شناسهٔ خبر: 8001499 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شخصیت های پاکستانی: جنگ یمن، عربستان را از توجه به امنیت حُجاج غافل کرده است

اسلام آباد - ایرنا - در پی حادثه غم انگیز امروز در مراسم 'رمی جمرات' در 'منا' که به جان باختن دست کم 450 نفر از حجاج و مجروح شدن صدها نفر دیگر از آنان منجر شد، شخصیت های دینی-سیاسی پاکستان از عملکرد ضعیف عربستان در حفظ امنیت جانی حجاج انتقاد کرده و دلیل عمده آن را سرگرم بودن مقامات سعودی به حمله نظامی به یمن عنوان کردند.

صاحب‌خبر -

شخصیت های پاکستانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تاکید کردند که عربستان در قبال پول زیادی که از کشورها و حجاج بابت اسکان، خدمات دهی و تامین امنیت حجاج دریافت می کند، باید در این زمینه مسوولانه عمل کند.
'صاحب زاده محمد حامد رضا' رییس شورای اتحادی سنی پاکستان ضمن ابراز تاسف از حادثه امروز در مراسم رمی جمرات در منا و نیز حوادث غم انگیز روزهای گذشته در مراسم حج امسال که تا کنون موجب جان باختن صدها نفر از حجاج و مجروح شدن هزاران نفر شده است، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اسلام آباد گفت: به نظر می رسد عربستان در برنامه ریزی مراسم حج دچار سردرگمی و بی برنامگی شده است.
وی گفت: بخش عمده بی نظمی ها و سردرگمی های مقامات سعودی بخاطر این است که امسال سخت درگیر مسایل مربوط به حمله به یمن شده اند و تمام توجه آنها معطوف تامین امنیت شهرهای مرزی عربستان با یمن شده است.
رییس شورای اتحاد سنی پاکستان گفت که مقامات و مسوولان عربستان خود را خادم حرمین شریفین می نامند اما به عنوان میزبانان حجاج و زائران اماکن مقدس اسلامی، مسوولانه عمل نمی کنند.
مفتی گلزار احمد نعیمی رییس جماعت اهل حرم و از علمای اهل سنت پاکستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که عربستان باید توجه بیشتری به حفظ جان حجاج داشته باشد و به مسوولیت های خود عمل کند.
وی گفت: برنامه ریزی مراسم حج امسال به هیچ وجه برنامه ریزی خوبی نبود و عدم توجه مسوولان عربستان به امنیت جانی حجاج باعث شد تا مشکلات زیادی ایجاد شود.
مفتی 'گلزار احمد نعیمی' گفت که عربستان باید مسوولیت جان باختن صدها نفر از حجاج را که در واقع قربانی بی برنامگی وضعف سعودی های در میزبانی و برگزاری مراسم حج شده اند، برعهده بگیرد.
مفتی 'راغب نعیم' یکی دیگر از علمای دینی پاکستان هم در گفت و گو با ایرنا ضمن ابراز تاسف از بروز حوادث غم انگیز در مراسم حج امسال از جمله حادثه امروز در منا، گفت: این حوادث آزمون بزرگی برای کیفیت عملکرد عربستان در برگزاری مراسم حج و تامین امنیت حجاج است و مقامات سعودی باید از حوادث امسال درس بگیرند و اجازه ندهند در سال های آتی چنین رویدادهای ناگواری رخ دهد.
در حادثه امروز که که در مراسم رمی جمرات در منا رخ داد، تا کنون بیش از 450 نفر از حجاج از جمله هفت پاکستانی و تعدادی از حجاج ایرانی جان باخته اند.
روز بیستم شهریور ماه نیز براثر سقوط یکی از جرثقیل های غول پیکر کنار مسجد الحرام، دست کم 118 نفر از حجاج کشورهای مختلف از جمله 11 نفر از حجاج پاکستانی جان باختند و نزدیک به 400 نفر دیگر مجروح شدند.
هفته گذشته نیز بیش از یکهزار نفر از حجاج در اثر وقوع آتش سوزی در هتل محل اسکان شان در شهر مکه، از این هتل خارج شدند.
در آخرین حادثه نیز وقوع آتش سوزی در طبقه 11 هتل محل اسکان حجاج، سبب خروج یکهزار و 500 نفر از هتل شد. در اثر این حادثه 4 نفر از اتباع یمن زخمی شدند.
دولت عربستان بدلیل قصور در مدیریت بزرگترین مراسم حج امسال و کوتاهی در تامین امنیت و آسایش حجاج، از سوی کشورها و دولت های مختلف مورد انتقاد قرار گرفته است.
آساق**272**1723

نظر شما