به گزارش حوزه استانهای خبرگزاری تقریب، نماز جمعه این هفته شهرستان قروه، با حضور گسترده نمازگزاران اهل سنت در مصلای این شهرستان اقامه شد.
ماموستا عزیز امیری، امام جمعه اهل سنت قروه، در خطبههای نخست خود با تبریک ایام ماه ربیعالاول، به تبیین آیه ۱۶۴ سوره آلعمران پرداخت و فرمود: خداوند متعال در این آیه میفرماید: «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ» (بهراستی خداوند بر مؤمنان منت نهاد، آنگاه که از میان خودشان پیامبری برای آنان برانگیخت که آیات او را بر آنان تلاوت میکند، آنان را پاک میگرداند و کتاب و حکمت به آنان میآموزد، در حالی که پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند.)
ماموستا امیری با بیان اینکه انسان از نعمتهای فراوانی همچون سلامتی، امنیت، روزی و خانواده برخوردار است، اما قرآن کریم بزرگترین نعمت را بعثت پیامبر اکرم(ص) معرفی میکند، اظهار داشت: خداوند در این آیه نفرمود «لَقَدْ أَنْعَمَ الله» بلکه فرمود «لَقَدْ مَنَّ الله»؛ زیرا «مِنّت» در اینجا به معنای بخشیدن نعمتی بیهمتا و بیجایگزین است.
وی در ادامه به پنج ویژگی و هدف بعثت از منظر قرآن اشاره کرد و گفت: نخست: خداوند پیامبری از میان خود مردم برگزید نه فرشتهای. مفسران اهل سنت مانند ابنکثیر و امام طبری معتقدند که این خود نعمتی بزرگ بود، زیرا پذیرش دعوت و الگو گرفتن از پیامبری که از جنس خود مردم باشد، آسانتر است. خداوند در جای دیگر میفرماید: *«قَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ»*.
دوم: نخستین وظیفه پیامبر(ص)، تلاوت آیات الهی بود. ماموستا امیری با نقل روایتی از عبدالله بن مسعود که میفرمود: «هرگاه ده آیه از قرآن میآموختیم، تا به آن عمل نمیکردیم سراغ آیات بعدی نمیرفتیم»، تأکید کرد که قرآن فقط برای تلاوت نیست، بلکه برای عمل و اصلاح زندگی است.
سوم: تزکیه و پاکسازی دل از شرک، ریا، حسد، کبر، حرص و گناه، و آراستن آن به ایمان، اخلاص، تقوا، صبر و اخلاق نیکو، هدف بزرگ بعثت است. امام جمعه قروه با استناد به حدیث نبوی «إنما بُعثتُ لأتمم صالح الأخلاق»، خاطرنشان کرد که جامعهای با اخلاق زنده، اختلافها و ظلم در آن کاهش مییابد و محبت و برادری گسترش مییابد.
چهارم:آموزش کتاب و حکمت که منظور از کتاب، قرآن کریم و مراد از حکمت، سنت پیامبر(ص) است، چنانکه جمهور مفسران اهل سنت بیان کردهاند. وی افزود: اسلام تنها احساسات نیست؛ ایمان باید بر پایه علم صحیح باشد.
پنجم: جاهلیت پیش از اسلام که در تاریکی شرک، جنگ، ظلم، زندهبهگور کردن دختران، ربا، تعصب قبیلهای و فساد اخلاقی سپری میشد، اما پیامبر(ص) در مدت کوتاهی نسلی ساخت که جهان را با عدالت، علم و اخلاق آشنا کرد. ماموستا امیری در ادامه به توصیف جعفر بن ابیطالب در برابر نجاشی از وضعیت پیش از اسلام اشاره کرد که گفت: ما مردمی جاهل بودیم؛ بت میپرستیدیم، مردار میخوردیم، کارهای زشت انجام میدادیم، پیوند خویشاوندی را قطع میکردیم و نیرومند، ضعیف را میخورد؛ تا آنکه خداوند پیامبری از میان خودمان برای ما فرستاد.
امام جمعه اهل سنت قروه در جمعبندی این بخش، پیام خطبه را چنین برشمرد که امروز جامعه بیش از هر زمان نیازمند بازگشت به چهار اصل این آیه است: بازگشت به قرآن، تزکیه نفس و اصلاح اخلاق، یادگیری قرآن و سنت با فهم صحیح، و پیروی عملی از سیره پیامبر(ص).
وی تأکید کرد که اگر این چهار اصل در خانواده، مسجد و جامعه زنده شود، بسیاری از مشکلات اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی برطرف خواهد شد.
در بخش دوم خطبهها، ماموستا امیری به بیان فلسفه قیام امام حسین(ع) از دیدگاه علمای اهل سنت پرداخت و اظهار داشت که قیام سیدالشهدا(ع) حادثهای بزرگ و دردناک در تاریخ اسلام است و ایشان سید جوانان بهشت و از برترین صحابه و اهلبیت رسول خدا(ص) به شمار میآید.
وی با تأکید بر اینکه اهل سنت بر محبت و احترام عمیق نسبت به امام حسین(ع) اتفاق نظر دارند، به تحلیل فلسفه این قیام بر اساس قرآن، سنت و سخنان علمای خود پرداخت.
ماموستا امیری مهمترین هدف قیام امام حسین(ع) را اصلاح امت و جلوگیری از گسترش ظلم و انحراف دانست و با استناد به سخن آن حضرت که فرمود: «إِنِّي لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلَا بَطِرًا، وَلَا مُفْسِدًا وَلَا ظَالِمًا، وَإِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي، أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ» (من برای خوشگذرانی، تکبر، فساد یا ظلم قیام نکردم، بلکه برای اصلاح امت جدم، امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم)، تصریح کرد که این سخن، فلسفه اصلی حرکت ایشان را بیان میکند.
وی امر به معروف و نهی از منکر را از دیگر اهداف قیام برشمرد و با استناد به آیه شریفه «وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ»، افزود که امام حسین(ع) احساس میکرد جامعه اسلامی از مسیر صحیح فاصله گرفته است و وظیفه دارد تا آنجا که میتواند حق را بیان کند.
امام جمعه قروه دفاع از کرامت و عزت مسلمانان را سومین هدف قیام حسینی معرفی کرد و گفت که امام حسین(ع) حاضر نشد برای حفظ جان خود، با چیزی که آن را به مصلحت دین و امت نمیدانست، همراهی کند.
ماموستا امیری در ادامه با اشاره به اجماع علمای اهل سنت بر اینکه قتل امام حسین(ع) جنایتی بزرگ و از مصیبتهای عظیم تاریخ اسلام است، به نقل از امام ذهبی گفت که شهادت امام حسین از بزرگترین مصیبتهای اسلام به شمار میآید.
وی درسهای قیام امام حسین(ع) از نگاه اهل سنت، به مواردی چون حفظ دین و ارزشهای اسلامی، ایستادگی در برابر ظلم، انجام امر به معروف و نهی از منکر، صبر، اخلاص و فداکاری در راه خدا، و پرهیز از افراط، غلو و تبدیل این حادثه به وسیله اختلاف میان مسلمانان اشاره کرد و تأکید نمود که از دیدگاه اهل سنت، امام حسین(ع) امامی بزرگ، شهیدی مظلوم و از اهلبیت پاک پیامبر(ص) است و قیام او با انگیزه اصلاح امت، اقامه حق و امر به معروف و نهی از منکر انجام شد.
وی در پایان، بر لزوم عبرتآموزی از این حادثه، محبت به اهلبیت و پاسداری از وحدت امت اسلامی تأکید کردند.
انتهای پیام/
∎
ماموستا عزیز امیری، امام جمعه اهل سنت قروه، در خطبههای نخست خود با تبریک ایام ماه ربیعالاول، به تبیین آیه ۱۶۴ سوره آلعمران پرداخت و فرمود: خداوند متعال در این آیه میفرماید: «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ» (بهراستی خداوند بر مؤمنان منت نهاد، آنگاه که از میان خودشان پیامبری برای آنان برانگیخت که آیات او را بر آنان تلاوت میکند، آنان را پاک میگرداند و کتاب و حکمت به آنان میآموزد، در حالی که پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند.)
ماموستا امیری با بیان اینکه انسان از نعمتهای فراوانی همچون سلامتی، امنیت، روزی و خانواده برخوردار است، اما قرآن کریم بزرگترین نعمت را بعثت پیامبر اکرم(ص) معرفی میکند، اظهار داشت: خداوند در این آیه نفرمود «لَقَدْ أَنْعَمَ الله» بلکه فرمود «لَقَدْ مَنَّ الله»؛ زیرا «مِنّت» در اینجا به معنای بخشیدن نعمتی بیهمتا و بیجایگزین است.
وی در ادامه به پنج ویژگی و هدف بعثت از منظر قرآن اشاره کرد و گفت: نخست: خداوند پیامبری از میان خود مردم برگزید نه فرشتهای. مفسران اهل سنت مانند ابنکثیر و امام طبری معتقدند که این خود نعمتی بزرگ بود، زیرا پذیرش دعوت و الگو گرفتن از پیامبری که از جنس خود مردم باشد، آسانتر است. خداوند در جای دیگر میفرماید: *«قَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ»*.
دوم: نخستین وظیفه پیامبر(ص)، تلاوت آیات الهی بود. ماموستا امیری با نقل روایتی از عبدالله بن مسعود که میفرمود: «هرگاه ده آیه از قرآن میآموختیم، تا به آن عمل نمیکردیم سراغ آیات بعدی نمیرفتیم»، تأکید کرد که قرآن فقط برای تلاوت نیست، بلکه برای عمل و اصلاح زندگی است.
سوم: تزکیه و پاکسازی دل از شرک، ریا، حسد، کبر، حرص و گناه، و آراستن آن به ایمان، اخلاص، تقوا، صبر و اخلاق نیکو، هدف بزرگ بعثت است. امام جمعه قروه با استناد به حدیث نبوی «إنما بُعثتُ لأتمم صالح الأخلاق»، خاطرنشان کرد که جامعهای با اخلاق زنده، اختلافها و ظلم در آن کاهش مییابد و محبت و برادری گسترش مییابد.
چهارم:آموزش کتاب و حکمت که منظور از کتاب، قرآن کریم و مراد از حکمت، سنت پیامبر(ص) است، چنانکه جمهور مفسران اهل سنت بیان کردهاند. وی افزود: اسلام تنها احساسات نیست؛ ایمان باید بر پایه علم صحیح باشد.
پنجم: جاهلیت پیش از اسلام که در تاریکی شرک، جنگ، ظلم، زندهبهگور کردن دختران، ربا، تعصب قبیلهای و فساد اخلاقی سپری میشد، اما پیامبر(ص) در مدت کوتاهی نسلی ساخت که جهان را با عدالت، علم و اخلاق آشنا کرد. ماموستا امیری در ادامه به توصیف جعفر بن ابیطالب در برابر نجاشی از وضعیت پیش از اسلام اشاره کرد که گفت: ما مردمی جاهل بودیم؛ بت میپرستیدیم، مردار میخوردیم، کارهای زشت انجام میدادیم، پیوند خویشاوندی را قطع میکردیم و نیرومند، ضعیف را میخورد؛ تا آنکه خداوند پیامبری از میان خودمان برای ما فرستاد.
امام جمعه اهل سنت قروه در جمعبندی این بخش، پیام خطبه را چنین برشمرد که امروز جامعه بیش از هر زمان نیازمند بازگشت به چهار اصل این آیه است: بازگشت به قرآن، تزکیه نفس و اصلاح اخلاق، یادگیری قرآن و سنت با فهم صحیح، و پیروی عملی از سیره پیامبر(ص).
وی تأکید کرد که اگر این چهار اصل در خانواده، مسجد و جامعه زنده شود، بسیاری از مشکلات اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی برطرف خواهد شد.
در بخش دوم خطبهها، ماموستا امیری به بیان فلسفه قیام امام حسین(ع) از دیدگاه علمای اهل سنت پرداخت و اظهار داشت که قیام سیدالشهدا(ع) حادثهای بزرگ و دردناک در تاریخ اسلام است و ایشان سید جوانان بهشت و از برترین صحابه و اهلبیت رسول خدا(ص) به شمار میآید.
وی با تأکید بر اینکه اهل سنت بر محبت و احترام عمیق نسبت به امام حسین(ع) اتفاق نظر دارند، به تحلیل فلسفه این قیام بر اساس قرآن، سنت و سخنان علمای خود پرداخت.
ماموستا امیری مهمترین هدف قیام امام حسین(ع) را اصلاح امت و جلوگیری از گسترش ظلم و انحراف دانست و با استناد به سخن آن حضرت که فرمود: «إِنِّي لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلَا بَطِرًا، وَلَا مُفْسِدًا وَلَا ظَالِمًا، وَإِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي، أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ» (من برای خوشگذرانی، تکبر، فساد یا ظلم قیام نکردم، بلکه برای اصلاح امت جدم، امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم)، تصریح کرد که این سخن، فلسفه اصلی حرکت ایشان را بیان میکند.
وی امر به معروف و نهی از منکر را از دیگر اهداف قیام برشمرد و با استناد به آیه شریفه «وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ»، افزود که امام حسین(ع) احساس میکرد جامعه اسلامی از مسیر صحیح فاصله گرفته است و وظیفه دارد تا آنجا که میتواند حق را بیان کند.
امام جمعه قروه دفاع از کرامت و عزت مسلمانان را سومین هدف قیام حسینی معرفی کرد و گفت که امام حسین(ع) حاضر نشد برای حفظ جان خود، با چیزی که آن را به مصلحت دین و امت نمیدانست، همراهی کند.
ماموستا امیری در ادامه با اشاره به اجماع علمای اهل سنت بر اینکه قتل امام حسین(ع) جنایتی بزرگ و از مصیبتهای عظیم تاریخ اسلام است، به نقل از امام ذهبی گفت که شهادت امام حسین از بزرگترین مصیبتهای اسلام به شمار میآید.
وی درسهای قیام امام حسین(ع) از نگاه اهل سنت، به مواردی چون حفظ دین و ارزشهای اسلامی، ایستادگی در برابر ظلم، انجام امر به معروف و نهی از منکر، صبر، اخلاص و فداکاری در راه خدا، و پرهیز از افراط، غلو و تبدیل این حادثه به وسیله اختلاف میان مسلمانان اشاره کرد و تأکید نمود که از دیدگاه اهل سنت، امام حسین(ع) امامی بزرگ، شهیدی مظلوم و از اهلبیت پاک پیامبر(ص) است و قیام او با انگیزه اصلاح امت، اقامه حق و امر به معروف و نهی از منکر انجام شد.
وی در پایان، بر لزوم عبرتآموزی از این حادثه، محبت به اهلبیت و پاسداری از وحدت امت اسلامی تأکید کردند.
انتهای پیام/