شناسهٔ خبر: 8000228 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پرس تی‌وی | لینک خبر

ویدئو: افزایش شمار قربانیان مناسک حج در منا؛ 155ایرانی در میان قربانیان

صاحب‌خبر -

با گذشت دو روز از وقوع فاجعه منا، مقامات سعودی آمار تازه شمار قربانیان فاجعه منا را اعلام کردند. 

مقامات سعودی پیشتر شمار تلفات حادثه مرگبار ازدحام جمعیت در رمی جمرات در منا را 769 کشته و حدود 863 نفر مجروح اعلام کرده بودند. با این وجود سازمان حج و زیارت ایران شمار قربانیان حادثه منا را دست کم 2000 کشته اعلام کرده بود.

***وزیر بهداشت عربستان در کنفرانس مطبوعاتی که به صورت زنده از شبکه‌های این کشور پخش می شد، از افزایش آمار قربانیان حادثه مرگبار منا خبر داد. 

*** رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر از شناسایی 40 نفر از زائران ایرانی مفقود شده فاجعه منا که با عنوان مجروح در بیمارستان‌های سعودی بستری بودند، خبر داد.

***حمید محمدی، رئیس ستاد حج 94 با اعلام اینکه آمار مفقودشدگان کاهش پیدا کرده است گفت: با شناسایی جمع دیگری از زائران، تعداد افراد گمشده به 325 نفر رسید.

***سازمان حج و زیارت فهرست جدید حجاج فوت شده در منا را منتشر کرد. [فهرست]

***پیگیری از طریق دادگاه های بین المللی

سید ابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور روز شنبه گفت حادثه منا نشان دهنده جنایت آل سعود است که قطعا ایران آن را از طریق مجامع و دادگاه های بین المللی پیگیری خواهد کرد.

رئیسی با اشاره به جان باختن شماری از زائران خانه خدا افزود: «حادثه تاسف آور و تاثرانگیز منا به یک بیان حاکی از بی تدبیری و بی کفایتی آل سعود بود اما در حقیقت نه تنها نشان دهنده بی تدبیری دولت عربستان، بلکه نشان از جنایت عمال سعودی دارد.»

بیشتر بخوانید: «لیست مفقودان ایرانی به عربستان ارائه شد»

***افزایش تعداد قربانیان ایرانی

سازمان حج و زیارت  گفت براساس آخرین آمار و اطلاعات تعداد کشته‌شدگان  به 155 نفر رسیده است.

پیشتر سازمان حج و زیارت ایران  تعداد کل کشته شدگان فاجعه منا بیش از 2000 نفر اعلام کرده بود.

بیشتر بخوانید: ​ظریف مامور بررسی دلایل بروز فاجعه منا شد

***ارائه لیست مفقودان ایرانی

حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه روز شنبه بر تداوم جدی پیگیری وضعیت مفقودان تاکید کرد و گفت: «لیست مفقودان ایرانی به مقامات عربستانی ارایه شده و آنها نیز وعده همکاری برای شناسایی آن ها داده اند.»

بیشتر بخوانید: جانبداری اردوغان از آل سعود در حادثه منا

***نمایندگان ایران باید در بررسی حادثه منا حاضر باشند

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در نشست خبری پس از جلسه فوق العاده هیات دولت درباره حادثه منا اظهار داشت: دولت عربستان مسئول جان حجاج است.

وی تصریح کرد: باید نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در بررسی موضوع حضور داشته باشند تا در آینده این وقایع تکرار نشود.

***اعزام نیرو به یمن عامل حادثه

رئیس جمهور ایران، حسن روحانی، می گوید عربستان به دلیل اعزام نیروی نظامی به یمن قادر به اداره مراسم حج نبوده است. 

***هيأت ويژه وزارت خارجه به عربستان مي رود

هيأتي متشكل از مديران ارشد وزارت امور خارجه و هلال احمربه سرپرستي حسن قشقاوي معاون كنسولي اين وزراتخانه به زودي عازم عربستان مي شود.

حسن قشقاوي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت كه اين هيات شامل مديران كل منطقه اي و كنسولي وزارت امور خارجه، دبيركل جمعيت هلال احمر و اصحاب رسانه خواهد بود.

معاون وزير امور خارجه مأموريت ا ين هيأت را در درجه نخست تعيين تكليف هرچه سريع تر وضعيت مفقودان عنوان كرد.

***تظاهرات سراسری ضد آل سعود

درپی حادثه ناگوار منا، مردم ایران روز جمعه با برپایی تظاهرات سراسری بی‌کفایتی آل سعود را در مدیریت مناسک حج محکوم کردند.
رئیس مجلس خبرگان خواستاراداره صحیح و کارآمد حرمین شریفین شد

درپی حادثه ناگوار منا، رئیس مجلس خبرگان از سازمان همکاری‌های اسلامی خواست علاوه بر محکومیت رژیم آل سعود، با توجه به جایگاه و عظمت حرمین شریفین برای اداره صحیح و کارآمد آن تدبیری شایسته بیندیشد. آیت‌الله محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری در پیام خود بر موضع‌گیری مناسب سران کشورهای اسلامی و سازمان کنفرانس اسلامی در قبال این حادثه تاکید کرد و افزود: «بروز حوادث روزهای گذشته در سرزمین وحی، حکایت از بی کفایتی و بی تدبیری مسؤولان عربستان سعودی در اداره و مدیریت برگزاری حج ابراهیمی دارد.»

وی تاکید کرد: «ضرورت پیگیری جدی موضوع و پذیرش مسئولیت سهل‌انگاری و سوء مدیریت کسانی که خود را خادم الحرمین می نامند، اما به جای تأمین امنیت مسلمین در موسم حج با دخالت‌های نابجا در امور سایر کشورهای اسلامی به ویژه یمن مظلوم و حمایت از گروه‌های تندرو و افراطی چهره اسلام را مشوه کرده و مسلمانان را در بحرین، عراق و سوریه به خاک و خون کشیده و بذر عداوت، دشمنی و ناامنی را در منطقه می‌کارند بر کسی پوشیده نیست.»

رئیس خبرگان رهبری در پایان با تمام خانواده‌ها و بازماندگان این فجایع ابراز همدردی کرد.

عربستان سعودی در مدیریت مساله حج نالایق است

خطیب نماز جمعه تهران حادثه منا را برای جهان اسلام غم‌بار خواند و گفت: عربستان سعودی در مدیریت مساله حج نالایق است.

آیت الله محمد امامی کاشانی در خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران، حادثه مرگبار منا را به بازماندگان در ایران و جهان اسلام، حضرت بقیه الله الاعظم (عج) و رهبر معظم انقلاب تسلیت گفت و تاکید کرد: « حکام عربستان باید مسئولیت جان باختن صدها زائر خانه خدا در منا را بپذیرند.»

وی با بیان این که «اصل ماجرا عدم لیاقت آل سعود در مدیریت حج است.»، افزود: «سازمان کنفرانس اسلامی باید سریعا تکلیف حج و مدیریت آنرا مشخص کند.»

***آیت الله هاشمی رفسنجانی: دولت عربستان به دنیای اسلام توضیح دهد

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی رییس مجمع تشخیص مصلحت ضمن ابراز تسلیت فاجعه منا،  گفت مسوولان  دولت عربستان در قبال این حادثه مسئول هستند و باید به دنیای اسلام توضیح دهند.

در پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی آمده است:  «اگرچه مرگ مظلومانه حجاج خانه خدا در احرام، آنهم قبل از اتمام اعمال حج و در منا به مصداق آیه «و من یخرج من بیته مهاجرا الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله» اجر عظیمی در بارگاه الهی دارد؛ اما از تقصیرو سومدیریت مسولان نظم این مراسم عظیم در دولت عربستان کم نمی شود ودرقبال آن مسوولند و باید برای دنیای اسلام توضیح دهند.»

گزارش تصویری: فاجعه مرگبار در منا

*** حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب درپی فاجعه مرگبار امروز با صدور پیامی با تاکید براین که مدیریت غلط و اقدامات ناشایست عامل این فاجعه بوده است، در ایران اسلامی سه روز عزای عمومی اعلام کردند.

بیشتر بخوانید: آیت‌الله خامنه‌ای: دولت سعودی مسئول فاجعه منا

***هیات دولت در بیانیه‌ای به مناسبت حادثه مرگبار در منا سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.

***سردار مسعود جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح از دستور این ستاد به نیروهای هوایی ارتش و سپاه برای نقش‌آفرینی در انتقال شهدا و مصدومین حادثه امروز مکه به کشور خبر داد. بنا بر این دستور، این نیروها موظفند تا در همه زمینه‌ها برای کمک‌رسانی مشارکت کرده و توان خود را برای اجرایی کردن این مأموریت به کار بگیرند.

*** شبکه خبر: حجت الاسلام مهدی شهسواری مدیر روابط عمومی سازمان حج و زیارت شمار جان باختگان ایرانی حادثه منا را 125 نفر اعلام کرده است. مجموع جان باختگان به 1300 تن رسیده است.

*** ایسنا: علی‌اصغر احمدی دبیرکل جمعیت هلال‌احمر گفت: «هنوز محدودیت‌ها در منا جدی است و توان عربستان سعودی به حدی نیست که بتواند اوضاع را سامان دهد.»

وی تاکید کرد: «عربستان سعودی اجازه ورود نیروهای هلال‌احمر ایران را نمی‌دهد. براین اساس احتمال افزایش شمار فوتی‌ها و مجروحان این حادثه کماکان وجود دارد.»

*** وب سایت شبکه خبر: قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت گفت سعودی‌ها اجازه حضور نیروهای امدادی ایران را برای کمک رسانی به مجروحان نمی‌دهند.
وی تصریح کرد: «مقامات سعودی حتی اجازه نمی دهند جنازه های جان باختگان ایرانی را تحویل بگیریم.»

***علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در تماس تلفنی با مسئولان سازمان حج و زیارت خواستار پیگیری جدی و رسیدگی فوری به وضع حجاج ایرانی حادثه رمی جمرات شد.

***عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، در نامه‌ای به همتای سعودی خود از وی خواست تا نهایت همکاری را با نیروهای امدادی جمهوری اسلامی ایران مستقر در مکه و صحرای منا داشته باشد. وی آمادگی ایران را برای اعزام کمک‌های پزشکی نیز اعلام کرده است.

 *** ۱۷:۱۹: سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرد تعداد کشته‌شدگان حادثه امروز در منا، از مرز یک هزار نفر گذشته است. 

به گفته سازمان حج و زیارت در این حادثه تاکنون بیش از 1200 نفر کشته و نزدیک به 2000 تن نیز مجروح شده اند. 

بیشتر بخوانید: اعلام اسامی و شماره کاروان حجاج ایرانی جان باخته در منا

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه بیمارستان‌های سعودی مملو از مجروحان است گفت : بسیاری از پزشکان ایرانی به بیمارستان‌های سعودی مراجعه کردند اما اجازه ورود آنها به بیمارستان‌ها داده نشد و حتی از تردد آمبولانس‌های ایرانی هم جلوگیری کردند.

حادثه روز پنجشنبه در حین برگزاری مراسم رمی جمرات در منا رخ داده است.

در روز عید قربان، تدابیر امنیتی در مسیرهای اصلی حجاج به شدت افزایش یافت و تمام مسیرهای فرعی مسدود شدند. همین امر باعث شد تا ازدحام حجاج در مسیر 204 به شدت افزایش یابد و خیل عظیم حجاج در این مسیر گرفتار آیند.

ویدئو لحظه وقوع ازدحام مرگبار منا


 

***شانه خالی کردن از مسئولیت حفظ سلامت حجاج 

خالد الفالح وزیر بهداشت عربستان سعودی بی‌نظمی زائران را علت حادثه مرگبار منا اعلام کرده و گفته است اگر زائران «دستور العمل‌ها را دنبال می‌کردند»، چنین فاجعه ای روی نمی‌داد.

خالد الفالح وزیر بهداشت عربستان سعودی

به گزارش شبکه الاخباریه عربستان سعودی، خالد الفالح گفت: «بسیاری از زائران بدون توجه به برنامه زمان بندی» تعیین شده از سوی مقامات حرکت کردند که «علت اصلی این نوع حوادث می‌باشد.» وی مدعی شد: «اگر زائران دستورالعمل‌ها را دنبال می‌کردند، از این نوع حوادث جلوگیری می‌شد.»

این دومین حادثه مرگبار در جریان مناسک حج امسال در عربستان محسوب می‌شود. حدود دو هفته پیش نیز سقوط جرثقیل در مسجد الحرام نزدیک به 120 کشته و صدها زخمی بر جای گذاشت.

 

یک روزنامه لبنانی در گزارشی اعلام کرد حضور کاروان پسر پادشاه عربستان سعودی در سرزمین «منا» موجب تغییر حرکت حجاج و فاجعه مرگبار شده است.

به گزارش روزنامه الدیار لبنان، کاروان «سلمان بن عبدالعزیز» جانشین ولیعهد سعودی، پسر شاه و وزیر دفاع در مرکز منا، علت اصلی تغییر حرکت زائران بیت الله الحرام و مرگ حدود یک هزار نفر در سرزمین منا بوده است. 

مرگبارترین حادثه حج در سالهای گذشته

گفته می شود این اتفاق مرگبارترین حادثه در طول انجام مناسک حج در  سالهای اخیر بوده است.  در سال‌های گذشته نیز حوادث مشابهی در حین مناسک حج رخ داده است. در سال 1990 نیز 1426 نفر در تونل منتهی به مسجد الحرام، بر اثر ازدحام بسیار زیاد و افتادن حجاج زیر دست و پای دیگران جان باختند.

در سال 1994هم 270 نفر از حجاج به دلیل ازدحام جمعیت در پل جمرات کشته شدند. در سال 1997نیز 340 حاجی در منا به دلیل آتش سوزی در خیمه‌ها کشته شدند. این حادثه 1500 زخمی نیز بر جای گذاشت.

در سال 1998هم 180 حاجی بر اثر ازدحام هنگام رمی جمرات جان باختند. حج سال 2004 هم با کشته شدن 251 نفر به دلیل ازدحام جمعیت در رمی جمرات همراه بود.

در سال 2006 هم فرو ریختن سقف هتلی در مکه به کشته شدن 76 نفر از حجاج آسیایی منجر شد. در همین سال 363 نفر هم به خاطر ازدحام جمعیت در رمی جمرات کشته شدند.

برچسب‌ها:

نظر شما