شناسهٔ خبر: 7895527 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

آیات عظام صافی گلپایگانی و علوی گرگانی سه اثر نفیس قرآنی را رونمایی کردند

آیت‌الله صافی‌گلپایگانی و آیت‌الله علوی گرگانی سه اثر نفیس قرآنی را که به دست دو هنرمند قرآنی کشور خلق شده بودند، رونمایی کردند.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش نمایندگی خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، دیروز (28 شهریور 1394) مراسم رونمایی از سه اثر نفیس قرآنی با حضور آیات عظام صافی گلپایگانی و علوی گرگانی برگزار شد.

در این مراسم که ابتدا در دفتر آیت‌الله علوی گرگانی و سپس در بیت آیت‌الله صافی گلپایگانی برگزار شد، از قرآن کوچکی در ابعاد ۱۶ در ۱۲ سانتی‌متر از جنس طلا رونمایی شد. جلد این قرآن نفیس با هنر زیبای میناکاری تزئین شده و نگارش آن توسط رائین خانزاده نگارنده ریزترین قرآن با چشم غیر مسلح به مدت یک سال به طول انجامیده است.

همچنین از دو اثر فلزی (استیل) قرآنی دیگر نیز رونمایی شد که نگارش آن توسط فریدون عزیزی صورت گرفته است، در هر کدام از این دو اثر ۱۵ جزء از قرآن کریم روی فلزی در اندازه  ۱۵۵ سانتیمتر طول و ۵۵ سانتیمتر عرض حکاکی شده است. فریدون عزیزی برای خلق این اثر هنری هشت ماه زمان صرف کرده است تا برای اولین بار قرآنی را در این ابعاد و به صورت یک تکه بر فلز حکاکی کند.

آیت‌الله علوی گرگانی در این مراسم با بیان این‌که این آثار فاخر قرآنی مایه مباهات و افتخار ملت ایران و نشان‌دهنده علاقه عمیق مردم به قرآن و هنرمندان قرآنی است، اظهار کرد: هنرمندی ایرانیان فقط در مسئله هسته‌ای نیست، بلکه در موارد مختلف این هنر را به نمایش می‌گذارند و هنر واقعی این است که در راه خدا آثاری باقی بگذاریم؛ چرا که خداوند به این آثار اجر و پاداش زیادی می‌دهد.

وی تصریح کرد: ما ارادتمند به قرآن هستیم و تلاش می‎کنیم تا با تأسی به آیات الهی، راه خود را بپیماییم، زیرا هرچه هست در قرآن است و اگر قرآن به‌خوبی پیاده شود دست مدعیان توجه به قرآن کوتاه خواهد شد.

آیت‌الله صافی‌گلپایگانی نیز در این مراسم با بیان این که زبان من
قاصر از بیان عظمت چنین اثر زیبایی است که کلمات پروردگار را به تصویر کشیده، گفت: رغبت مردم با مشاهده هنرنمایی‌های قرآنی بیشتر می‌شود و رشد و ترویج فرهنگ قرآن در میان مردم افزایش می‌یابد.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان این که این اثر هنری بر بهترین سخنان ــ یعنی قرآن ــ انجام شده است، خاطر‌نشان کرد: در این دنیا قرآن از همه چیز بالا‌تر است و همه چیز ما هم از قرآن است. در صورتی که ما هم به این قرآن پایبند باشیم، به توفیق دست پیدا می‌کنیم.

مرجع تقلید شیعیان با بیان این که نباید از قرآن غافل شویم، افزود: تمسک به قرآن، خیر دنیا و آخرت را به‌ همراه می‌آورد، و در صورتی که از قرآن غافل شویم از خیر دنیا و آخرت محروم می‌شویم و باید بدانیم که با احترام به قرآن و عمل به دستورهای آن می‌توانیم از نعمت‌های الهی بهره‌مند شویم.

رائین خانزاده ــ هنرمند قرآنی کشور ــ‌ نیز در ادامه این مراسم گفت: هدف ما از این آثار قرآنی نشان دادن ارادتمان به قرآن و همچنین پاسخ به جسارت و اقدام زشت و ناپسند کشیش آمریکایی در آتش زدن یک صفحه قرآن بود.

وی ادامه داد: این اثر، بیستمین  اثر قرآنی است که حکاکی کرده‌ام و در این اثر، قرآن را در دو صفحه به صورت کامل در ابعاد 16 در 12 و به شکل طلاکوب با جواهرات و برلیان به نگارش آورده‌ام.

وی با ذکر این مطلب که ارزش آیات قرآن با هیچ طلایی قابل قیاس نیست، اظهار کرد: تشویق و ترغیب مراجع عظام تقلید واقعاً برای ما دلگرم‌کننده بود و به‌ویژه احترام عجیبی که آیت‌الله العظمی صافی به قرآن گذاشتند، برای همه ما درسی بزرگ است.

در این مراسم رائین خانزاده این آثار هنری به همراه دو تابلوی نقاشی شده با موضوع مدینة النبی و مسجد النبی (ص) را به آیت‌الله صافی گلپایگانی اهدا کرد.

نظر شما