کاهش بیش از ۹۵درصدی تعهدات معوق در کمتر از ۲ سال - اکونیوز
اقتصاد ایران: عصر خودرو- براساس آمارهای منتشر شده تعهدات معوق ایران خودرو در آبان ۱۴۰۴ به حوالی ۳۰۰۰دستگاه رسیده درحالی که این رقم در سال ۱۴۰۲ بیش از ۶۰۰۰۰دستگاه بوده، با یک حساب سرانگشتی میتوان گفت تعهدات معوق بیش از ۹۵درصد کاهش یافته است.
صاحبخبر - به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در سالهای اخیر شرکتهای خودروساز به دلیل بحران تامین نقدینگی با ارائه طرحهای پیشفروش بخشی از چالشهای خود را برطرف، اما تعهدات سنگینی را بر جان میخریدند. در دهه 90 و طی 4سال اخیر رکوردشکنی سقف تعهدات معوق به بخش جدایی ناپذیر شرکتهای خودروساز دولتی تبدیل شده بود. درحالی که طی این سالها همچنان سازمان تعزیرات حکومتی خودروسازان دولتی را محکوم به جریمههای سنگین میکرد اما رشد تعهدات معوق خودروسازان به یک بحران غیرقابل حل تبدیل شده بود. از آنجایی که در قراردادهای طرحهای پیشفروش تاکید شده بود که خودروسازان در صورت تاخیر در تحویل باید علاوه بر سود مشارکت، درصدی جریمه هم پرداخت کنند، افزایش معوقات صرفه اقتصادی برای تولیدکنندگان نداشت و عمده دلیل آن بحران مدیریت منابع، کمبود منابع مالی و ارزی وحتی گاهی کمبود قطعات عنوان میشد. شرکت ایران خودرو پس از خصوصی سازی با حذف تدریجی پیشفروش و استفاده از منابع بانکی و ابزار SCF، تامین مالی پایدار و تحویل به موقع تعهدات را در دستور کار خود قرار داد. طبق اعلام این شرکت اگر تنها راه تامین مالی صرفا پیشفروش بود، حدود 250هزار تعهد جدید ایجاد میشد، اما با روش جدید تامین مالی و بهرهگیری از ابزارهای جدید میزان تعهد ایجاد شده حدود 160هزار دستگاه بود تا شرکت در زمان مقرر تعهدات خود را بدون تاخیر جامه عمل بپوشاند. ایران خودرو در سال 1400 توانست تنها 464هزار و 368 دستگاه خودروی سواری تولید کند که بیش از 13هزار تعهد معوق داشت و در 6ماهه نخست همین سال حدود 100هزار دستگاه تولید خودروی ناقص به ثبت رسیده بود. طبق آمار وزارت صمت، در ابتدای سال 1401 بیش از 105 هزار خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان وجود داشت که در این سال تکمیل و به مشتریان ارائه شد. در این سال 95درصد خودروهای تولیدی بدون نقص تولید شدند، درحالی که این رقم در سال 1400 حدود 20درصد بود. براساس اعلم وزارت صمت در پایان سال 1400 تعداد خودروهای تحویل شده توسط دو خودروساز بزرگ کشور 837 هزار دستگاه بوده که این میزان در پایان سال 1401 به حدود یکمیلیون و 100 هزار دستگاه رسید که عمده علت این موضوع فروش خودرو در بورس کالا و تامین منابع مالی از بازار سرمایه بود. به عبارتی خودروسازان از ابزارهای جدید برای تامین مالی استفاده کردند. در سال 1402 بازهم صنعت خودرو با افزایش تعهدات معوق و کاهش سطح تولید همراه بود. ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز دولتی در این سال 555،430 دستگاه تولید کرد که سطح تولید با کاهش 2درصدی همراه بود. تعهدات معوق این شرکت بیش از 60هزار دستگاه بود که طرح تبدیل دعوتنامه منتشر شد. در سال 1403 بازهم صنعت خودروی کشور با کاهش تولید و افزایش معوقات همراه بود و طبق آمار ایران خودرو با تولید504،855 دستگاه همچنان بیشترین سهم تولید را در میان خودروسازان داشت، اما به نسبت سال قبل با افت تولید بیش از 12000 دستگاه همراه بود که عمده دلیل آن مشکلات تأمین قطعات، چالشهای ارزی و حتی کاهش سطح تقاضا برای برخی محصولات عنوان شد. در سال گذشته ایرانخودرو از ابتدای سالتا انتهای مهرماه (پیش از خصوصی سازی ) سههزار و 844 دستگاه خودروی ناقص تولید کرد، اما در نیمه دوم سال با ورود به مسیر خصوصی ورق کاملا برگشت. با گذشت 8ماه از خصوصی سازیایران خودرو نه تنها برای تامین مالی دست به دامن آینده فروشی و ارایه محصول در زمان نامعلوم نشدند؛ بلکه کاهش معوقات به طرز شگفتانگیزی انجام شد.علاوه بر صفر شدن رقم تولیدات ناقص، میزان معوقات از 32000 دستگاه به کمتر از 3000 دستگاه رسید که با یک حساب سرانگشتی میتوان گفت در کمتر از 8ماه بیش از 90درصد کاهش یافته است. * فهیمه اکبری صحت دانلود با کیفیت∎