شناسهٔ خبر: 79523 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

به‌مناسبت آزادسازی خرمشهر؛

شیرمردان لرستانی با یک اشارت امام خویش تیرگی شب را شکافتند

لرستان جزء استان های مرزی نبود اما به عنوان یک استان پشتیبان کننده نقاط مرزی هم پای مردم استان‌های مرز نشین وبسیجیان بود و رزمندگان لرستان در آزاد سازی خرمشهر نقش داشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان، لرستان سرزمینی که عشق به ولایت، دلاور پروری، نجابت، پاکی و قناعت در آن زبانزد خاص وعام است.

مردم لرستان که در پیروزی انقلاب اسلامی و مبارزه با رژیم منفور پهلوی در دوران انقلاب نبردی ستودنی داشتند با پیروزی انقلاب وجنگ تحمیلی هم، نظام مقدس اسلامی را تنها نگذاشته و در هشت سال دفاع مقدس حماس ساز و افتخار آفرین شدند.

نهال انقلاب در لرستان مدیون شهدای گرانقدر وبزرگ مردانی همچون سردار علی اکبر شکارچی، سردار محمد بروجردی، براداران شهید داود و کورش علی پناه، رحیم رشنو، اصغر زیودار و بسیاری از شهدای گمنامی که با خون خود پایه های نظام مقدس جمهوری اسلامی را محکم کردند.

تا جایی که رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله سید علی خامنه ای در وصف رزمندگان لرستانی در هشت سال دفاع مقدس گفت: من رشادت و پایداری مردم و عشایر غیور را در وقایع اخیر و جنگ شنیده و اطلاع دارم، لیکن در سال 59 شخصاً شاهد شجاعت و دلاوری های داوطلبان مخلص آن استان بوده و از نزدیک روحیه مبارزه آنها را شناخته ام.
 
در این میان نقش و سهم مردم خطه دلاورخیز لرستان که دارای سوابق درخشانی در دوران دفاع مقدس بر هیچ کس پوشیده نیست و با آغاز جنگ تحمیلی مردم این خطه در قالب نیروهای مردمی ابتدا به صورت پراکنده و در قالب یگان هایی مختلف در مناطق عملیاتی حضور یافته و در خلق حماسه های جاویدانی همچون شکستن حصر آبادان، عملیات محرم در پاییز 61، فتح خرمشهر، عملیات رمضان در تابستان سال 61،عملیات فتح المبین در غرب شوش، والفجر6 در تنگه چزابه، طریق القدس و فتح بستان، والفجر مقدماتی در منطقه عملیاتی فکه و… ایفای نقش کردند.
 
در همان ایام شیرمردان لرستانی با یک اشارت امام خویش تیرگی شب را شکافتند. استان لرستان جز استان های مرزی نبود اما به عنوان یک استان پشتیبان کننده نقاط مرزی هم پای مردم استان های مرز نشین نقش داشت و پس از استان های خوزستان، ایلام و کرمانشاه نخستین استانی بود که در بطن تحولات دفاع مقدس قرار داشت.

این استان، در طول تاریخ هشت سال دفاع مقدس فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است اما نقش دلیر مردان لر را در آن ایام نمی توان ناچیز دانست.

شیر مردان لرستانی، در دوران دفاع مقدس در آن برهه از تاریخ ایران اسلامی، همچون آفتاب درخشیدند و جانانه از تمامیت ارضی کشورمان دفاع کردند.

عملیات بیت المقدس یکی از بزرگترین عملیات دوران دفاع مقدس است که رزمندگان لرستان با نقش پررنگ خود در این عملیات از دین و ناموس خود دفاع کردند و اجازه تخطی دشمن به ذره ای از خاک وطن را ندادند.

این عملیات در روز 10 اردیبهشت ماه سال 1361 در منطقه ای به وسعت 6 هزار کیلومتر با رمز "بسم الله القاسم الجبارین، یا علی ابن ابی طالب" آغاز شد که به دلیل شرایط موجود در سه مرحله و در 25 روز این عملیات غرور آفرین به نتیجه رسید.

هدف از برگزاری این عملیات آزادسازی خرمشهر، پادگان حمیدیه، جفیر، هویزه، حسینیه و بخش‌های دیگری از سرزمین پاک ایران اسلامی در سه مرحله آغاز شد که نیروهای قهرمان سپاه پاسداران استان لرستان نیز با اینکه یک تشکیلات مستقل رزمی نداشتند اما با جدیت هرچه تمام‌تر و با توانایی بیش از پیش در مراحل سه‌گانه این عملیات شرکت کردند.

گردان حضرت ابوالفضل(ع) که با رشادت بی‍‌بدیل سربازان خود نقش به‌سزایی در پیروزی و فتح خرمشهر داشت در حالی وارد این عملیات شد که بعد از عملیات فتح المبین قرار شد به یک تیپ مستقل برای سپاه پاسداران لرستان تبدیل شود و در همین راستا این نیروها به منطقه عملیاتی دارخوئین شهر اهواز اعزام شده بودند.
 
ولی به علت قریب‌الوقوع بودن عملیات بیت‌المقدس و کمبود امکانات لازم برای این استان تیپ مستقل تاسیس نشد بلکه یک گردان با عنوان حضرت ابوالفضل (ع) تحت پوشش تیپ 22 بدر تشکیل و آماده حضور در عملیات بیت‌المقدس شد تا در زمان‌های بعد در صورت امکان، تیپ و یگان رزمی مستقلی از این نیروها تشکیل شود و از این رو این گردان در روزهای آخر از مرحله اول عملیات وارد عمل شده و با رشادت های خود در این عملیات توانستند دشمن را زمین گیر کنند.

این گردان فعالیت و نبرد اصلی خود را در مرحله دوم عملیات آغاز کرد و در این راستا بخشی از محدوده شمال شهر خرمشهر به نیروهای گردان حضرت ابوالفضل(ع) واگذار شد و این گردان با انجام یک تک عملیاتی تا 1 هزار و 500 متری شهر خرمشهر که در تسخیر نیروهای دشمن بود پیش رفت.

در این مرحله تعداد زیادی از نیروهای گردان حضرت ابوالفضل(ع) لرستان به شهادت رسیدند ولی با وجود تعداد کم نیروهای گردان و رشادت جانانه آنها در مدت 8 روز اجازه پیشروی را به دشمن نداد و منطقه را در برابر نفوذ دشمن حفظ کردند و آن را تثبیت کردند.

پس از 8 روز رشادت جانانه گردان حضرت ابوالفضل(ع) لرستان گردان دیگری از دلاور مردان لرستان برای دفاع از خاک میهن به منطقه عملیاتی بیت المقدس اعزام شد که این گردان تحت عنوان گردان جندالله نام داشت.

گردان جندالله که سربازان آن سربازان خدایی بودند تحت پوشش تیپ‌المهدی در همان خط حد قبلی (خط حد مرحله دوم عملیات و جایی که بقایای گردان حضرت ابوالفضل (ع) در آنجا حضور داشتند) مستقر و برای شرکت در مرحله سوم عملیات بیت‌المقدس آماده شد.

پس از آغاز مرحله سوم عملیات گردان فداکار جندالله با رشادت های بی‌بدیل سربازان خود جمعی از سربازان خدایی خود را در کنار دیگر یگان ها و گردان ها راهی عملیات کرده و رشادت آن ها سبب شد تا نیروهای دشمن تا پل نو عقب نشینی کنند که این عقب نشینی مایه ظفر و پیروزی برای سربازان ایرانی بود.

پل نو تنها راه مواصلاتی دشمن بود که به دست رزمندگان اسلام افتاد، در نتیجه تیپ و لشکرهای متعددی در محاصره آنها قرار گرفتند که در اینجا یک مهلت 48 ساعته به نیروهای عراقی داده شد تا خود را تسلیم سربازان اسلام کنند و البته در ظرف این مدت بعضی از برادران جمعی گردان‌ها به داخل مواضع دشمن نفوذ کرده و عده‌ای آز آنها را به هلاکت رسانده یا افرادی را اسیر و به پشت خط مقدم می‌آورند.

در این مدت که نیروهای دشمن در این منطقه در محاصره نیروهای جان برکف ایرانی بودند تنها چند نفر از سربازان دلیر لرستانی توانستند بیش از 1هزار نفر از سربازان دشمن را در که در محاصره بودند به اسارت درآورند و آن ها را به پشت جبهه انتقال دهند.

پس از اتمام 48 ساعت مهلت، رزمندگان اسلام با تمام توان به دشمن هجوم برده و مقاومت‌های پراکنده نیروهای بعثی را دفع کرده، آخرین نقطه مقاومت آن‌ها که مرکز فرماندهی آنها بود و در یکی از بیمارستان‌های خرمشهر قرار داشت، نیز شکسته شد و خرمشهر آزاد شد.

علاوه بر گردان‌های مذکور 2 گردان دیگر از نیروهای لرستان در این عملیات شرکت داشتند، یکی گردان مشترک با براردان ارتشی بود و دیگر گردانی که مامور بستن جاده شلمچه و عقبه دشمن بود و مشتمل بر نیروهای متفرقه می‌شد.

در واقع سپاه لرستان با چهار گردان در عملیات بیت‌المقدس شرکت کرد، آری خونین شهر بعد از 2 سال غریبی اسارت به دست دلاور مردان ایران زمین آزاد شد و از جمله کسانی که در کنار گلدسته‌های مسجد جامع خرمشهر برای نخستین بار این مسجد مظلوم را زیارت کردند، قهرمانان همیشه پیروز لرستانی بودند.

بسیاری از رزمندگان اسلام به درجه اعلای شهادت نائل آمدند، به هر طرف این شهر که انسان نگاه می‌کرد یا خیابان‌ها، منازل و مغازه و مساجد مخروبه را مشاهده می‌کرد و یا پیکرهای پاک شهدا و یا جنازه‌های متجاوزان بعثی عراقی.

2 ماه پدافند این منطقه را به عهده داشتند که این پدافند نیز از جمله حضورهای پیاپی قهرمانان استان لرستان در جبهه‌های جنگ بود.

پس از اتمام عملیات بیت المقدس 5038 کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده از جمله شهرهای خرمشهر و هویزه و نیز پادگان حمید و جاده اهواز – خرمشهر آزاد شدند و علاوه بر این شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از تیررس توپخانه دشمن خارج شدند، همچنین 180 کیلومتر از خط مرزی تامین شد.

با فتح خرمشهر، برتری نظامی ایران بر عراق مورد تایید کارشناسان و تحلیل گران نظامی قرار گرفت همچنین این پیروزی بزرگ سبب انفعال ارتش عراق شد، به گونه ای که نظامیان عراقی تا مدت زیادی نتوانستند از لاک دفاعی خارج شوند.

عملیات بیت المقدس موجب شد تا کشورهای عرب منطقه به تقویت مالی و نظامی عراق مبادرت ورزند.

طی این عملیات حدود نوزده هزار تن از نیروهای دشمن به اسارت درآمده و بیش از شانزده هزار تن کشته و زخمی شدند.

استان لرستان در عملیات بیت المقدس192شهید، 24 نفر جانباز و 6 نفر آزاده تقدیم به نظام جمهوری اسلامی کرد.
 
یادداشت  محمود داودی نژاد

نظر شما