شناسهٔ خبر: 868059 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در مراسم یادبود زنده‌یاد فردید مطرح شد

فردید 50 سال پیش غربزدگی را مطرح کرد

مراسم بیستمین سالگرد درگذشت زنده‌یاد دکتر سید احمد فردید با سخنرانی برخی از شاگردان سیداحمد فردید در سالن اجتماعات «بنیاد حکمی و فلسفی دکتر سید احمد فردید» برگزار شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ـ محمد آسیابانی: مراسم بیستمین سالروز درگذشت سید احمد فردید فیلسوف شهیر معاصر، در سالن اجتماعات «بنیاد حکمی و فلسفی دکتر سید احمد فردید» برگزار شد. 

در آغاز مراسم، بهروز فرنو، عضو هیئت مدیره و سخنگوی «بنیاد حکمی و فلسفی دکتر سید احمد فردید» پس از خواندن غزلی از حافظ اشاره کرد که امسال 20 سال از درگذشت فردید و 50 سال از طرح مسئله غربزدگی از سوی فردید می‌گذرد. در آن زمان طرح این مسئله به نظر زود می‌آمد اما اکنون پس از گذشت بیش از 35 سال از انقلاب اسلامی و در هنگامی که از سوی غرب اعلام می‌شود که تنها دموکراسی در خاورمیانه رژیم اسرائیل است، آیا زمان طرح مسئله غربزدگی نرسیده است؟

 همچنین در این مراسم دکتر رضا سلیمان حشمت از اعضای هیات علمی بنیاد فردید و مدرس دانشگاه علامه طباطبایی، دقایقی برای حاضران سخنرانی کرد. او در بخشی از سخنان خود گفت: وضعیتی که ما اکنون در آن قرار داریم، غرب‌زدگی مضاعف یا عصر استیلای سوبژکتیویته است. استاد فردید با طرح مباحث و مسائل حکمی راه را برای خروج از بن بست سوبژکتیویته می‌گشود.

در این مراسم همچنین از مختار علیزاده، از شاگردان فردید و پژوهشگر حوزه فلسفه هنر و زیبایی شناسی با اهدای لوح یادبود و هدایایی از طرف «بنیاد حکمی و فلسفی دکتر سید احمد فردید»، دانشکده هنر دانشگاه شاهد و مرکز پژوهش‌های فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، تقدیر شد.

سید احمد فردید، درگذشته در 25 مرداد سال 1373، یکی از مهم‌ترین متفکران و روشنفکران معاصر ایران است. این اندیشمند نخستین معرف اندیشه‌های مارتین هایدگر فیلسوف شهیر آلمانی به جامعه فلسفی ایران بود. 

فردید با بهره‌گیری از اندیشه‌های هایدگر در نقد متافیزیک رایج در غرب، مفهوم «غرب‌زدگی» را در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی در ایران مطرح کرد. 

فردید بسیار کم می‌نوشت و بر این اساس برخی منتقدان به او لقب «فیلسوف شفاهی» دادند. تعدادی از شاگردان او بر اساس اندیشه‌هایش کتاب‌هایی را برای نشر افکار او منتشر کردند که از این میان می‌توان به کتاب‌های «دیدار فرهی و فتوحات آخرالزمان» به کوشش محمد مددپور و «آرا و اندیشه‌های سید احمد فردید: مفردات فردیدی» اشاره کرد. 

گزارش کامل این نشست متعاقبا اعلام می‌شود. 

شایان ذکر است خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به مناسبت بیستمین سالگرد درگذشت فردید سلسله مطالبی را منتشر کرده که نخستین آنها در لینک‌های زیر قابل مشاهده هستند:

فیلسوف شفاهی ایران در لابه‌لای کلمات
بنیاد حکمی و فلسفی و کتابخانه دکتر سید احمد فردید/ گزارش تصویری

نظر شما