شناسهٔ خبر: 8498542 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

آیت الله شاهچراغی:

احیای دین مهمترین هدف قیام عاشورا بود

سمنان - نماینده ولی فقیه در استان سمنان، ماه محرم را زمان مناسبی برای افزایش آگاهی‌های فردی و اجتماعی و سطح دانش و بینش دینی دانست و گفت: هدف قیام امام حسین (ع) احیای دین اسلام و امربه‌معروف بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید محمد شاهچراغی پیش از ظهر پنجشنبه در جلسه مشترک شورای فرهنگ عمومی و ستاد امربه معروف ونهی از منکر استان سمنان، ضمن تسلیت ماه محرم افزود: باید درس اخلاص، ایثار، ایستادگی و از خود گذشتگی را از سید الشهداء (ع) آموخت.

وی، شناخت، محبت واقتدا به امام حسین (ع) را سه وظیفه مهم شیعیان عنوان کرد و افزود: آئین های سوگواری محرم و صفر باید به گونه ای برنامه ریزی شود که سیره آن امام همام و اهداف بلند وی در عاشورا برای مردم به صورت جذاب و اثرگذار مطرح شود.

قیام امام حسین (ع) سبک زندگی است

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان سمنان با تاکید بر اینکه باید نسبت به امام حسین (ع) شناخت پیدا کنیم، افزود: مهمترین و بهترین راه شناخت عمل به توصیه ها و پیروی از سیره آن حضرت است.

آیت الله شاهچراغی تاکید کرد: قیام امام حسین (ع) سبک زندگی است و باید با عمل به توصیه های آن حضرت با فرهنگ های غلط در جامعه مقابله شود.

وی با بیان اینکه همه باید منش و تفکر امام حسین (ع) را سرلوحه امور قرار دهند، ادامه داد: قیام و سخنان امام حسین(ع) خود معرف شخصیت والای این امام است.

امام جمعه شهر سمنان با تاکید بر ضرورت تقویت وترویج فرهنگ عاشورا در سطح جامعه، گفت: یکی از نیازهای مهم جامعه به ویژه نسل جوان آشنایی با فلسفه نهضت عاشورا است.

قانون حمایت از آمران به معروف یک قانون جامع و کامل است

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان سمنان نیز در این نشست به اصل هشتم قانون اساسی کشورمان اشاره داشت و گفت: در این اصل، امر به معروف و نهی از منکر و همگانی بودن آن مورد تاکید است.

حیدر آسیابی با اعلام این مطلب ادامه داد: قانون حمایت از آمران به معروف وناهیان از منکر یک قانون جامع و کامل است.

وی با بیان سیر تصویب و ابلاغ این قانون اضافه کرد:نحوه اجرای امر به معروف و نهی از منکر برابر اصل هشتم قانون اساسی، از طریق قانون مشخص می شود که در نهایت این قانون اوایل سال ۹۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و پس از تایید شورای نگهبان، بیستم خرداد از طریق روزنامه رسمی ابلاغ و از چهارم تیر لازم الاجرا شده است.

قانون ناظر بر اجرایی کردن امر به معروف و نهی از منکر

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان سمنان تصریح کرد: علیرغم اینکه نام و عنوان قانون، حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر است، ولی مفاد قانون و مقررات آن جامع تر از عنوان قانونی است و در حقیقت قانون بیشتر ناظر به اجرایی کردن فریضه های امر به معروف و نهی از منکر و در کنار آن حمایت از آمران و ناهیان منکراست.

آسیابی، خاطرنشان کرد: در این قانون تعریف منکر و معروف، شرایط امر به معروف و نهی از منکر، تکالیف مردم نسبت به یکدیگر، مردم نسبت به دولت و دولت نسبت به مردم و ... مشخص شده است.

وی گفت: در این قانون ضمن مشخص شدن تکالیف افراد حقیقی و حقوقی، دستگاه های اجرایی نیز مکلف شده اند هر شش ماه یک بار گزارشی از عملکرد خود در اجرای این فریضه الهی را به ستاد احیا ارائه دهند.

دستگاه های اجرایی موظف به اجرای مصوبات ستاد احیا

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان سمنان افزود: در این قانون ضمن حمایت از آمران و ناهیان از منکر، حقوق آحاد مردم و شهروندان نیز مورد توجه قرار گرفته و حریم ها نیز رعایت شده است.

آسیابی با تاکید بر اینکه مصوبات ستاد احیای نیز برای تمام دستگاه ها لازم الاجرا است، گفت: در حالیکه پیش از تصویب این قانون اینگونه نبود.

وی با بیان اینکه مجازات اشخاصی که مبادرت به اعمال مجرمانه نسبت به آمربه معروف وناهی از منکر کنند در ماده هفت قانون حمایت از آمران به معروف وناهیان از منکر مشخص شده است اضافه کرد: مجازات این افراد قابل تخفیف یا تعلیق نیست وصدور حکم مجازات قابل تعویق نمی باشد.

خرافه زدایی یکی از مهم‌ترین اهداف قیام عاشورا

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان  نیز در این نشست خرافه زدایی و بدعت ستیزی را یکی از مهم‌ترین اهداف قیام عاشورا ذکر کرد و گفت: ایام محرم ظرفیتی برای حفظ وحدت و جلوگیری از هجمه‌های دشمنان است.

حجت الاسلام علی شکری گفت: باید هر مراسم مذهبی با قرائت قرآن آغاز شود و محور کار هیئات مذهبی در ایام محرم و صفر قرآن و منبر است.

وی تصریح کرد: خروجی عزاداری‌های ماه محرم باید اقامه نماز، توجه و دقت در ادای واجبات و پرهیز از ارتکاب به حرام، غیبت و دروغ باشد.

ضرورت اقامه عزای حسینی در مدارس

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان به حضور خودجوش مردم در مراسم‌های عزاداری ماه محرم و صفر اشاره داشت و گفت: باید از این سرمایه عظیم اجتماعی درست و برای تقویت ایمان، بصیرت و اعتقاد استفاده کرد.

شکری همچنین از آموزش‌وپرورش خواستار تعیین یک‌زمان مشخص برای عزاداری دانش آموزان در مدارس شد و گفت: مداح مورد نیاز از طرف سازمان تبلیغات اسلامی به مدارس معرفی خواهیم کرد.

وی با اشاره به اهمیت فریضه  امربه‌معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد: باید کاری کنیم که ارزش‌ها و اعتقادات دینی تقویت شود.

برگزاری نمایشگاه ویژه محرم در سطح استان سمنان

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان نحوه برگزاری مراسم عزاداری، برنامه‌ریزی و رعایت نظم و انضباط توسط مسئولان هیئات مذهبی و توجه به آغاز و خاتمه عزاداری را مورد تأکید قرارداد و گفت: عزاداری باید به‌گونه‌ای باشد که حرکت هیئت‌ها در خیابان‌ها و محلات موجبات مزاحمت مردم نشود.

شکری از برگزاری یک نمایشگاه ویژه محرم در تمام شهرستان‌ها خبر داد و افزود: این نمایشگاه‌ها با همکاری مداحان، مبلغان و مسئولان شورای هیئات مذهبی برگزار خواهد شد و در آن ملزومات عزاداری محرم توزیع خواهد شد.

وی استفاده هیئات مذهبی از منابر و محور بودن روحانیان در برنامه‌ها را ضروری دانست و گفت: تمام هیئات های مذهبی استان برای ماه محرم امسال روحانی خواهند داشت.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان سمنان، با اشاره به لزوم توجه به عدم بروز رفتارهای نا مناسب در عزای حسینی(ع)، گفت: باید پرهیز از اعمال و رفتاری که وهن اهل بیت(ع) هستند را در دستور کار قرار داد چرا که این رفتارها در شان ایشان نیست و این همان رفتاری است که دشمنان می توانند از آن به عنوان ابزار استفاده کنند.

تشکیل کمیته ترویج فرهنگ کار در استان سمنان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان از تشکیل کمیته ترویج فرهنگ کار در این استان با محوریت اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خبر داد و افزود: هدف از تشکیل این کمیته تلاش برای ترویج فرهنگ کار به عنوان یک معروف و مقابله با بیکاری به عنوان یک ضد ارزش و منکر در جامعه است.

محمدرضا سوقندی گفت: این کمیته با مشارکت دستگاه های اجرایی تشکیل و فعالیت می کند و اولین گزارش از فعالیت آن در نشست آینده شورای فرهنگ عمومی ارائه خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه اظهار داشت: این مهم یکی از دغدغه های جامعه است و مقام معظم رهبری همواره بر ترویج فرهنگ آن تاکید دارند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان سمنان همچنین با اشاره به ارکان چهارگانه مهندسی نظام شامل نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر گفت: شورای فرهنگ عمومی استان ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان اولویت های راهبردی در دستور کار دارد.

برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب استان در سمنان

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان نیز در این نشست از اختصاص دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بن کتاب به نمایشگاه بزرگ کتاب سمنان خبر داد.

 سیما رجبی با اشاره به برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب استان در سمنان از دستگاه های اجرایی و فرهنگی به ویژه دانشگاه ها و آموزش و پرورش خواست تا این اداره کل را برای جذب این رقم کمک کنند.

وی زمان برپایی این نمایشگاه را چهاردهم تا بیستم آبان ماه سالجاری در مجتمع فرهنگی ورزشی غدیر سمنان اعلام کرد و اظهار داشت: برگزاری این نمایشگاه رویداد بزرگ فرهنگی است که افتخار برنامه ریزی برگزاری آن نصیب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است.

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان به برنامه های جنبی این نمایشگاه نیز اشاره کرد و ایجاد غرفه کودک و نوجوان برای ترویج کتابخوانی در این قشر، معرفی مفاخر استان، غرفه ناشران دارای شمارگان کم، رسانه های دیجیتال، ایجاد غرفه ستاد اقامه نماز و ... را از برنامه های جنبی این نمایشگاه برشمرد.

رجبی با اشاره به برگزاری این نمایشگاه هر سال در یکی از شهرستانهای سمنان و شاهرود گفت: در نظر است در سایر شهرها نیز نمایشگاهی در مقیاس کوچکتر برگزار کنیم.

نشست شورای فرهنگ عمومی  به صورت مشترک با ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در دفتر امام جمعه سمنان برگزار شد.

امام جمعه مرکز استان به عنوان رئیس ستاد احیاء امر به معروف، استاندار، مدیر کل اطلاعات استان، مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان، مدیر کل آموززش وپرورش، رئیس یکی از دانشگاه های استان با انتخاب رئیس ستاد، رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت، دو نفر از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی به انتخاب مجمع نمایندگان استان به عنوان ناظر، دادستان مرکز استان، مدیر کل تبلیغات اسلامی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان، مدیر کل صداوسیما و فرمانده انتظامی استان از جمله اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر هستند.

نظر شما