جلال رشيديكوچي: طيفهاي خاصي، با تمام توان به تخريب دولت و سند ترك تخاصم روي آوردهاند
مهدي بيكاوغلي
درست در روزهايي كه مذاكرهكنندگان ايراني و چهرههاي دولتي كه قبلا در ميدان نبرد رودرروي امريكا ايستاده بودند، سرگرم مهيا كردن زمينههاي تحقق منافع ملي بر اساس مصوبات شعام و تاييد رهبري بودند، ليدرهاي طيفهاي راديكال در دفتري در خيابان آذربايجان با اسم رمز «حمله به مذاكرات» سناريوي عجيبي را براي فشار به دولت و مذاكرهكنندگان پيادهسازي كردند. شنبه شب برخي افراد و جريانات خاص در ميدان انقلاب و برخي نقاط ديگر شهر با سخنان انتقادي سخنرانان، شعارهايي عليه ديپلماسي، وزير امور خارجه و حتي رييس مجلس سر دادند. البته برخي مداحان در همين تجمعات بر وحدت نيز تاكيد كردند. در مشهد نيز برخي افراد معدود با پوشيدن كفن نسبت به مذاكرات واكنش نشان داده و خواستار بر هم زدن تفاهم شدند. رفتارهايي كه بسياري از دلسوزان كشور را نگران كرد تا جايي كه حتي رسانههاي اصولگرا نيز با تيترهايي چون «وحدتشكنان مشغول كارند» نسبت به اين رفتارهاي تند و افراطي واكنش نشان دادند. موضوع زماني عجيبتر شد كه ساعاتي پس از رفتارهاي طيفهاي راديكال ايراني، مخالفان تفاهم در اسراييل هم دست به كار شدند و با حمله به لبنان، از عزم راسخ خود براي مقابله با تفاهم رونمايي كردند. برخي تحليلگران نسبت به اين همزماني و همسويي راديكالهاي ايراني با مواضع دشمن صهيوني اظهار تعجب كرده و خواستار به كارگيري عقل و تدبير شدند. حسامالدين آشنا، مشاور دولت روحاني يكي از نخستين چهرههايي بود كه نسبت به پشت پرده برخي اردوكشيهاي خياباني هشدار داد و با انتشار توييتي نوشت: «بترسيد كه ديماه معكوس را در خردادماهِ پرحادثه كليد بزنند. بترسيد كه جانفدايان را به نفع پايداريها مصادره كنند. بترسيد نظمِ نظام را ناظمان بشكنند. موساد براي ايجاد فتنه، شبها هم بيدار است. جامعه را قطبي نكنيد! اردوكشي خياباني نكنيد. حريم حرم را نگه داريد! راه سخت و طولاني است.» آشنا قبلا با يادآوري نقطه آغازين رخدادهاي سال 96 نسبت به تكرار اين نوع حوادث در تابستان 1405 هشدار داده بود. «اعتماد» اما سراغ فعالان سياسي از جريانهاي اصلاحطلب، ميانهرو و اصولگرا رفته تا در خصوص رفتارهاي طيفهاي راديكال با آنها گفتوگو كند. جالب اينجاست كه جدا از چهرههايي چون جواديحصار كه چهرهاي اصلاحطلب محسوب ميشود، اصولگراياني چون حسين كنعانيمقدم و جلال رشيديكوچي نيز اين نوع رفتارهاي راديكالها را برخلاف امنيت ملي كشور ارزيابي كرده و خواستار برخورد نهادهاي قضايي و امنيتي با تفرقهافكنان ميشوند.
جواديحصار: مسير صلح پايدار از گفتوگو و تفاهم ميگذرد
محمدصادق جواديحصار از جمله چهرههايي است كه با تاكيد بر اينكه پايان هر جنگي ناگزير به صلح منتهي ميشود، اعلام كرد رسيدن به صلح پايدار از مسير گفتوگو، مذاكره و تفاهم ميگذرد و نهادهاي رسمي كشور بايد در اين زمينه تصميم بگيرند. جواديحصار همچنين خواستار برخورد قانوني با جريانهايي شد كه با ايجاد تشويش اذهان عمومي يا برهم زدن امنيت رواني جامعه، روندهاي رسمي كشور را مختل ميكنند. سخنگوي حزب اعتماد ملي در گفتوگو با «اعتماد» با اشاره به شرايط جنگ و ضرورت حركت به سمت صلح پايدار ميگويد: در هر جنگي سرانجام مسير به صلح ختم ميشود و راه رسيدن به صلح پايدار نيز گفتوگو، مذاكره و تفاهم است. به گفته او، عقل و منطق حكم ميكند كه در چنين شرايطي توافقي چندجانبه شكل بگيرد كه بتواند منافع طرفهاي درگير را تضمين كند. ترديدي وجود ندارد كه در نهايت راهحل پايدار براي پايان دادن به منازعات، گفتوگو و توافق است. اما مساله اصلي اين است كه چه كساني در تشخيص اين موضوع و اجراي آن اختيار، مسووليت و ماموريت دارند. در نظامهاي سياسي تعريف شده، دولتها و ساختارهاي رسمي حاكميتي نماينده مردم و كشور در چنين عرصههايي هستند و وظيفه تصميمگيري و اقدام بر عهده آنهاست. او ادامه ميدهد: «اگر قرار باشد هر جريان سياسي به محض آنكه احساس كند روندي مطابق ميل او پيش نميرود، با هر روشي بخواهد مانع تحقق آن شود، ديگر امكان اداره ضابطهمند و قانونمحور كشور وجود نخواهد داشت. اداره كشور بر پايه قواعد و سازوكارهاي مشخص صورت ميگيرد و نميتوان آن را به سليقه گروههاي مختلف سپرد. فرض كنيد امروز دولت يا نظام اعلام كند كه بر اساس تشخيص كارشناسي و با تاييد رهبري، گفتوگو با شرايط و الزامات مشخص در اين مقطع ميتواند منافع كشور را تامين كند، آينده كشور را تضمين و موقعيت نظام را تقويت كند. طبيعي است كه در چنين شرايطي ممكن است عدهاي مخالفت كنند، اما بايد ديد افكار عمومي چه واكنشي نشان ميدهد.» جواديحصار يادآور ميشود: «اگر در چنين شرايطي از مردم خواسته شود كه نظر خود را اعلام كنند، قطعا جمعيت زيادي از مردم به خيابانها خواهند آمد و حمايت خود را از تصميمي كه به نفع كشور تشخيص داده شده است، نشان خواهند داد. اما روشي كه برخي افراد در پيش گرفتهاند، اين است كه ميدان را فقط براي خود باز ميگذارند و راه را بر ديگران ميبندند و سپس تصور ميكنند چون صداي ديگري شنيده نميشود، حرف آنان حق مطلق است. در جمهوري اسلامي هيچ فردي نسبت به فرد ديگر در موضوع امنيت كشور و منافع ملي محقتر نيست. امنيت و آسايش مردم مسالهاي عمومي است و همه ايرانيان در آن ذينفع هستند. همه شهروندان بايد احساس كنند كه در شرايط فعلي و در آينده از امنيت برخوردار خواهند بود؛ امنيت اقتصادي، امنيت سياسي و امنيت اجتماعي.» اين فعال سياسي تاكيد ميكند: ما نميتوانيم عقايد و ديدگاههاي خود را به جامعه تحميل كنيم. متاسفانه گاهي برخي افراد چنان رفتار ميكنند كه گويي خودشان معادل نظام يا حتي معادل ايران هستند و تصور ميكنند تنها آنان تشخيص درست دارند و ديگران از درك واقعيتها ناتوانند. وي در ادامه با اشاره به سوابق مسووليتي محمدباقر قاليباف اظهار كرد: آقاي قاليباف در طول سالهاي گذشته در جايگاههاي مختلفي مسووليت داشته است. او زماني در جبهههاي جنگ حضور داشته، زماني فرماندهي نيروي انتظامي را بر عهده داشته، زماني در سپاه مسووليت داشته و زماني نيز در مجلس فعاليت كرده است. در همه اين مسووليتها، او به عنوان يك سرباز جمهوري اسلامي عمل كرده و ماموريتهايي را كه به او سپرده شده، انجام داده است. بنابراين مخالفتهاي تندي كه گاهي عليه او مطرح ميشود، بهويژه از سوي كساني كه اين مسير را با منافع خود همسو نميبينند، گاهي از مرز انصاف هم عبور ميكند. وي افزود: در شرايط كنوني بيش از هر زمان ديگري لازم است دستگاه قضايي به جريانهاي تندرو هشدار دهد. همانگونه كه با كساني كه از هر سو امنيت كشور را به خطر مياندازند برخورد قانوني ميشود، با افرادي كه با شعار دلسوزي تلاش ميكنند نظامات تعريف شده جمهوري اسلامي را مختل كنند نيز بايد برخورد شود. او تاكيد كرد: نميشود كسي ادعا كند كه كشور را دوست دارد، اما اقداماتي انجام دهد كه نتيجه آن آسيب به امنيت و آرامش جامعه باشد. چنين رفتاري شبيه همان مثال معروف «دوستي خاله خرسه» است كه در نهايت به ضرر طرف مقابل تمام ميشود. جواديحصار ادامه داد: در شرايطي كه نظر رهبري، دولت و مجلس درباره برخي موضوعات مشخص است، بيان سخناني كه بوي آيندهاي نگرانكننده از آن به مشام ميرسد يا ناشي از ناآگاهي است يا ناشي از اصرار بر مسيري كه به نفع كشور نيست. در هر دو حالت بايد تلاش كرد اين افراد يا آگاه يا متقاعد شوند كه چنين رويكردي به سود جامعه نيست. وي گفت: در صورتي كه اين روند ادامه پيدا كند، ابزارهاي قانوني نيز وجود دارد. يكي از اين ابزارها رسيدگي قضايي به موضوعاتي مانند برهم زدن امنيت رواني جامعه يا تشويش اذهان عمومي است؛ موضوعي كه در مسائل مرتبط با صلح و جنگ اهميت دوچندان پيدا ميكند. وي افزود: چه چيزي مهمتر از آن است كه كشور بتواند روي امنيت، سلامت، آسايش و رفاه را ببيند؟ اگر افرادي بخواهند با مواضع و رفتارهاي خود مانع تحقق چنين شرايطي شوند بايد بدانند كه قانون براي همه يكسان است. جواديحصار اظهار كرد: اگر قانوني وجود دارد كه بر اساس آن با كساني كه روان جامعه را برهم ميزنند يا به تشويش اذهان عمومي دامن ميزنند برخورد ميشود، اين قانون بايد در مورد كساني كه با سخنان و اقدامات خود فضاي جامعه را متشنج ميكنند نيز اجرا شود.
رشيديكوچي: جبهه پايداري با «آدرس غلط» كشور را به سمت دوقطبيهاي كاذب ميبرد
جلال رشيديكوچي، نماينده پيشين مجلس با انتقاد صريح از تحركات اخير برخي جريانهاي سياسي عليه تفاهمات ملي، اين فعاليتها را «همسويي نگرانكننده با دشمنان خارجي» خواند. وي تاكيد كرد كه تحريك افكار عمومي به سمت شورشهاي خياباني توسط طيفي خاص، ناشي از هراس آنها از پايان دوران يكهتازي و به ثمر نشستن ديپلماسي مسوولانه است و خواستار پايان دادن به «مصونيت نامرئي» اين جريان از سوي نهادهاي امنيتي و قضايي شد. جلال رشيديكوچي در گفتوگو با «اعتماد» با اشاره به فضاي اميدبخش ايجاد شده پس از تفاهمات اخير در نظام حكمراني كشور، به تحليل رفتارهاي جريان مخالف پرداخت. وي با بيان اينكه جامعه امروز به آرامش و ثبات نياز مبرم دارد، اظهار داشت: در شرايطي كه اكنون نشانههاي مثبتي از اتفاقات خوب در بدنه جامعه ديده ميشود و مردم نسبت به آينده اميدوار شدهاند، متاسفانه شاهد آن هستيم كه طيفهاي خاصي بدون آنكه هنوز نتيجه ملموسي از روندها مشخص شده باشد، با تمام توان به تخريب دولت و سند ترك تخاصم روي آوردهاند. در بررسي دقيق مخالفتهاي موجود ميتوان گفت كه تنها يك جريانِ سازمانيافته و به شدت تخريبگر در اين ميان وجود دارد و آن هم «جريان فرقه پايداري» است. نمايندگان منتسب به اين جريان در مجلس و برخي چهرههاي رسانهاي نزديك به آنها، مشخصا در حال تحريك بدنه هواداران خود و تشويق آنان به رفتارهاي غيرمتعارف هستند. رشيديكوچي با هشدار نسبت به عواقب اين رويكرد گفت: اين افراد با انتشار فراخوانهاي هدفمند، بهويژه برخي چهرههاي خاص كه بهطور علني مردم را به حضور در خيابانها دعوت كردهاند، در حال كليد زدن سناريوي «شورشهاي خياباني» هستند. نكته قابل تامل اينجاست كه اين جريان، تنها يك هدف را دنبال ميكند؛ آنها به خوبي ميدانند كه با استقرار ثبات، تفاهم و اصلاح نظام حكمراني در دوره جديد، دوره يكهتازيشان به پايان رسيده است. بنابراين در حال استفاده از تمام ظرفيتهاي باقيمانده خود هستند تا با ايجاد تنش، موقعيت سياسيشان را حفظ كنند. اين فعال سياسي در بخش ديگري از اظهارات خود، با ابراز تاسف از همسويي مواضع اين جريان با جبهه استكبار تصريح كرد: موضوعي كه براي من هم ناراحتكننده و هم نگرانكننده است، شباهت بينظير ادبيات اين جماعت با دشمنان قسمخورده ايران است. اگر شما اسامي اين افراد را فاكتور بگيريد و مطالبشان را بدون نام بخوانيد، متوجه ميشويد كه واو به واوِ جملات آنها همان چيزي است كه رييسجمهور تروريست امريكا و صهيونيستها به دنبال تحقق آن هستند. اين همجهتي ميان برخي گروههاي داخلي با استراتژيهاي تهاجمي دشمن، زنگ خطري براي امنيت ملي است كه بايد جدي گرفته شود. اين نماينده پيشين مجلس در بخش پاياني گفتوگوي خود افزود: متاسفانه شاهد هستيم كه اين جريان از يك «مصونيت نامرئي» برخوردار است. در حالي كه ميبينيم براي نقدها يا حمايتهاي ساده، برخي چهرهها مانند آقاي زيباكلام به خاطر دو نقد ساده زنداني ميشوند، اما اين جماعت با وجود فراخوانهاي آشكار به آشوب، آزادانه به فعاليت خود ادامه ميدهند. اين استاندارد دوگانه، اعتماد عمومي را خدشهدار ميكند و بايد براي افكار عمومي روشن شود كه چرا قانون براي همه به يك اندازه اجرا نميشود.