شناسهٔ خبر: 803935 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پس از انتقاد مالکی به دلیل نقض قانون اساسی

واشنگتن: از رئیس جمهور عراق کاملا حمایت می‌کنیم

ساعتی پس از صدور بیانیه نخست‌وزیر عراق در انتقاد از تأخیر به وجود آمده از سوی رئیس‌جمهور این کشور در روند معرفی مسئول تشکیل دولت، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا از «فؤاد معصوم» اعلام حمایت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه با دخالت در امور داخلی عراق، از «فؤاد معصوم» اعلام حمایت کرد و در پاسخی غیرمستقیم به انتقاد نخست‌وزیر عراق از رئیس جمهور این کشور، گفت که «معصوم» تضمین‌کننده اجرای قانون اساسی است.

پیام «برت مک‌گورک» معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا پس از آن منتشر شد که «نوری المالکی» نخست‌وزیر عراق با صدور بیانیه‌ای از فؤاد معصوم به دلیل تأخیر در معرفی فراکسیون مسئول تشکیل کابینه، انتقاد کرد.

نوری مالکی می‌گوید تأخیر به وجود آمده خلاف قانون اساسی است و پارلمان باید این مسئله را مورد بررسی قرار دهد.

پیش از این آخرین مهلت قانونی برای اقدام رئیس جمهور در مامور کردن شخص جدید به تشکیل کابینه که همان نامزد بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمان عراق است، امروز دوشنبه اعلام شده بود اما منابع عراقی از تعویق این زمان توسط رئیس جمهور خبر دادند.

در خصوص تعیین بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمان عراق که موظف است نامزدی برای نخست‌وزیری معرفی کند، میان برخی گروه‌های سیاسی عراقی اختلاف وجود دارد اما فراکسیون دولت قانون به ریاست نوری المالکی معتقد است که بر اساس انتخابات و آراء به دست آمده و کرسی‌هایی که در پارلمان به دست آورده است، بزرگ‌ترین فراکسیون است و حق دارد نامزد نخست‌وزیری را طبق قانون معرفی کند.

مک‌گورک ساعتی پس از صدور این بیانیه، در توئیتر نوشت: «به طور کامل از «فؤاد معصوم» رئیس‌جمهور عراق حمایت می‌کنیم. او ضامن اجرای قانون اساسی و نامزدی برای سمت نخست‌وزیری است که می‌تواند اجماعی ملی ایجاد کند».

انتهای پیام/ق.ص

نظر شما