام‌گيري هستند و اين در شان نمايندگان مجلس نيست که دربحث برکناري وزرا، عقده گشايي سياسي خود را داشته باشند.

اين استاد علوم سياسي دانشگاه علامه‌طباطبايي اضافه کرد: به عنوان کسي که افتخار خود را معلمي و کار دانشگاهي مي‌دانم، عملکرد 9 ماهه آقاي فرجي‌دانا را در ترازوي مجموعه عملکرد وزرا، قابل قبول، قابل دفاع و صحيح مي‌دانم. اگر بعضي از دلايلي که نمايندگان مطرح مي‌کنند که آن دلايل در راستاي اهداف نظام جمهوري اسلامي‌نبوده مشخصا و صريحا بيان کنند که چه چيزي بوده است.

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با بيان اينکه بنده طرفدار اين هستم که اين استيضاح نبايد راي بياورد خاطر نشان کرد: من بر تعامل مثبت نمايندگان با وزارت علوم تاکيد دارم و اميدوارم در نشست‌هايي که قبل از انجام استيضاح صورت مي‌گيرد، ابهامات استيضاح‌کنندگان حل شود.

عضو شوراي مرکزي اتحاديه دانشگاه‌هاي غير دولتي سراسر کشور با اشاره به رويکرد مثبت وزارت علوم به آموزش عالي غير‌دولتي يادآور شد: نگاه مثبت وزارت علوم دولت يازدهم به آموزش عالي غير‌دولتي برخلاف دولت قبل است که آموزش عالي غير‌دولتي را افرادي سوداگر قلمداد مي‌کرد و احترام به اين دانشگاه‌ها بيانگر نگاه عميق و ژرف‌انديشانه دست‌اندرکاران وزارت علوم است.

کواکبيان با اشاره به مسئله دانشجويان ستاره‌دار تاکيد کرد: هيچ کس نبايد راضي باشد که يک دانشجو که با هزاران اميد به دانشگاه آمده و براي آمدنش هم از ده‌ها مرکز استعلام صورت گرفته با کوچکترين خطا با وي برخورد شود و ستاره‌دار قلمداد شود و نبايد مانع از تحصيل آنان شد. رئيس دوره‌اي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات در ادامه به بحث بورسيه‌هاي غير‌قانوني دکترا اشاره کرد و افزود: اگر در بورسيه‌ها، افرادي به ناحق و غير‌قانوني از رانت استفاده کرده‌اند، جلويش را بايد گرفت و چه بسا افرادي از طريق رانت‌هاي ويژه از اين مسئله برخوردار شده‌اند. من مي‌شناسم افرادي که از چنين رانت‌هايي استفاده کرده‌اند. نمايندگان حال بايد جلوي اين رانت‌ها را بگيرند نه آنکه از رانت‌ها حمايت کنند. نماينده مردم سمنان در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه جلوگيري از رانت، نوعي عدالت آموزشي است که وزارت علوم آن را دنبال مي‌کند ابراز داشت: اينکه از سوي برخي استيضاح کنندگان گفته شده که وزارت علوم اگر پيگير بورسيه‌هاي سال‌هاي قبل نشود ما ديگر کاري به استيضاح نداريم خلاف قانون است و اين بدترين نگرش است. بايد وزيري که به دنبال عدالت آموزشي است را تشويق کرد.

رئيس فراکسيون دانشگاهيان مجلس هشتم يادآور شد: بنده با وزير علوم دولت دهم از نظر سياسي مخالفت داشتم اما بيشترين همکاري را با آقاي دانشجو در مجلس هشتم داشتم و به عنوان رئيس فراکسيون دانشگاهيان مجلس هشتم ده‌ها جلسه با وزير علوم دولت دهم گذاشتم و واهمه‌اي نيز براي همکاري با وي نداشتم ولي نمي‌دانم که چرا برخي از دوستان عضو کميسيون آموزش مجلس نهم همکاري و ارتباط لازم را ندارند؛ به هر حال بايد آنها بپذيرندکه دولت جديدي بر سر کار آمده و بايد با اين دولت تعامل داشته باشند. عضو هيات علمي دانشگاه علامه‌طباطبايي تاکيد کرد: من فکر نمي‌کنم که استيضاح وزير علوم در راستاي منويات فراکسيون رهروان ولايت مجلس باشد و آنها با برکناري وزير علوم همراهي کنند. و لذا بايد در اين خصوص موضع شفاف بگيرند. وي با ياد آوري اينکه طراحان استيضاح وزير علوم از اعضا يا نزديکان به جبهه پايداري هستند عنوان کرد: مجلس بايد عقلانيتش را با راي منفي به استيضاح آقاي فرجي‌دانا نشان دهد و اگر راي استيضاح مثبت باشد نشان مي‌دهد که کار در دست اقليت مجلس است و نشان مي‌دهد اکثريت مجلس نمي‌تواندکاري کند وبنابراين فراکسيون اکثريت بايد براي حفظ آبروي خويش کاري کند.

به داشتن فرجي دانا افتخار مي‌کنم

معاون اول رييس‌جمهوري با بيان اينکه
«رضا فرجي دانا» در مدت تصدي وزارت علوم به دانشگاه‌ها، اميد و نشاط تازه‌اي داده است، گفت: هر وقت متانت و صبر و سلوک دکتر فرجي دانا را مي‌بينم به داشتن وزيري مثل او در اين حوزه افتخار مي‌کنم. به گزارش ايرنا، متن کامل يادداشت «اسحاق جهانگيري» در صفحه شخصي وي در شبکه اجتماعي فيس‌بوک بدين شرح است:

بالاخره بعد از مدت‌ها بحث و گفت‌و‌گو، مساله استيضاح دکتر فرجي دانا وزير علوم و تحقيقات و فناوري در مجلس اعلام وصول شد و احتمالا هفته ديگر در دستور کار مجلس قرار مي‌گيرد. در آخرين جلسه هيات دولت، موضوع مطرح شد و رئيس‌جمهوري و اعضاي دولت قاطعانه از برنامه‌ها و عملکرد و شخصيت دکتر فرجي دانا دفاع کردند.

واقع مساله هم همين است، در همه جاي دنيا معمولا وزير علوم را از ميان دانشمندان انتخاب مي‌کنند و جامعه علمي هم او را از خود مي‌دانند و برجسته بودن چهره آکادميک در اين وزارتخانه نسبت به هر معيار ديگري ارجح است. من هم وقتي به گذشته بر مي‌گردم مي‌بينم اين آقاي دکتر هم واقعا همين جوري است. در تدين و سابقه انقلابي او در مقاطع مختلف انقلاب و دفاع مقدس واقعا ترديدي نيست، اما علاوه بر آنها يک دانشمند به تمام معنا و يک استاد و محقق ممتاز در کشور است که در هرجا هم مطرح بوده انصافا سياسي کار نکرده است ولي مي‌بينيم سرنوشت عجيبي دارد.

در مجلس ششم که براي وزارت علوم مطرح شد به او راي اعتماد ندادند و در اين مجلس که گرايش اکثريت با آن مجلس متفاوت است باز جمعي او را استيضاح مي‌کنند. فکر مي‌کنم که کافي نيست که خود آدم سياسي عمل نکند بلکه مخالفان هم بايد سياسي نباشند. هريک از دوستان قم و همکلاسي‌هايش را در دبيرستان و دانشگاه مي‌بينم که حالا خودشان از مسوولان نظامند، از تدين و تشرع و انقلابي بودن او حرف مي‌زنند، چهره‌هاي برجسته علمي کشور هم که از وضع برجسته علمي او در داخل و خارج سخن مي‌گويند. مديران عالي کشور و همکارانش هم بر نجابت و قانون‌مداري و پاکدستي‌اش تاکيد مي‌کنند، واقعا چرا از کنار اين خصوصيات به سادگي مي‌گذريم؟

ايشان در اين مدت عملا به دانشگاه‌ها، اميد و نشاط تازه‌اي داده است، در يکسال گذشته، دانشگاه آرام‌ترين دوران خويش را پشت سر گذاشت و نظم و انضباط علمي‌به دانشگاه بازگشت. اگر به دانشگاه فراتر از فضاي سياسي امروز نگاه کنيم بايد قدردان او باشيم که با اين همه مشکلي که در سال‌هاي اخير به وجود آمده است مدبرانه رو به رو شد.

عقلانيت و تدبير و نجابت و اخلاق و داشتن فهم علمي و رويکرد قانوني در همه جا لازم است، اما در دانشگاه لازم تر، من که هر وقت متانت و صبر و سلوک دکتر فرجي دانا را مي‌بينم به داشتن وزيري مثل او در اين حوزه افتخار مي‌کنم. دکتر فرجي دانا واقعا هم‌شان وزير علوم در نظام جمهوري اسلامي‌است که تاکنون توانسته برنامه‌هاي دولت را با موفقيت در اين حوزه پيش ببرد و قطعا رئيس‌جمهور و دولت هم مصمم‌اند که اين برنامه‌ها همچنان پيش برود. همچنين معاون پارلماني رئيس‌جمهور استيضاح وزير علوم را تاريخي دانست و تاكيد كرد: بناي جناب آقاي دکتر فرجي‌دانا دفاع محکم و قاطع است. درخواست دولت هم همين است که در دفاع از دولت و ملت و دانشگاه ايشان ضمن حفظ متانت و حرمت جايگاه تريبون مجلس در قاطعيت دفاع کم نگذارند. به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام مجيد انصاري در ديدار با اعضاي شوراي هماهنگي دانشجويان اصلاح‌طلب شهر تهران گفت: استيضاح فرجي‌دانا يک استيضاح تاريخي است و دولت تمام قد از ايشان حمايت خواهد کرد. وي با تشكر از حمايت‌هاي جامعه دانشگاهي از وزير علوم اظهار داشت: واقعيت اين است که اين استيضاح از ديد من يک استيضاح سياسي است. البته براي اين استيضاح سياسي مستندات و دستاويزهايي داشتند و ممکن است برخي از استيضاح‌کنندگان هم به خاطر برخي دلايل و موارد به اين استيضاح پيوسته باشند و نمي‌خواهم بگويم که عين 51 نفري که استيضاح را امضا کردند، نظر سياسي دارند اما شاکله استيضاح سياسي است چون از همان اول آن جريان مخالف بود و جرياني است که مخالفتش با دولت آشکار است. معاون پارلماني رئيس جمهور با بيان اينكه يکي از استيضاح کنندگان که از مخالفان جدي دولت در مجلس است، يک روز، نامه‌اي را امضا کرده بود که در آن نامه مسائل غير واقعي مطرح شده بود، يادآور شد: من به او گفتم که شما چطور امضاي نامه‌اي را که در آن مسائل نادرستي بيان شده است توجيه مي‌کنيد، که ايشان با صراحت به من گفت چون با روحاني و دولت مخالف هستم.

نماينده مردم تبريز نيز در مجلس شوراي اسلامي گفت: طرح استيضاح وزير علوم، تحقيقات و فناوري اقدامي سياسي و رفتاري ناجوانمردانه است.

نظر شما