رسول گرامى اسلام(صلی الله علیه و آله) با همه به گونهاى مساوى برخورد مىکرد.
اما خـلیـفـه اول و خـلیـفـه دوم و خـلیـفـه سـوم بـه سـنـّت رسـول خـدا(صلى الله علیه و آله) عمل نکردند، و انواع تبعیضات در تقسیم مدیریتها، و توزیع بیت المال صورت گرفت که قابل چشمپوشى نبود.
خـلیـفـه اول، حتى به بزرگان انصار در لشگرهاى خود مقام فرماندهى نمىداد و تنها ثابت بن قیس را با اصرار و اجبار به کار گماشت که انصار اعتراض کردند.(2)
و خلیفه دوم و سوم، آنقدر در زنده شدن روح نژادپرستى، افراط کردند که همه، زبان به اعتراض گشودند. در این سالها عرب خود را بر غیر عرب برترى مىداد.
بنى امیه همه مراکز کلیدى کشور را در زمان خلیفه دوم و به خصوص در زمان خلیفه سوم در دسـت گـرفـتـنـد و یـک نـظـام طـبـقـاتـى جـاهـلى به وجود آوردند، که شباهتى با جامعه رسول خدا(صلى الله علیه و آله) نداشت .
حـضـرت امـیـرالمـؤمـنین على(علیهالسلام) یکى از اهدافش، شکستن بافت طبقاتى ظالمانه موجود جامعه بود.
موجودى بیت المال را مساوى تقسیم کرد، که اعتراض امتیاز خواهان بلند شد.
بـه هـمـه سه درهـم داد و براى خودش هم سه درهم برداشت، و به آزاد کرده خودش قنبر هم سه درهم داد.
برخلاف شیوههاى سه خلیفه قبلى، به بزرگان انصار ولایت داد، از قریش و بنىهاشم هم استفاده کرد، و حـتى در نشستن و برخاستن نیز چونان رسول خدا(صلى الله علیه و آله) عدالت رفتارى را رعایت کرد.
روزى اشـعـث بن قیس بر امام على(علیهالسلام) وارد شد، دید که حضرت امیرالمؤمنین على (عـلیـهالسـلام) در مـیـان عـرب و غـیر عرب از نژادهاى گوناگون نشسته است و جاى خالى براى او نیست، با ناراحتى به امام على(علیهالسلام) اعتراض کرد که:
اى امیرمؤمنان، سرخ پوستها بین ما و تو فاصله انداختند.(3)
حضرت على(علیهالسلام) خشمناک شده، به او فرمود:
چه کسى مرا بر این آدمهاى چاق و فربه یارى مىدهد؟
و نـپـذیرفت که ایرانیان و غیر عرب پراکنده شوند، تا اشعث و دیگر بزرگان عرب در کنار امام على (علیهالسلام) بنشینند.(4)
و در تـقـسیم مساوى بیت المال به حضرت على(علیهالسلام) اعتراض کردند و گفتند:
آیـا ایـن عـدالت اسـت کـه بـیـن ما و آنان که با شمشیر ما مسلمان شدند یا بنده آزاد شده ما هستند، یکسان عمل کنید و به همه سه درهم بدهید؟
پینوشتها:
1- حجرات/ 13 .
2- تاریخ یعقوبى، ج 2، ص 29 / الغارات ثقفى، ص 32 .
3- بـه اعـراب بـادیـه نـشـیـن کـه در آفـتـاب چـهـرهشـان سرخ مىشد و ایرانیان که رنگشان سرخ و سفید بود، سرخ پوست مىگفتند.
4- کتاب الغارات ثقفى، ص 341/ نقش ائمّه در احیاء دین، ج 14، علامه عسگرى .
برگرفته از کتاب الگوهاى رفتارى امام على(علیهالسلام)، ج اول، مرحوم محمد دشتى .
شکست نظام طبقاتى در حکومت حضرت علی(ع)
یا ایُهَا النّاس اِنّا خَلَقناکُم مِن ذَکَرٍ وَ اُنثى(1)؛ اى مـردم مـا شـمـا را از یـک مـرد و زن آفـریـدیم، پس همه انسانها، نژادها، قبیلهها با هم برابرند.
صاحبخبر -
∎