شناسهٔ خبر: 7781185 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

شرکت‌های حمل و نقل ریلی ستاره‌دار می‌شوند

صاحب‌خبر -
وبلاگ تین نیوز، محسن پورسید آقایی | هر سرمایه گذاری كه واگن باری جدیدی خریداری كند كه منجر به افزایش حمل بار شود، از یك تا پنج سال بسته به نوع واگن خریداری شده از پرداخت حق دسترسی معاف می‌شود كه این كار صرفه‌جویی ۴۰ درصدی را در قیمت واگن خواهد داشت. مذاكراتی نیز با شركت های لیزینگ داریم تا بخش خصوصی از آنها واگن خریداری كند و از محل سود مشوق های شركت راه آهن اقساط آن را بپردازد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود به دلیل عدم افزایش حق دسترسی در بخش بار در كل شبكه تا ۸ سال آینده و اعمال تخفیف های زیاد در این بخش، حمل و نقل باری افزایش یابد. ضمن این که با وجود ركود حاكم در اقتصاد كشور، آمارها نشان می دهد كه تا امروز رشد ۷ درصدی در حمل و نقل بار داشتیم و تا پایان سال این رقم را به ۱۳ درصد می رسانیم. 

در بحث نرخ بلیت نیز از آذر ۹۲ افزایش قیمتی در نرخ‌های بلیت قطار اعمال نشده است، اما امسال در مهرماه پس از پایان بررسی‌ها درصدی در قیمت‌ها اصلاح انجام می‌شود. البته شركت‌ها نمی‌توانند در این عرصه وارد شوند و این مورد در اختیار حاكمیت است. همچنین از این پس شركت‌ها بر مبنای كیفیت خدمات ستاره‌دار می‌شوند و رتبه‌بندی شركت‌ها در راستای رشد كیفیت خدمات صورت می‌گیرد و قطعا با كاهش خدمات تنزل رتبه شركت‌ها عملیاتی شده و شركت‌های متخلف جریمه سنگینی خواهند داشت. 

در حوزه ترانزیت نیز در سال گذشته تلاش‌هایی داشتیم تا با كشورهای آسیای میانه همكاری‌های بیشتری داشته باشیم، به همین جهت امسال بدون در نظر گرفتن ترانزیت نفت و سوخت ۷۴ درصد در ترانزیت كالا رشد داشته ایم و امیدواریم كه تا پایان سال این رقم به دو برابر برسد. 
اگر چه برخی سیاست‌های اشتباه در سال های گذشته منجر به كاهش ترانزیت در ایران شده بود اما بر اساس قرارداد جدید با ازبكستان، در فصل جدید ترانزیت پنبه از ازبكستان به ایران به ۴۰۰ هزار تن می رسد، در حالی كه سال گذشته ۸۸ هزار تن بود. 

وضعیت حمل و نقل ریلی كالا از بنادر نیز با رشد همراه بوده به طوری‌که بندرامام خمینی با رشد ۱۴۰ درصدی و بندر شهید رجایی با رشد ۴۶ درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده است ضمن اینكه هدف ما این است كه تا سال ۱۴۰۰، ۵۰ درصد از بارهای بنادر از سوی راه آهن حمل شود. 
در زمینه تولید ریل نیز بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده، شركت ذوب آهن از پایان شهریور سال آینده كار تولید ریل را شروع می كند و ظاهرا كارخانه تولید ریال را از آلمان خریداری كرده است. 

همچنین در مجموع از منابع صندوق توسعه ملی یك میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار برای بخش ریلی مصوب شده است كه این رقم به بانك ها ابلاغ شده و صندوق توسعه اعلام كرده در صورت جذب این رقم در بخش نوسازی ناوگان مسافری آمادگی دارند تا باز هم اعتبار تخصیص دهند. ما در حال معرفی شركت های خصوصی به بانك های عامل هستیم. 

برگرفته از خبر روابط عمومی راه‌آهن

نظر شما