به گزارش گروه علمی ایرنا، اخبار دانشگاهها و موسسههای آموزش عالی در بسته خبری روز یکشنبه هفتم تیرماه ارائه میشود.

دسترسی متقابل پژوهشگران به منابع و خدمات ۵ دانشگاه صنعتی
دانشگاههای عضو کنسرسیوم پنج دانشگاه برتر صنعتی کشور (UT۵) با امضای تفاهمنامهای مشترک، زمینه بهرهمندی متقابل اعضای هیئت علمی، پژوهشگران و دانشجویان از خدمات، امکانات و منابع کتابخانهای یکدیگر را فراهم کردند؛ اقدامی که با هدف تقویت همکاریهای علمی و پژوهشی میان دانشگاهها و در پی گسترش تعاملات شکلگرفته پس از جنگ تحمیلی سوم انجام شده است.
دانشگاههای عضو کنسرسیوم پنج دانشگاه برتر صنعتی کشور (UT۵) تفاهمنامه همکاری متقابل کتابخانهای را با هدف توسعه تعاملات علمی و تسهیل دسترسی پژوهشگران و دانشجویان به منابع و خدمات کتابخانهای یکدیگر امضا کردند.
بر اساس این تفاهمنامه که در ادامه فضای همکاری و تعامل ایجادشده میان دانشگاهها منعقد شده است، چارچوبی برای استفاده متقابل کاربران دانشگاههای عضو از امکانات، خدمات و منابع کتابخانهها و مراکز اسناد سایر دانشگاههای عضو کنسرسیوم فراهم میشود.
مطابق مفاد این تفاهمنامه، کاربران دانشگاههای عضو میتوانند با رعایت ضوابط و مقررات داخلی هر دانشگاه از خدماتی همچون استفاده از سالنهای مطالعه کتابخانهها، دسترسی به اینترنت در سالنهای مطالعه، بهرهمندی از پایگاههای اطلاعاتی و استنادی دانشگاه میزبان در محل کتابخانه، خدمات اطلاعرسانی و جستجوی منابع علمی، امانت منابع کتابخانهای، استفاده از منابع چاپی کتابخانه و همچنین استفاده از کتابهای مرجع، نشریات ادواری و سایر منابع چاپی در محل کتابخانه بهرهمند شوند.
بر اساس این توافق، اعضای هیئت علمی، محققان پسادکتری و دانشجویان مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی تحت پوشش خدمات قرار خواهند گرفت. البته در دانشگاه صنعتی شریف، این خدمات صرفاً به دانشجویان مقطع دکتری ارائه میشود.
کنسرسیوم UT۵ شامل دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی خواجهنصیرالدین طوسی، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علم و صنعت ایران است.
زمان آغاز اجرای تفاهمنامه و همچنین جزئیات نحوه استفاده کاربران از خدمات کتابخانههای سایر دانشگاههای عضو، متعاقباً از سوی دانشگاهها اطلاعرسانی خواهد شد.
این تفاهمنامه با هدف گسترش همکاریهای بیندانشگاهی، ارتقای دسترسی به منابع علمی و تقویت ظرفیتهای پژوهشی کشور به امضا رسیده است.

ارائه سه ابتکار راهبردی ایران برای توسعه همکاریهای علمی در شبکه دانشگاهی سازمان همکاری شانگهای
دانشگاه شهید بهشتی بهعنوان دانشگاه رابط جمهوری اسلامی ایران در شبکه دانشگاهی سازمان همکاری شانگهای، در نشست ویژه رؤسای دانشگاههای این شبکه، سه پیشنهاد راهبردی در حوزههای علوم ریاضی، معماری و طب سنتی و بازساختی را برای توسعه همکاریهای علمی میان کشورهای عضو ارائه کرد.
پس از عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای در سال ۱۴۰۲، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسئولیت هماهنگی دانشگاههای کشور با بخش دانشگاهی این سازمان را به دانشگاه شهید بهشتی واگذار کرد.
در همین راستا، نشست اصلی رؤسای دانشگاههای رابط ملی شبکه دانشگاهی سازمان همکاری شانگهای، ۲۷ خردادماه و پس از آیین افتتاحیه اجلاس با حضور وزرای علوم کشورهای عضو، در کتابخانه ملی بلاروس برگزار شد. این نشست با حضور رؤسای دانشگاههای عضو شبکه، مسئولان دبیرخانه دائمی و نمایندگان کشورهای عضو ادامه یافت.
در این نشست، پس از سخنرانی مسئولان کشور میزبان و پروفسور فیلیپوف، رئیس دبیرخانه دائمی شبکه دانشگاهی سازمان همکاری شانگهای، دکتر سید محمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی، بهعنوان نخستین رئیس دانشگاه به ایراد سخنرانی پرداخت.
آقامیری با تأکید بر ضرورت افزایش شناخت متقابل میان دانشگاهها و ظرفیتهای علمی کشورهای عضو، اظهار داشت: با وجود پیوندهای فرهنگی و تاریخی میان کشورهای منطقه، هنوز شناخت کافی از توانمندیهای علمی یکدیگر وجود ندارد و این در حالی است که برندسازی گسترده کشورهای غربی، بسیاری از همکاریهای علمی را به سمت آنها سوق داده است.
وی با اشاره به تجربه تحصیل و پژوهش خود در انگلستان افزود: هر بار که با دستاوردها و ظرفیتهای دانشگاههای کشورهای دوست از جمله بلاروس، روسیه، چین و کشورهای آسیای مرکزی آشنا میشوم، بیش از پیش به ضرورت معرفی متقابل توانمندیهای علمی میان اعضای سازمان همکاری شانگهای پی میبرم.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی در ادامه، سه پیشنهاد مشخص برای توسعه همکاریهای آینده این شبکه ارائه کرد.
نخستین پیشنهاد وی، تقویت همکاریها در حوزه علوم ریاضی بود. آقامیری با اشاره به رشد چشمگیر جایگاه ایران در تولید علم ریاضی و موفقیتهای بینالمللی کشور، از جمله کسب جایزه معتبر فیلدز توسط زندهیاد مریم میرزاخانی، از پیشنهاد چین برای تأسیس مرکز ریاضیات شبکه دانشگاهی شانگهای استقبال کرد و آمادگی دانشگاه شهید بهشتی را برای همکاری در این زمینه، با تکیه بر تجربه تأسیس مرکز مشترک ریاضی ایران و چین، اعلام کرد.
وی دومین پیشنهاد خود را به حوزه معماری اختصاص داد و با اشاره به میراث ارزشمند معماری و شهرسازی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، پیشنهاد کرد مطالعات علمی مشترکی درباره آثار معماری و تمدنی این کشورها در دستور کار شبکه دانشگاهی قرار گیرد.
آقامیری همچنین آمادگی دانشگاه شهید بهشتی را بهعنوان دانشگاه مرجع اسناد معماری ایران و معماری شرق برای مشارکت در این همکاریها اعلام کرد.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود، از پیوستن دانشگاه علوم پزشکی تهران به شبکه دانشگاهی شانگهای خبر داد و با اشاره به ظرفیتهای کشورهای عضو در حوزه پزشکی سنتی، پیشنهاد ایجاد همکاریهای علمی و پژوهشی مشترک در زمینه طب سنتی، طب بازساختی و سلولدرمانی را مطرح کرد.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در حوزه پزشکی بازساختی و سلولدرمانی از کشورهای پیشرو جهان به شمار میرود، ابراز امیدواری کرد این ظرفیتها زمینهساز تعریف ابتکارات آموزشی و پژوهشی مشترک در شبکه دانشگاهی سازمان همکاری شانگهای شود.
آقامیری در پایان با ابراز امیدواری نسبت به گسترش همکاریهای علمی میان دانشگاههای عضو، بر ضرورت فراهم شدن بسترهای لازم برای اجرای ایدههای مشترک و ارتقای تعاملات آموزشی و پژوهشی در چارچوب شبکه دانشگاهی سازمان همکاری شانگهای تأکید کرد.

درخشش بینالمللی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران در مسابقه جهانی طراحی معماری سنگال ۲۰۲۶
گروه دانشجویی «طرح ۳ پایداری» دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران، موفق شد از میان پروژههای متعددی از سراسر جهان، با کسب مقام نیمهنهایی (Semi-Finalist) در مسابقه بینالمللی طراحی معماری سنگال (SENEGAL Secondary School Architecture Competition ۲۰۲۶)، نام دانشگاه را در عرصههای جهانی معماری مطرح کند.
این رقابت بینالمللی در حوزه طراحی دبیرستان دخترانه پایدار در کشور Senegal به دست آمده و نشاندهنده توانمندی علمی، خلاقیت و نگاه نوآورانه اعضای گروه در زمینه معماری پایدار است.
دانشجویان عضو این گروه که شامل نازنین محمودی، مرضیه حسینی وند، ساغر بنائی و زهراسادات حاجملاعلیترک هستند، با ارائه طرحی که ترکیبی از خلاقیت و اصول معماری پایدار است، توانستند توجه داوران بینالمللی را به خود جلب کنند.
این دستاورد تحت هدایت و راهنمایی محسن فیضی و امین حسینی، حاصل شده است.
برگزاری نشست تخصصی «توسعه زیستبوم سرطان کشور» در دانشگاه تربیت مدرس
نشست تخصصی «توسعه زیستبوم سرطان کشور» با هدف ایجاد بستری برای تعامل سازنده، شبکهسازی هوشمند و توسعه همکاریهای مشترک در مسیر مبارزه با سرطان ۸ تیرماه ۱۴۰۵ در دانشگاه تربیت مدرس برگزار می شود.
نشست تخصصی «توسعه زیستبوم سرطان کشور» به همت پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس و در راستای همافزایی میان دانشگاه، صنعت، کلینیک و نهادهای حمایتی در مسیر ارتقای زیستبوم سلامت کشور فردا دوشنبه ۸ تیرماه در سالن اجتماعات جابربن حیان دانشگاه برگزار میشود.
این رویداد با هدف ایجاد بستری برای تعامل سازنده، شبکهسازی هوشمند و توسعه همکاریهای مشترک در مسیر مبارزه با سرطان با حضور اثرگذاران کلیدی نظام سلامت انجمنهای علمی و تخصصی، صنایع دارویی و فناوریهای زیستی، آزمایشگاههای تشخیص سرطان و ژنتیک، خیریهها و سازمانهای مردمنهاد فعال در حوزه سرطان برگزار می شود.
تعویق تاریخ امتحانات ۱۳ و ۱۴ تیرماه تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و صنعت
مطابق مصوبه شورای آموزشی تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و صنعت ایران ۲۶ خردادماه ۱۴۰۵ به اطلاع دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه میرساند امتحانات روزهای ۱۳ و ۱۴ تیرماه ۱۴۰۵ به علت تلاقی با مراسم وداع با امام شهید به تاریخهای ۲۰ و ۲۱ تیرماه ۱۴۰۵ انتقال مییابد. دانشکدهها میتوانند با هماهنگی اساتید و دانشجویان امتحانات روزهای مذکور را در بازه زمانی ۱ تا ۱۱ تیرماه ۱۴۰۵ برنامهریزی کنند.
تاکید میشود کلیه امتحانات به صورت حضوری خواهد بود.
انتصاب رئیس و اعضای کمیته بدرقه رهبر شهید انقلاب اسلامی
علی منتظری، رئیس جهاددانشگاهی، با صدور احکامی رئیس و اعضای کمیته بدرقه رهبر شهید انقلاب اسلامی در این نهاد را منصوب کرد.
بر اساس احکام صادرشده از سوی رئیس جهاددانشگاهی، محمود علیگو، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، به عنوان رئیس کمیته بدرقه رهبر شهید انقلاب اسلامی در این نهاد منصوب شد.
همچنین عباس ناصری معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی، منوچهر جهانیان معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه علم و فرهنگ، علیرضا حاتمی رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان خراسان رضوی، سیدحسن کمالی رئیس سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف، سیدرضا طباطبایی رئیس جهاددانشگاهی واحد استان قم، حامد علیاکبرزاده رئیس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی، رضا فریدزاده رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، فریدون محمدیفام سرپرست مرکز فرهنگی ـ دانشجویی امام و انقلاب اسلامی، محمدعلی نادعلیزاده سرپرست سازمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جواد نصیری اوانکی سرپرست سازمان قرآنی دانشجویان جهاددانشگاهی، ابوالقاسم رئیسی مدیرکل روابط عمومی، امیر طهرانچی مشاور رئیس و مدیرکل حوزه ریاست، سیدیوسف حسینی مدیرکل حراست، تیمور مرجانی مدیرکل تعالی سرمایه انسانی و توسعه رفاه معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع، مجید علیآبادی مدیرکل امور مالی و اقتصادی، کاوه لطفیکیا مدیرکل دفتر بودجه، تشکیلات و روشهای معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی، ولیالله روشن رئیس سازمان جهاددانشگاهی علم و صنعت ایران و حمید رمضانی سرپرست پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری این نهاد به عنوان اعضای این کمیته منصوب شدند.
این کمیته با هدف برنامهریزی، هماهنگی و اجرای برنامههای مرتبط با مراسم بدرقه رهبر شهید انقلاب اسلامی تشکیل شده است.
اطلاعیه تعطیلات تابستانه دانشگاه شریف
بنا به اعلام مدیریت سرمایه انسانی دانشگاه صنعتی شریف، بر اساس مصوبه هیئترئیسه دانشگاه از تاریخ ۱۰ تا ۲۳ مرداد ۱۴۰۵ به مدت ۱۴ روز تعطیل خواهد بود. در این بازه زمانی تمامی بخشهای اداری، آموزشی و پژوهشی دانشگاه تعطیل است و تردد به دانشگاه صرفا با مجوز قابل انجام خواهد بود.

پانزدهمین مسابقه ملی فناوری نانو
بزرگترین رقابت علمی با موضوع علم وفناوری و با هدف آموزش، رقابت و کسبوکار سال ۱۴۰۵ در سه مرحله توسط بنیاد آموزش فناوری نانو و با همکاری بنیاد ملی نخبگان برگزار میشود.
کسب امتیاز بنیاد ملی نخبگان، بیش از ۳ میلیارد ریال گرنت و جوایز نقدی، عضویت در شبکه مدرسان فناوری نانو، دسترسی رایگان به منابع آموزشی گسترده و ارتقای مهارتها و فرصتهای شغل از مزایای شرکت در این مسابقه ملی ا ست.

نشریه Interdisciplinary Studies of Quran & Hadith برای نخستینبار موفق به اخذ رتبه علمی از وزارت علوم شد
نشریه Interdisciplinary Studies of Quran & Hadith به صاحب امتیازی دانشگاه امام صادق (ع)، موفق شد در نخستین دوره حضور در فرآیند ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رتبه علمی «ب» را کسب کند.
نشریه Interdisciplinary Studies of Quran & Hadith که با رویکردی میانرشتهای و با تمرکز بر مطالعات قرآن و حدیث در حوزههای مختلف علوم انسانی و اسلامی فعالیت میکند، بهعنوان یک نشریه دسترسی آزاد، علمی و داوریشده و با سازوکار داوری دوسویه ناشناس منتشر میشود. این نشریه در پایگاه اینترنتی خود در دسترس پژوهشگران و علاقهمندان قرار دارد.
کسب رتبه علمی «ب» از وزارت علوم در همان نخستین ارزیابی، بیانگر رعایت استانداردهای علمی، ارتقای کیفیت فرایندهای نشر و موفقیت نشریه در مسیر تثبیت جایگاه تخصصی خود در عرصه مطالعات قرآن و حدیث است؛ موفقیتی که میتواند زمینهساز گسترش بیش از پیش تعاملات علمی ملی و بینالمللی و جذب پژوهشهای کیفیتر در دورههای آتی باشد.
انتصاب مدیر پژوهشکده سبز دانشگاه علم و صنعت ایران
با حکم محمودمهرداد شکریه، ابوالفضل احمدی عضو هیات علمی دانشکده فناوریهای نوین، برای مدت دو سال به سمت «مدیر پژوهشکده سبز» دانشگاه علم و صنعت ایران منصوب شد.