شناسهٔ خبر: 8008150 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

فاجعه منا، سقوط جرثقیل و جنگ یمن؛ عاقبت حکومت کردن «جوانان بی‌تجربه» در عربستان سعودی

حضور هم زمان سران کشورهای اسلامی از جمله روحانی و ظریف در مقر سازمان ملل بهترین زمان برای هم زبانی کشورهای اسلامی علیه آل سعود است . مهم‌ترین خروجی نشست عمومی سازمان ملل می‌تواند وحدت کشورهای اسلامی علیه بی لیاقتی آل سعود باشد. پایانی بر خون ریزی مردم مسلمان منطقه.

صاحب‌خبر -
مصطفی داننده: بعد از مرگ « ملک عبدالله» و روی کارآمدن «ملک سلمان» کشور عربستان سعودی دچار تحولات گسترده‌ای شود. این تحولات باعث روی کارآمدن جریان تندرو به رهبری شاهزاده محمد بن سلمان که هم ولیعهد، ولیعهد عربستان است  و هم وزیر دفاع و در کنار این دو پست رییس دربار سلطنتی را نیز به عهده دارد.

این تغییرات باعث شد تا بسیاری از پیران دستگاه سعودی جای خود را به جوان‌های نزدیک به محمد بن سلمان بدهند و سیاست‌های این کشور را دچار تحولات اساسی کنند. تغییراتی که رهبرانقلاب آن را دست گرفتن امور عربستان توسط «چند جوان بی تجربه »نامیدند.  ایشان در فروردین 94 در مورد شرایط کشور عربستان سعودی فرمودند:« ما با سعودیها در مسائل گوناگون سیاسی اختلافات متعددی داریم اما همیشه می گفتیم که آنها در سیاست خارجی متانت و وقار نشان می دهند، اما چند جوان بی تجربه امور آن کشور را در دست گرفته و دارند جنبه توحش را بر جنبه متانت و ظاهرسازی غلبه می دهند، که این کار قطعاً به ضررشان تمام خواهد شد.»

از زمان روی کار آمدن این چند جوان بی تجربه عربستان تبدیل به حکومتی شده است که هر روز عامل کشته شدن مسلمان بسیاری در منطقه می‌شود. به خون کشیدن مردم یمن به بهانه‌ اینکه ایران در حال نفوذ به این کشور است اولین شاهکار این حکومت بود. عربستان به دلیل ترس از قدرت نرم ایران، تصمیم گرفت که  با حضور فیزیکی در یمن و استفاده از قدرت سخت در مقابل قدرت نرم ایران در منطقه بایستد.

بسیاری از ناظران سیاسی ظهور داعش را نیز حاصل مدیریت آل سعود می‌داند. بسیاری از مردم منطقه خاورمیانه به ویژه دو کشور سوریه و عراق اعتقاد دارند که داعش از طریق آل سعود تغذیه مالی و نظامی می‌شود.

مدیریت عربستان در منطقه  باعث شد تا شعله جنگ در خاورمیانه شعله ور شود. دیگر به جز دستان صهیونیسم، دستان آل سعود نیز به خون مسلمانان آغشته بود.
حلول ماه ذی الحجه و آغاز موسوم حج، باعث شد تا جهانیان بفهمند که این چند جوان بی تجربه  نه تنها در سیاست خارجی تبحر ندارند بلکه در مدیریت داخلی نیز با مشکلات عدیده و بی تجربگی فراوان همراه هستند. کشته شدن مسلمانان در حادثه جرثقیل و منا، به خوبی بیانگر بی لیاقتی این حکام داشت.

کشته شدن مسلمانانی که برای انجام وظیفه شرعی خود راهی عربستان شده بودند به دلیل سهل انگاری مسئولان آل سعود نشان می‌دهد این کشور شرایط  مدیریت بزرگ ترین گردهمایی مسلمانان را ندارد و باید کشورهای اسلامی تصمیم قاطعی در این مورد بگیرند.

«فاجعه منا »به تنهایی  خود بیانگر ناکارآمد بودن حکومت آل سعود است. بدتر از همه آنکه « محمد بن سلمان» عامل اصلی بروز این فاجعه بوده است.پایگاه خبری روزنامه الدیار در گزارشی در خصوص حادثه دیروز منا در مکه مکرمه که منجر به قربانی شدن بیش از 2500 نفر شد، نوشت:« مقامات سعودی خبر عبور خودروی یکی از سران این کشور از منطقه مشعر منا را که به کشته شدن صدها تن از حجاج منجر شد رد می کنند اما واقعیت آن است که «محمد بن سلمان» پسر پادشاه،  جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان در زمان حضور شمار زیادی از حجاج در منا تصمیم گرفت در این منطقه حضور یابد.  وی به همراه بیش از 200 نیروی ارتش و 150 مامور پلیس که او را از همه طرف محاصره کرده بودند وارد صفوف حجاج شده و به مرکز منا رسید. پس از این حضور، وی در جریان عکس حرکت حجاج قصد داشت محل را ترک کند که همین امر موجب تراکم جمعیت شد و حجاج دسته دسته بر روی یکدیگر افتادند و فاجعه ای بزرگ رخ داد.»
بانگاهی به شرایط عربستان سعودی طی چندماه اخیر می‌شود فهمید که این کشور با یک سردرگمی و انحطاط اساسی روبرو است و نمی‌تواند شرایط داخلی و خارجی خود را مدیریت کند. برخی از تحلیل‌گران بر این باور هستند که حوادث حج به ویژه سقوط جرثقیل کار مخالفان پادشاه و محمد بن سلمان بوده است. آنها با این کار می‌خواهند دولت سعودی را ناکارآمد نشان دهند. اگر این تحلیل درست باشد، بازهم تاییدی است بر بی کفایتی حکومت آل سعود. جان مسلمانان کشورهای مختلف جهان تبدیل به دست مایه سیاسی، مخالفان و موافقان حکومت سعودی شده است.
بحران یمن و حوادث ایجاد شده در مکه، بهترین سند برای بی کفایتی عربستان سعودی است و کشورهای اسلامی باید تلاش کنند مدیریت حج را به دست سازمان کنفرانس اسلامی بدهند تا تمام کشورها در برگزاری مراسم حج سهیم باشند تا دیگر عربستان نتواند بنا بر منافع سیاسی خود این همایش بزرگ انسانی را زیر سوال ببرد.

به نظر می‌رسد جوانان بی تجربه دستگاه آل سعود در عربستان این حکومت را به سمت پرتگاه سقوط هدایت می‌کنند. امروز نه تنها ایران، بلکه تمام کشورهای مسلمان جهان خواستار پاسخ گو بودن عربستان هستند و دولت این کشور را عامل اصلی این حادثه می‌دانند.

حضور هم زمان سران کشورهای اسلامی از جمله روحانی و ظریف در مقر سازمان ملل بهترین زمان برای هم زبانی کشورهای اسلامی علیه آل سعود است . مهم‌ترین خروجی نشست عمومی سازمان ملل می‌تواند وحدت کشورهای اسلامی علیه بی لیاقتی آل سعود باشد. پایانی بر خون ریزی مردم مسلمان منطقه.




نظر شما