این محصولات مراقبتی که حاصل توسعه کشاورزی دریایی و فرآوری صنعتی جلبکها هستند، با تمرکز بر خواص آنتیاکسیدانی و ضدالتهابی، بهعنوان راهکاری نوآورانه در حوزه سلامت پوست و مو معرفی شدهاند و توانستهاند پاسخگوی بخشی از نیاز جامعه در مواجهه با مشکلات پوستی و مراقبتی باشند. در ادامه گفتوگو خبرنگار آناتک با فاطمه عیدی قلعه قاضی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان توسعه دهنده این فناوری را میخوانید.
این شرکت دانشبنیان، فعالیتهای خود را در دو بخش اصلی تعریف کرده است. بخش نخست به حوزه کشاورزی دریایی اختصاص دارد که بر پایه پرورش جلبکهای منحصربهفرد خلیج فارس شکل گرفته و مزارع آن از محدوده «کوه مبارک» تا خلیج نایبند توسعه یافته است. بخش دوم، به فرآوری جلبکهای پرورشیافته در خط تولید کارخانهای واقع در روستای قلعهقاضی اختصاص دارد؛ جایی که زنجیره تولید از ماده خام تا محصول نهایی تکمیل میشود.
در حال حاضر، ۲۱ محصول مراقبتی پوست و مو بر پایه جلبک دارند که این محصولات شامل شامپوهای روزانه فاقد سولفات و پارابن، شامپوهای بدن و انواع ماسکهای مراقبتی پوست هستند که همگی با تکیه بر ترکیبات دریایی تولید شدهاند.
چرا جلبک بهعنوان محور اصلی فعالیت انتخاب شد؟
انتخاب جلبک کاملاً مبتنی بر تخصص من در حوزه شیلات است. بیش از ۲۴ سال است که بهصورت تخصصی روی جلبکهای خلیج فارس فعالیت میکنم و این حوزه، زمینه علمی و حرفهای من محسوب میشود. از سوی دیگر، استان هرمزگان با بحران جدی آب شیرین مواجه است؛ بحرانی که امروز کل کشور را درگیر کرده است و تهدیدی جدی برای کشاورزی خشکی به شمار میرود. اما همین تهدید، با تکیه بر دسترسی به آبهای آزاد، میتواند به فرصتی واقعی تبدیل شود.
پرورش جلبک نمونهای عینی از تبدیل بحران خشکسالی به کشاورزی دریایی است؛ فرصتی که نهتنها تولید پایدار را ممکن میکند، بلکه منجر به تولید کالاهایی میشود که مستقیماً با سلامت جامعه در ارتباط هستند.
محصولات تولیدی تا چه میزان ایمن و سازگار با پوست هستند؟
این محصولات به هیچ عنوان حساسیتزا نیستند و تمام اقشار جامعه میتوانند از آنها استفاده کنند. ترکیبات پایه این محصولات کاملاً طبیعی است و هیچگونه ماده حساسیتزا در آنها بهکار نرفته است. ترکیبات استخراجشده از جلبکها دارای خاصیت ضدالتهابی و آنتیاکسیدانی هستند و حتی برخی از آنها خاصیت آنتیکانسر دارند.
گونههایی که در تولید این محصولات استفاده میشوند، در بسیاری از کشورهای شرق آسیا بهعنوان غذای دریایی مصرف میشوند و از ایمنی بالایی برخوردارند
مزیت رقابتی محصولات شما نسبت به نمونههای مشابه چیست؟
ویژگی متمایز محصولات ما در مقایسه با رقبای بازار، استفاده از زمینه کاملاً مبتنی بر جلبکهای دریایی است. تمرکز اصلی ما بر آنتیاکسیدانهای موجود در جلبکهای دریایی است که نقش مؤثری در مراقبت و درمان پوست دارند. بسیاری از هموطنان ما با مشکلات پوستی مختلفی مانند اگزماهای شدید، بیماریهای قارچی و باکتریایی پوست و کف سر یا ریزش مو مواجه هستند و میتوانند با استفاده ازاین شامپوهای روزانه فاقد سولفات، بهصورت مؤثر این مشکلات را کنترل و برطرف کنند.
محصولات شرکت ما در حال حاضر از طریق بازاریابی دیجیتال و در بستر سکوهای فروش آنلاین در بازار ایران عرضه میشوند و توانستهاند جایگاه مناسبی در میان مصرفکنندگان پیدا کنند.
نقش حمایتهای دولتی در مسیر توسعه این شرکت چگونه بوده است؟
بدون تردید، مسیر توسعه این مجموعه میتوانست با سرعت بیشتری طی شود اگر تسهیلات مالی بهموقع تزریق میشد. با این حال، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری حمایتهایی از مجموعه انجام داده است.
حمایتهایی که تاکنون انجام شده است، هرچند از نظر عددی بسیار بزرگ نبود، اما منجر به تکمیل خط تولید و بهرهبرداری از آن شد. امیدواریم در مسیر توسعه خط مکملهای خوراکی بر پایه جلبک که زیرساختهای اولیه آن فراهم شده است، این حمایتها ادامه یابد تا بتوانیم در سال آینده مکملهای خوراکی جلبکهای خلیج فارس را به سبد محصولات اضافه کنیم.
پیام شما برای جوانان چیست؟
مشکلات و سختیها وجود دارد، اما مسیر ساختن ایران از دل همین چالشها میگذرد. این موضوع یک شعار نیست، بلکه یک واقعیت است که با تلاش، تخصص و ماندن پای مسیر میتوان آن را محقق کرد.
انتهای پیام/