شناسهٔ خبر: 8084011 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

رای الیوم: چه کسی مسئول فاجعه منا است؟

خانم لطیفة اغباریة نویسنده فلسطینی با نوشتن مقاله ای در پایگاه اینترنتی رای الیوم به بررسی فاجعه منا پرداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، نویسنده در آغاز با  اشاره به حج رفتن پدرش می نویسد: پدرم سه بار به حج رفت و هر بار ما بی صبرانه منتظر بازگشتش بودیم تا سالم و با دستی پر از هدیه باز گردد.

در این روزها اصلا نمی توانیم تصور کنیم که کودکان و خانواده های حجاج چه حال و روزی دارند ؛ آنها دیده اند و می دانند که حجاج در زیر دست و پا و در زمینی داغ له شده اند .

چه کسی درباره جان باختتن و مجروح شدن صدها حاجی در عربستان محاکمه خواهد شد؟ جالب است که مبلغان این کشور از جمله شیخ محمد العریفی پیش دستی کردند و قضا و قدر را مسئول فاجعه منا معرفی کردند.

نویسنده در ادامه می افزاید: آیا فقط فراهم کردن خوردنی و آشامیدنی برای حجاج کفایت می کند؟ این خدمات باید بدون منت برای حجاج فراهم شود؛ و عربستان باید تلاش کند جلوی حوادثی را که هر سال تکرار می شود بگیرد .

حج امسال با عنوان « جهنم مرگ و وحشت » برگزار شد و به هیچ کسی هم رحم نکرد. فاجعه منا دومین فاجعه بعد از سقوط بالابر است. مردم حق دارند درباره علل این حوادث سؤال کنند.

برخی از شبکه های ماهواره ای و پایگاه های خبری و شخصیت های عربی حجاج ایرانی را مسئول این فاجعه معرفی کردند.

سرتیپ ضاحی خلفان ، نائب رئیس پلیس دوبی در پایگاه های اجتماعی توئیت کرد و نوشت: عربستان توانست همه مشکلات را برای خدمت به میهمانان خداوند بر طرف کند و تلاش های با ارزشی در این زمینه انجام داد اما نتوانست به حجاج ایرانی نظم بدهد.

این جمله به طور کلی غیر قابل قبول است. حتی اگر با ایران در مسائل دیگر اختلاف داشته باشیم نباید این حرف ها را بزنیم؛ باید به این نکته توجه کنیم که انسان های معمولی برای ادای فریضه حج به عنوان یکی از اصول و ارکان دین اسلام به عربستان رفته اند نه برای جهاد کردن.

سخنان خلفان به این معنی است که حجاج ایرانی به نظم و مقررات احترام نگذاشته اند و باعث این فاجعه شده اند.

اما حجاج دیگر و اتباع کشورهای دیگر چه؟  چرا باید این حادثه را سیاسی کرد؟ یا چرا باید دیگران را متهم کرد. این کوتاه ترین مسیر برای فرار از مسئولیت است. روایات نیز درباره این حادثه مختلف است.

سعید اوحدی ، رئیس سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرد که بسته شدن یکی از مسیرها به علت نامعلوم در نزدیکی رمی جمره عقبا در نزدیکی منا باعث این حادثه مصیبت بار شده است.

نمی دانیم چه مشکلی در همکاری عربستان و دیگر کشورها برای سازماندهی حج وجود دارد؟ در امور حج بسیاری از مسائل باید بازنگری و در این خصوص باید کمیته هایی تشکیل شود.

این کار عیب نیست، عیب آن است که این حوادث اتفاق بیفتد و انسان هایی قربانی شوند. و باید این سؤال را پرسید که آیا می توان حج را سیاسی کرد و شماری از مسلمانان از جمله شهروندان سوریه و یمن را از ادای فریضه حج محروم کرد؟

ما خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب درباره فاجعه منا هستیم . در این کمیته مستقل باید کشورهایی که قربانی داده اند مشارکت داشته باشند. نباید در مقابل این جنایت ضد انسانی سکوت کرد.

اگر این اتفاق در کشورهای اروپایی می افتاد دنیا و زمان را به هم می ریختند و مسئولان خاطی را برکنار و مجازت می کردند اما در کشورهای عربی خدا بهتر می داند .!

 

نظر شما