به گزارش خبرنگار جامعه دفاعپرس، سرهنگ «سجاد خسروی» رئیس اداره حقوقی پلیس راهور تهران بزرگ، با استناد به ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۸۹ اظهار داشت: براساس ماده ۲۰ تمام قوانین و مقررات عمومی مربوط به حمل ونقل و عبور و مرور در مورد موتورسیکلتها نیز جاری است؛ همچنین طبق بند ۹۲ ماده ۱ آئیننامه راهنمایی و رانندگی، موتورسیکلت وسیله نقلیهای است برای حمل انسان (نه بار) که دارای نیروی محرکه است؛ بنابراین از نظر قانون، کوچک بودن یا حجم موتور با سی سی کم، ملاک مستثنی بودن از رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی نیست.
وی افزود: بر همین مبنا رانندگی با کلیه موتور سیکلتهای دارای نیروی محرکه طبق ماده ۲۶ آئین نامه راهنمایی و رانندگی، مستلزم داشتن گواهینامه رانندگی است.
سرهنگ خسروی آمار تصادفات موتور سواران در پایتخت را از ابتدای سال جاری تاکنون، بالغ بر ۲۶ هزار فقره اعلام کرد که از این میان حدود ۱۲ هزار فقره منجر به جرح و ۲۴۶ مورد منجر به فوت شده است؛ از میان تصادفات فوتی، تعداد ۱۴۲ مورد در معابر بزرگراهی، ۹۱ فقره در خیابانهای اصلی، ۶ فقره در تونلها و ۷ فقره در خیابانهای فرعی به وقوع پیوسته است.
رئیس اداره حقوقی پلیس راهور تهران بزرگ عنوان کرد: ۱۳ فقره از تصادفات فوتی موتورسیکلت سواران در داخل خطوط ویژه «محل تردد اتوبوس» رخ داده است.
وی ادامه داد: پلیس راهنمایی و رانندگی با قوت و جدیت و به تناسب تواناییها و تجهیزات در اختیار، با موتورسیکلت سواران متخلف برخورد قانونی میکند به نحوی که از ابتدای سال جاری تا کنون حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار فقره تخلف کلاه ایمنی، ۶۰۰ هزار فقره تخلف عبور از محل ممنوع، ۲۸۲ هزار فقره تخلف توقف در پیادهرو و بیش از ۴۰۰ هزار فقره تخلفات مربوط به پلاک را اعمال قانون کرده است.
سرهنگ خسروی گفت: کلاه ایمنی، کلاه زندگیست به موتورسواران توصیه میشود، بدون کلاه ایمنی حتی در مسیرهای نزدیک، تردد نکنند. همچنین با موتورسیکلت وارد معابر بزرگراهی و تونلها نشوند چرا که اساساً بزرگراه برای تردد موتورسیکلت طراحی نشده است و ایمنی موتورسواران در اینگونه معابر بسیار پایین و تضمین نشده است.
انتهای پیام/ 261
∎