شناسهٔ خبر: 8678301 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

العرب: نفوذ ايران در کشورهاي عربي از محدوده نخبگان فراتر رفته است

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی 1394/08/02
روزنامه العرب که در لندن منتشر می شود نوشت نفوذ ایران در کشورهای منطقه از دایره تنگ «نخبگان» فراتر رفته و وارد مرحله انتشار عمومی شده است که نشانه آن افزایش شبکه های تلویزیونی طرفدار ایران است.
به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی، پایگاه اینترنتی العرب در یادداشتی به قلم «سالم الکتبی» روزنامه نگار اماراتی نوشت، این سخن پنهان نیست که پول ایران موجب تاسیس ساز و کار رسانه ای طرفدار و حامی منافع ایران در بسیاری از کشورهای منطقه و جهان در چند سال اخیر شده است. همچنین شناسایی هدایت کنندگان این شبکه ها برای کسی که به دنبال آن هستند کار دشواری نیست. هرکس در بخش رسانه ای و پژوهش های سیاسی و راهبردی کار می کند از ابعاد این مسئله و جزئیات آن با خبر است. نفوذ ایران در منطقه،‌ اخیرا از دایره تنگ نخبگان فراتر رفته و وارد مرحله انتشار عمومی شده است به طوری که شاهد افزایش شمار شبکه های تلویزیونی طایفه گرای طرفدار ایران در منطقه هستیم. این لابی ایرانی که بخش قابل توجهی از دست اندرکاران بخش رسانه ای را در کشورهای عربی شامل می شود، دیگر به اسامی خاصی محدود نمی شود که این لابی از آنها برای دفاع از ایران و تحقق مسقتیم یا غیرمستقیم منافع آن استفاده می کرد. این لابی اخیرا به شکلی فشرده وارد روند دشمنی با عربستان سعودی شده که هدف آن مخدوش کردن وجهه این کشور از طریق مطرح کردن اتهامات متعدد علیه آن پس از حوادثی است که در زمان برگزاری مراسم حج روی داد.
بهره برداری سیاسی ایران از ماجرای ازدحام جمعیت در منا از نخستین لحظه آشکار بود. رسانه های رسمی داخل ایران و رسانه های خارجی مورد حمایت ایران از نخستین دقایق اعلام وقوع حادثه منا، انگشت اتهام را به سوی مقامات سعودی دراز و آنها را به کوتاهی و شکست و دیگر اتهامات تکراری و شناخته شده متهم کردند. این حملات مغرضانه ایران دارای ابعاد سیاسی متعددی است که یکی از آنها فشار بر عربستان برای متوقف کردن حملات نظامی اش در یمن است.
حملات رسانه های ایرانی به عربستان و تلاش آنها برای بهره برداری سیاسی از حادثه ازدحام در مراسم حج نتایج اندکی داشت به همین علت این رسانه ها به اعمال فشار از راه های دیگر مانند زیر سئوال بردن آینده اقتصادی عربستان و به کار بردن عناوینی جنجالی مانند «فروپاشی قریب الوقوع اقتصاد عربستان» و «اقتصاد عربستان در لبه پرتگاه» و دیگر جنجال های رسانه ای پرداختند که با اظهارات برخی عوامل رسانه ای حامی سازمان ها و گروه های تندرو و افرادی که به خصومت شخصی با عربستان معروف هستند همراه شد.
ایران همچنین به اختلافات تاریخی بین کشورهای عربی دامن می زند و برخی باورهای مشکوک عرب ها را برضد عرب های خلیج (فارس) بزرگنمایی می کند تا به این طریق کشورهای عضو شورای همکاری را از سایر کشورهای عربی دور و وجهه آنها را مخدوش کند تا بتواند این کشورها را منزوی و آنها را از همبستگی مردمی در دیگر کشورهای عربی محروم کند. این حملات تبلیغاتی ایران در زمان بحران آوارگان سوری به اوج خود رسید به گونه ای که در پایگاه های ارتباط اجتماعی و رسانه های عربی، کشورهای عضو شورای همکاری هدف انتقاد شدید قرار گرفتند و به نپذیرفتن آوارگان سوری متهم شدند. در حالی که همه می دانند این کشورها از هیچ کشوری پناهجو نمی پذیرند بلکه پذیرای صدهاهزار کارگر و خانواده سوری و عراقی و دیگر ملیت ها قبل از آغاز بحران اخیر و بعد از آن بوده اند و به آوارگان سوری در کشورهای همسایه سوریه کمک های بشردوستانه ارائه می کنند.
http://www.alarab.co.uk/?id=64685

نظر شما