شناسهٔ خبر: 8301897 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتدال | لینک خبر

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

آمار جان باختگان ایرانی حادثه منا صحیح نیست

صاحب‌خبر -

ادامه از بالا:
وزیر بهداشت اظهار داشت: عربستان باید توجه داشته باشد که همه کشورهای اسلامی را دعوت کند و این فیلم‌ها را به نمایش بگذارد و اصل واقعه را تشریح کند و آنجا که قصوری صورت گرفته است عذرخواهی کند و متناسب شان کشور عربستان از آسیب دیدگان دلجویی کند.
* آمار جان باختگان ایرانی حادثه منا
صحیح نیست
آقای هاشمی همچنین به خبرنگار صدا و سیما گفت: فوتی به کسی گفته می‌شود که جسدش در ایران و یا با رضایت بستگانش در مکه دفن شده باشد.
وی ادامه داد: در مجموع تاکنون حدود 500 مفقودی و در گذشته داشته‌ایم که اجساد 300 جان باخته به کشور منتقل شده است.
وزیر بهداشت تأکید کرد: آمار دقیق را می‌توان بعد از بازگشت کلیه زائران به کشور ارائه داد.
هاشمی افزود: دلیلش این است که عده‌ای از حجاج ممکن است جزء دستگیر شدگان یا در زندان باشند و یا در بیمارستان‌های عربستان بستری شده باشند که مسئولان عربستان هنوز به ما اطلاع نداده‌اند.
* ۹۰ مهاجر الی‌الله دیگر صبح دیروز به کشور بازگشتند
در حالیکه هنوز ۱۱۶ زائر مفقودند، پیکرهای ۹۰ نفر از حجاج جانباخته فاجعه منا صبح دیروز به کشور بازگردانده شد.
پیکرهای 90 نفر از جانباختگان فاجعه منا که طی روزهای اخیر شناسائی شده‌اند، صبح دیروز با یک فروند هواپیمای خطوط هوایی سعودی به ایران منتقل شد و هر کدام از پیکرها قرار است به شهر خود منتقل و در آنجا به خاک سپرده شود.
لازم به ذکر است: سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت از شناسایی 130 پیکر از جانباختگان حادثه منا خبر داده و اعلام کرده بود به دلیل ظرفیت کم هواپیماهای سعودی تنها امکان انتقال 90 تا 100 پیکر وجود دارد.
همچنان پیکرهای 116 نفر از حجاج جانباخته در فاجعه منا شناسائی نشده و تیم‌های جست‌و‌جوی ایران در سردخانه‌های مکه و جده در حال شناسائی اجساد ایرانیان کشته شده در این فاجعه هستند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا زائر دستگیر شده‌ای در عربستان داریم، گفت: با توجه به اینکه مسئولیت بررسی و رسیدگی به هر گونه دستگیری بر عهده سرکنسولگری ایران در جده است، تا به این لحظه هیچ گزارشی را کنسولگری ایران در جده به سازمان حج و زیارت به عنوان ستاد عملیات حج 94 ارائه نکرده است.
اوحدی به تلاش‌های صورت گرفته برای یافتن پیکرهای تک تک زائران ایرانی حادثه منا نیز اشاره کرد و گفت: گروه‌های تفحص ما روزی 15 ساعت در میان دو هزار جسد موجود در سردخانه‌های عربستان به دنبال پیکرهای پاک حجاج ایرانی می‌گردند تا بتوانند به خانواد‌ه‌های آنها وضعیت عزیزشان را اطلاع دهند.
وی تصریح کرد: همه این کارها صورت می‌گیرد تا سرنوشت زائران مفقودی ما مشخص شود.
* دفن 7 یا 4 جان‌باخته ایرانی حادثه منا در مکه
رئیس عملیات حج خبر روزنامه عکاظ عربستان مبنی بر دفن پیکر ۲۰ تن از حجاج ایرانی در قبرستان مکه را تکذیب کرد.
آقای محمدی گفت: تنها چهار تن از جان باختگان ایرانی حادثه منا با اجازه خانواده آن‌ها در مکه دفن شده‌اند. ولی وزیر بهداشت و درمان، این تعداد را 7 نفر اعلان کرده است.
پیش از این خبرگزاری میزان به نقل از روزنامه عربستانی عکاظ و از قول یکی از اعضای امور حج ایران گزارش داده بود که پیکر 20 تن از حجاج ایرانی که در جریان فاجعه منا جان باخته‌اند پس از تشخیص هویت در قبرستان مکه به خاک سپرده شده است.
 

نظر شما