شناسهٔ خبر: 8413178 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

استاد دانشگاه: دادگاه پيگيري فاجعه منا علني باشد

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / اجتماعی 1115 1394/07/20
رئیس سابق دانشکده حقوق دانشگاه تهران گفت: دادگاه پیگیری فاجعه منا باید به صورت علنی برگزار شود.
فضل الله موسوی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: اسناد و مدارکی از فاجعه منا به جای مانده که باید در کمیته حقیقت یاب بررسی شود.
وی ادامه داد: پرونده فاجعه منا باید در دادگاه ویژه رسیدگی شود که این دادگاه می تواند در عربستان که این فاجعه در آن رخ داده و یا ایران به عنوان کشوری که بیشترین آمار جانباختگان را به خود اختصاص داده است، تشکیل شود.
موسوی تصریح کرد: دادگاه ویژه پرونده منا باید علنی و با حضور شکات مختلف از کشورهایی که حاجیان آنها در منا صدمه دیده و یا جان باخته اند، تشکیل شود.
وی با بیان اینکه باید کمیته حقیقت یاب فاجعه منا در عربستان تشکیل شود، اظهارداشت: در صورتی که عربستان از تشکیل کمیته حقیقت یاب و دادگاه استنکاف کند، پیگیری پرونده فاجعه منا از طریق مجامع بین المللی دنبال خواهد شد.
موسوی تاکید کرد: کشورهایی که در این فاجعه حجاج خود را از دست داده اند و از جمله ایران باید شکایت خود را به دادگاه بین المللی ارجاع دهند.
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا عربستان مشمول پرداخت خسارت می شود یا خیر، گفت: عربستان باید خسارت آسیب دیدگان و جان باختگان منا را پرداخت کند و در صورتی که رای دادگاه مبنی بر قصور مسئولان این کشور باشد، قطعا پرداخت خسارت سنگین تر خواهد بود.
صدا و تصویر دارد

نظر شما