شناسهٔ خبر: 76336474 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کشتی‌سازی کره‌ای؛ پاسخی به چالش‌های نیروی دریایی ایالات متحده

تهران - ایرنا در شرایطی که نیروی دریایی ایالات متحده با چالش‌های جدی در تأمین و تقویت ناوگان خود مواجه است، کارخانه‌های کشتی‌سازی کره جنوبی به عنوان راه‌حلی مقرون‌به‌صرفه و کارآمد به میدان آمده‌اند. با قابلیت ساخت کشتی‌ها با هزینه‌ای تقریباا نصف آنچه در آمریکا صرف می‌شود، کره جنوبی می‌تواند به نیروی دریایی این کشور در بازسازی و گسترش ناوگان کمک کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از ژاپن تایمز، همکاری با شرکت‌های کره جنوبی برای نیروی دریایی ایالات متحده مقرون‌به‌صرفه خواهد بود زیرا کارخانه‌های کشتی‌سازی با ظرفیت بالا می‌توانند کشتی‌ها را با تقریباً نیمی از هزینه تمام شده در امریکا بسازند.

در این مقاله آمده است: به نظر نمی‌رسد تلاش‌های آمریکا برای افزایش قدرت آتش دریایی متوقف شود. هفته گذشته، نیروی دریایی این کشور برنامه‌هایی را برای ساخت یک کشتی جنگی که در ابتدا برای کاهش فاصله با ناوگان بسیار بزرگتر پکن سفارش داده شده بود، لغو کرد.
این اولین بار نبود که برنامه‌های کشتی‌سازی واشنگتن با سال‌ها تأخیر و افزایش هزینه‌ها مواجه می شد اما یک راه حل وجود دارد.

کره جنوبی - با حمایت کشتی‌سازان هانوا اوشن و صنایع سنگین هیوندای اچ‌دی - پول، فناوری و اراده لازم برای کمک به واشنگتن را دارد، کنگره باید به سرعت قانونی را تصویب کند که اجازه ساخت کشتی‌های نظامی در خارج از کشور توسط شرکای مورد اعتماد را بدهد و همچنین اجازه دهد کشتی‌ها در کارخانه‌های کشتی‌سازی خارجی تعمیر و نگهداری شوند. این توافقی است که به نفع هر دو طرف خواهد بود.

برای جبران عقب‌ماندگی، نیروی دریایی امریکا قصد دارد ناوگان خود را در طول سه دهه آینده به ۳۹۰ کشتی با هزینه تخمینی ۴۰ میلیارد دلار در سال گسترش دهد. با احتساب بازنشستگی عادی کشتی‌های قدیمی، این معادل اضافه کردن حدود دوازده کشتی در سال است. طبق تحلیل دفتر بودجه کنگره، این یک هدف بلندپروازانه است که به دلیل کمبود کارگر، قطعات و ظرفیت در کارخانه‌های کشتی‌سازی ایالات متحده، دستیابی به آن بسیار دشوار است.
جان فلان، وزیر نیروی دریایی، در ماه ژوئن گفت: «تمام برنامه‌های ما آشفته هستند.»

طبق گزارش بانک سرمایه‌گذاری مک‌کواری گروپ، در دهه ۱۹۵۰، ایالات متحده ۸۰٪ از بازار جهانی کشتی‌های تجاری بزرگ را در اختیار داشت. این سهم به کمتر از ۱٪ کاهش یافته است. بازگرداندن این پایگاه صنعتی نیاز به مشارکت متحدان آسیایی دارد و اینجاست که کره جنوبی وارد عمل می‌شود.
طبق گزارش مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، این کشور برخی از بزرگترین کارخانه‌های کشتی‌سازی جهان را دارد که قادر به تولید بیش از ۲۲۰ کشتی در سال هستند.
طبق برآوردهای مک‌کواری، این هزینه نصف هزینه ساخت آن در ایالات متحده خواهد بود. برخی از این تأسیسات دارای کارخانه‌های کشتی‌سازی تجاری در کنار کارخانه‌های نظامی هستند که به کارگران اجازه می‌دهد با جابجایی بین این دو، مهارت‌های خود را به‌روز نگه دارند.

برای مدت محدودی، ما یک طرح اشتراک تخفیف‌دار ارائه می‌دهیم

کشتی سازی کره ای دومین کشتی‌ساز بزرگ جهان پس از چین، در داخل و خارج از کشور تحت فشار است. در داخل کشور، با کاهش تقاضا روبرو است. در خارج از کشور، رقابت با شرکت‌های چینی، که بسیاری از آنها دولتی هستند و ظرفیت مازاد صادرات دارند، دشوار است و در کنار ژاپن، سهم کره جنوبی از سفارشات کشتی‌سازی جهانی با افزایش سهم چین در حال کاهش است.

مقامات کره جنوبی با هدف تضمین بازار جدید و تعرفه‌های ۱۵ درصدی از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، طرح «کشتی‌سازی آمریکا را دوباره قدرتمند کنیم» را ارائه کردند که در ماه اکتبر به عنوان بخشی از یک توافق تجاری گسترده‌تر رسمیت یافت.
سئول متعهد شد ۱۵۰ میلیارد دلار برای کمک به ایالات متحده جهت احیای تولیدات دریایی هزینه کند.

برای بهره‌مندی حداکثری از این سرمایه‌گذاری، واشنگتن باید تغییرات قانونی را در اولویت قرار دهد تا دو مانع اصلی را از بین ببرد و جریان ثابتی از کار را برای شریک خود تضمین کند.