شناسهٔ خبر: 8505469 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تصويري/ اولاند: تماس با ايران براي حل بحران سوريه ضروري است

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی 1394/07/24
00:13:25.15
رئیس جمهور فرانسه بر لزوم رایزنی با ایران برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه تاکید کرد.
به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، فرانسوا اولاند در کنفرانس خبری خود در حاشیه نشست شورای اروپا در بروکسل بلژیک ضمن تاکید بر حمایت کشورهای اروپایی از اردن، لبنان و ترکیه که بیشترین تعداد آوارگان سوری را در خود جای داده اند گفت: برنامه اقدامی از سوی رئیس کمیسیون اروپا در خصوص ترکیه ارائه شده است که می توان آن را در سه جهت گیری اصلی خلاصه کرد که عبارتند از مدیریت مرزها، حمایت از سوری های مقیم ترکیه و پذیرش افرادی که قصد ورود به اروپا را ندارند. بر این اساس به ترکیه کمک هایی اختصاص خواهد یافت. ما همچنین تاکید کردیم که آزادسازی روادید با ترکیه بر پایه ای به شدت مشخص و کنترل شده صورت گیرد تا سوء تفاهم یا ابهامی در کار نباشد. نباید آزاد سازی احتمالی روادید با ترکیه باعث ورود افرادی از ترکیه به اروپا شود که از هویت آنها اطمینان نداریم. فرآیند مذاکرات الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا نیز احتمال دارد از سر گرفته شود اما این امر به هر حال باید بر اساس معیارها و شرایطی که در ابتدا تعیین شده بود صورت گیرد.
اولاند افزود: مساله آفریقا نیز در این نشست مطرح شد زیرا در چند روز آینده نشستی در مالت برگزار خواهد شد. قرار شد مبالغ هنگفتی برای موفقیت این نشست در خصوص توسعه آفریقا در نظر گرفته شود. این نشستی برای بخشی از آفریقا نیست. در آینده نیز مبالغی برای دسترسی کشورهای آفریقایی به انرژی های تجدید پذیر یا فنآوری های نوین اختصاص خواهد یافت.
رئیس جمهور فرانسه گفت: ما موضوع سوریه و لیبی را نیز مطرح کردیم. زیرا این دو کشورهایی هستند که به شدت بی ثبات شده اند. فقدان دولت وحدت در لیبی زمینه را برای هر گونه قاچاق فراهم کرده است. در خصوص سوریه ما قبل از نشست شورای اروپا جلسه ای سه جانبه با حضور انگلیس، آلمان و فرانسه برگزار کردیم برای اینکه موضعی شبیه موضع اتحادیه اروپا اتخاذ کنیم. این مواضع و شرایط به این شرح است که باید در سوریه علیه تروریسم و داعش مبارزه کرد و همه ابتکارات باید در این راستا باشد. از این دیدگاه، مداخله روسیه در سوریه ما را متقاعد نمی کند که حملات علیه داعش متمرکز است. نتیجه گیری دوم این است که ما باید وارد فرآیند انتقال سیاسی در سوریه شویم و به نحوی عمل شود که همه مولفه ها بتوانند در آن حضور داشته باشند. همچنین خاطر نشان شد که بشار اسد نمی تواند آینده سوریه باشد. سرانجام اینکه بسیار مهم است که بمباران غیرنظامیان بویژه از سوی نظام سوریه باید متوقف شود. از این لحاظ، مداخله سوریه هیچ تغییری در این زمینه ایجاد نکرده است و همچنان این اقدامات وجود دارد و خود سوری ها قربانیان آن هستند. به همین علت باید بر فرآیند سیاسی تاکید شود و سه کشور مذکور و اتحادیه اروپا در این راستا عمل خواهند کرد. مطمئنا تماس هایی نیز با کشورهایی که بیش از سایر کشورها در این مساله دخیل هستند از جمله کشورهای منطقه، کشورهای خلیج (فارس) و ایران هیچکدام نباید فراموش شوند. همچنین باید با همه قدرتها باید تماس برقرار شود که منظور من روسیه و آمریکاست.
وی افزود: ما در ماه سپتامبر نیز نشست شورای اروپا را برگزار خواهیم کرد و در آن این سیاست ها ارزیابی خواهد شد.
00:22:42.01

نظر شما