شناسهٔ خبر: 8056899 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس درباره بررسی فاجعه منا

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس درتشریح جزئیات جلسه غیرعلنی امروز مجلس درباره حادثه منا گفت: اولویت کنونی ما این است که زائران، به سلامت به کشور بازگردند و بتوانیم اجساد جان باختگان و نیز مصدومان را به داخل کشور منتقل کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، عبدالرضا مصری تصریح کرد: وزیران کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه به مجلس دعوت شده بودند، تا در جلسه ای غیر علنی درخصوص وضعیت حادثه اسفبار منا گزارش هایی ارائه دهند.


 وی به گزارش مفصل مدعوین جلسه، از تلاش های بعثه مقام معظم رهبری و ستاد حج و زیارت، اشاره کرد و گفت: در نهایت بعضی از مسائل روشن شد؛ که با درنظر گرفتن حادثه سقوط جرثقیل و آتش گرفتن دو هتل در مکه و همچنین حادثه منا، به نظر می آید مهم ترین علت، بی تدبیری و ناپختگی ماموران سعودی بوده است که امسال به کار گرفته شدند و تجربه کافی برای برگزاری مناسک حج نداشتند.


وی دلیل دوم حادثه منا را بسته بودن درب ها و باز بودن فقط یک درب خواند و تصریح کرد: اولویت عربستان سعودی بر انجام مناسک حج قرار گرفته بود؛ بنابراین قرار داشتند که اجساد و مصدومان را تا پایان مراسم نگهدارند.

اما خوشبختانه با تلاش های گسترده وزارت خارجه، دولت و بعثه مقام معظم رهبری، ملاحظاتی صورت گرفت که نهایتا بیشترین همکاری دولت عربستان سعودی در این خصوص با جمهوری اسلامی ایران بوده است که منجر به شناسایی زودتر اجساد و مصدومان ایرانی، نسبت به سایر کشورها شد.


وی با بیان اینکه تا امروز کشور ما 144 جان باخته در حادثه منا داشته است، افزود: قرار شد با ادامه رایزنی ها، از فردا بعدازظهر به تدریج اجساد جان باختگان ایرانی وارد کشور شود و بعد از انجام مقدمات به استان های خود فرستاده شوند.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس بالاترین آمار شهدای حادثه منا را از استان خراسان رضوی دانست و گفت:‌ امیدواریم نتیجه این پیگیری ها انتقال هرچه زودتر اجساد جان باختگان و مصدومان به داخل کشور باشد.


مصری، پیگیری ها بعد از برگزاری مراسم حج را از دیگر مسائل مطرح در جلسه غیر علنی صبح امروز مجلس خواند و خاطر نشان کرد: اولویت کنونی ما این است که زائرین عزیز ما به سلامت به کشور بازگردند و همچنین بتوانیم اجساد جان باختگان و نیز مصدومان را به داخل کشور منتقل کنیم.


وی به طرحی که امروز نمایندگان درخصوص حادثه منا آماده کردند؛ اشاره کرد و افزود: موضوع این طرح پیگیری و رسیدگی به حادثه مناست، که تصویب آن بستگی به استقبال نمایندگان مجلس دارد.


مصری تاکید کرد: ما باید با جامعه جهانی رایزنی های گسترده ای داشته باشیم؛ چراکه این حادثه نمی تواند هرساله تکرار شود و قرار نیست اگر عده ای می روند، تا واجبی را انجام دهند؛ آن واجب تبدیل به صحنه خونریزی و شبیه جنگ شود و عده ای از بین بروند.


وی گفت: سوء تدبیر و سوء مدیریت عوامل عربستان در این حادثه کاملا مشخص است؛ که امیدواریم این مشکل با حضور و دخالت کشورهای اسلامی حل و فصل شود.


وی در پایان گفت: بعید می دانیم در این قضیه عمدی در کار باشد؛ بلکه بیشتر کم تجربگی ماموران سعودی بوده است، که امسال برای اولین بار در مناسک حج مشغول به کار شده اند، بنابراین احتمالا نیروهای با تجربه آنها در جای دیگری مشغول به کار هستند.
 

نظر شما