شناسهٔ خبر: 8009001 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

واکنش‌های جهانی به حادثه منا

حادثه مرگباری که روز پنجشنبه در منا در نزدیکی مکه روی داد و موجب کشته شدن صدها نفر از حجاج شد، با واکنش‌های بسیاری در عرصه بین‌المللی مواجه شده و سران بسیاری از کشورها این حادثه را تسلیت گفته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، در واکنش به حادثه جان باختن بیش از هزار نفر از حجاج در جریان مراسم «رمی جمرات» در عربستان سعودی، «بان کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل متحد، «اندوه عمیق خود» را اعلام کرد.

براین اساس، «استفان دوگاریک» سخنگوی دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد بان کی‌مون خاطر نشان کرده است که «مساله بسیار دردناک در این حادثه تاسف‌بار این است که این حادثه در اولین روز عید قربان رخ داده است.»

«موگنس لیک کتافت» رئیس مجمع عمومی سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مراتب تسلیت خود را به خانواده‌ها و کشورهایی که در حج دچار حادثه شدند به نماینده عربستان سعودی و دیگر کشورهای آسیب‌دیده اعلام کردم. وقوع این حادثه در زمانی که باید شاهد جشن مسلمانان باشیم، غم‌بار است.»

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان نیز شامگاه پنجشنبه با ابراز تاسف از این حادثه، همبستگی خود را با مسلمانان اعلام کرد.

در واکنش به فاجعه اندوهبار منا، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو نیز با ابراز تاسف از وقوع این حادثه، اعلام کرد که بروز این حادثه زمانی‌که جشن و شادی عید قربان مسلمانان بود، آن را مصیبت‌بار‌تر کرده است.

حادثه دلخراش مرگ حجاج در صحرای منا که به دلیل مدیریت ناصحیح سعودی‌ها بر مسیرهای تردد به‌‌وقوع پیوست، واکنش برخی کشورهای جهان را نیز موجب شده است.

«ند پرایس» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، روز پنجشنبه در پیامی ضمن ابراز همدردی آمریکا با کشورها و خانواده‌های آسیب‌دیده در این حادثه منا، اعلام کرد «در حالی‌که مسلمانان سرتاسر جهان عید قربان را جشن می‌گیرند، ما در عزای از دست رفتن این زائران مومن، به آنها می‌پیوندیم.»

مقام‌های انگلیس نیز تاسف خود را نسبت به حادثه منا ابراز کردند. «دیوید کامرون» نخست‌وزیر این کشور در پیامی گفت: «فکر و دعای من با خانواده‌های قربانیانی است که در حادثه ازدحام جمعیت در منا جان باخته‌اند.»

در واکنش به فاجعه غم‌بار منا، «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه نیز مراتب همدردی خود را با خانواده‌های قربانیان این حادثه اعلام کرد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه نیز درپیامی با خانواده قربانیان فاجعه منا در مراسم حج امسال ابراز همدردی کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما