شناسهٔ خبر: 8056068 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

واکنش عربستان به انتقادهای ایران درباره حادثه منا

وزیر امور خارجه عربستان انتقادهای جمهوری اسلامی ایران به نحوه اداره موسم حج که به کشته شدن نزدیک به دو هزار حاجی انجامید، رد کرد.

صاحب‌خبر - به گزارش افکارخبر، عربستان سعودی روز شنبه (دیروز) انتقادهای ایران درباره «فاجعه منا» را که در آن حدود دو هزار حاجی کشته شده‌اند، رد کرد.

به گزارش روزنامه الحیات، «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با «جان کری» همتای آمریکایی خود در حاشیه نشست‌های سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در «نیویورک»، گفت: فکر می‌کنم بهتر است ایرانی‌ها کاری غیر از بهره‌برداری سیاسی از این تراژدی انجام بدهند که گریبان مردم را گرفت؛ مردمی که در حال اجرای مناسک دینی مقدس خود بودند.

در حادثه منا در روز پنجشنبه گذشته که به دلیل سوءمدیریت مقامات سعودی هزاران نفر از حجاج در مسیری غیراستاندارد برای رمی جمرات در حرکت بودند و به در بسته خوردند، حدود دو هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند اما عربستان فقط مرگ ۷۶۹ نفر را تایید کرده است.

بیش از ۱۳۰ حاجی ایرانی نیز در این حادثه جان خود را از دست دادند و بیش از ۳۰۰ نفر دیگر در شمار مفقودان هستند.

عربستان تاکنون مسئولیت این حادثه را که آن را حادثه‌ای عمومی و قضا و قدر الهی دانسته که به گفته آنان سبب آن بی‌نظمی حجاج بوده، نپذیرفته است.

موسم حج امسال پیش از این نیز شاهد حوادث خونینی دیگر مانند سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و کشته شدن بیش از ۱۰۰ زائر و آتش‌سوزی در هتل کاروان حجاج مصری بوده است.

نظر شما