شناسهٔ خبر: 8406011 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه وطن‌امروز | لینک خبر

رئیس سازمان حج و زیارت عنوان کرد

سرنوشت 65 زائر ایرانی همچنان نامعلوم!

صاحب‌خبر -

تاکنون پیکرهای ۳۷۷ جان‌باخته ایرانی حادثه منا را تحویل گرفته‌ایم اما همچنان از سرنوشت ۶۵ زائر دیگر بی‌اطلاع هستیم.
به گزارش«وطن امروز»، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت  با اشاره به اینکه کار جست‌وجو در 2 سردخانه جده و مکه همچنان ادامه دارد، افزود: پیکر
2 جان‌باخته دیگر ایرانی را از مقامات سعودی تحویل گرفتیم.
وی افزود: همچنین تعدادی عکس و وسایل همراه جان‌باختگان را در یکی از سردخانه‌ها در اختیارمان قرار دادند که همچنان در حال بررسی آنها هستیم. اوحدی با اشاره به اینکه دیروز سعودی‌ها به طور تمام وقت کار نکردند، گفت: به همین خاطر انتقال پیکرهای شماری از جان‌باختگان که قرار بود به میهن انتقال داده شود، میسر نشد و زمان دقیق انتقال آنها را اعلام خواهیم کرد.
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه آخرین پرواز حجاج ایرانی روز دوشنبه از جده به تهران خواهد بود، تصریح کرد: تا زمانی که مشکل ویزا نداشته باشیم برای کاهش نگرانی خانواده‌های ۶۵ زائر مفقود با همه توان در عربستان خواهیم ماند و بررسی‌ها را ادامه می‌دهیم.
امکان انتقال برخی جان‌باختگان وجود ندارد
 این در حالی است که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه امکان انتقال برخی اجساد به کشور وجود ندارد، گفته است: به بازماندگان این فاجعه توصیه می‌کنیم با دفن حجاج در مکه موافقت کنند.
حسن قاضی‌زاده‌هاشمی،  در دیدار با آیت‌الله نوری‌همدانی با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده پس از وقوع فاجعه منا اظهار داشت: از‌‌ همان لحظات نخست وقوع فاجعه در منا پیگیری‌های لازم صورت گرفت و پس از 4 روز موفق به حضور در عربستان شدیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه رایزنی‌های بسیاری برای عدم دفن حجاج ایرانی در عربستان انجام شد، افزود: پس از این رایزنی‌ها حجاج در مکه دفن نشدند و کسانی که ایرانی بودنشان مسلم بود تحویل داده شدند. وی با اعلام اینکه پیکر 300 نفر از حجاج به کشور بازگشته، گفت: 90 نفر دیگر در روزهای آینده به کشور منتقل می‌شوند و هنوز
65 نفر دیگر جزو مفقودان هستند.
هاشمی با اشاره به اینکه امکان انتقال برخی اجساد به کشور وجود ندارد، خاطرنشان کرد: به بازماندگان این فاجعه توصیه می‌کنیم با دفن حجاج در مکه موافقت کنند. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه سالانه تمایل مردم برای حضور در مراسم حج بیشتر می‌شود، افزود: باید راهکارهایی برای تسهیل مناسک حج براساس شارع مقدس ارائه شود.
سلامت روان حادثه‌دیدگان «منا» زیر ذره‌بین وزارت بهداشت
همچنین معاون فنی دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت از برنامه دفتر سلامت روان این وزارتخانه برای کاهش عوارض روانی حادثه منا برخانواده‌ شهدا و همچنین شاهدان صحنه آن خبر داد.
علی اسدی  با بیان این مطلب به ایسنا گفت: این اتفاق  تلخ و ناگوار است و از نظر روانی، سیاسی و اجتماعی به دنیا و همچنین ایران آسیب زده است، بر همین اساس در وزارت بهداشت راهکارهایی به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی به صورت اورژانسی فرستاده‌ایم که برای افراد آسیب‌دیده‌ای که از حج بازگشته‌اند، شاهدان صحنه و کسانی که عزیزانشان را از دست داده‌اند، مداخلات سلامت روان صورت گیرد.
وی افزود: به عنوان دفتر متولی سلامت روان، برای پیشگیری از عوارض روانی ناشی از این حادثه، یک برنامه اجرایی تدوین و فرآیند خدمت را هم تعریف کرده‌ایم و به گروه‌های سلامت روان دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کرده‌ایم.
اسدی ادامه داد: طبق این برنامه، گروه‌های سلامت روان دانشگاه‌ها این افراد را شناسایی و پیگیری می‌کنند. به این ترتیب حادثه‌دیدگانی که از لحاظ سلامت روان مشکل جدی دارند، مورد غربالگری قرار گرفته و مداخلات تکنیکی و فنی سلامت روان برای آنها انجام می‌شود تا به این ترتیب از عوارض روانی در این افراد جلوگیری شود.
 

نظر شما