شناسهٔ خبر: 76132481 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

چگونه یمنی‌ها، نیروی دریایی امریکا را به جنون رساندند

ضربات سخت و جبران‌ناپذیری که نیروهای مسلح یمن به متجاوزان تروریست امریکایی وارد کردند، چنان بی‌سابقه بود که هنوز هم از یاد آن‌ها نرفته و هر از چند گاهی در مورد می نویسند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، نیروی دریایی امریکا در طول این جنگ به شدت تحت فشار قرار گرفتند تا جایی که رسانه آمریکایی در یک گزارش جدید، جزئیات مجموعه‌ای از چهار سانحۀ مهم در نیروی دریایی آمریکا را بررسی می‌کند که در جریان عملیات دریایی این کشور علیه یمن رخ داده است.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» می‌نویسد: اسناد جدید نشان می‌دهد طولانی‌ترین نبرد دریایی آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم تا امروز، فشار شدیدی بر کارکنان و تجهیزات وارد کرده و این فشار سهم مهمی در بروز حوادث پرهزینه و قابل پیشگیری داشته است. گزارش تأکید می‌کند که این رخدادها بیش از ۱۰۰ میلیون دلار به نیروی دریایی آمریکا خسارت وارد کرده و موجب از دست رفتن چندین جنگنده و جراحت ملوانان شده است (دقت کنید، این عدد ۱۰۰ میلیون دلار چنان واهی است که آدم شاخ در می‌آورد! در حالی که قیمت یک جنگنده اف-۱۸ گراولر بیش از ۱۵۰ میلیون دلار با تجهیزات است!)

به گفته گزارش، این سوانح طی مأموریت هشت‌ماهه ناو هواپیمابر «هری. اس. ترومن» رخ داد؛ مأموریتی که قرار بود ۶ ماهه باشد اما به‌دلیل شدت عملیات طولانی شد. گزارش اضافه می‌کند که این ناو تقریباً روزانه با حملات موشکی انصارالله روبه‌رو بود و در نتیجه، فرمانده و ناوبر کشتی در وضعیتی از کم‌خوابی شدید قرار گرفتند. یکی از گزارش‌ها نشان می‌دهد که فشار عملیات جنگی چنان بود که بخشی از خدمه دچار «بی‌حسی» شده و «هدف مأموریت» را از یاد برده بودند.

طبق این گزارش، نخستین حادثه مهم زمانی رخ داد که ناو «گتیسبورگ» در دسامبر ۲۰۲۴ ۲ جنگنده آمریکایی از ناو ترومن را با موشک‌های ارتش یمن اشتباه گرفت و یکی از آن‌ها را ساقط کرد. گزارش اشاره می‌کند که مقصر اصلی، ضعف آموزشی کارکنان مرکز اطلاعات رزمی ناو و اتکای بیش از حد آنان به فناوری‌هایی بود که دچار نقص بودند.

حادثۀ دوم، برخورد ناو ترومن با یک کشتی تجاری در نزدیکی کانال سوئز بود. براساس این گزارش، ناو به‌دلیل عقب‌افتادن از برنامه، با سرعتی «ناایمن» حرکت می‌کرد. تحقیقات نشان داد افسر کنترل کشتی اقدام کافی برای دور شدن از مسیر برخورد انجام نداده است. علاوه‌بر این، اگر برخورد فقط ۳۰ متر جلوتر اتفاق می‌افتاد، ده‌ها ملوان که در محفظه خواب بودند ممکن بود جان خود را از دست بدهند. با این حال، گزارش می‌گوید فرمانده وقت ناو، «دیو اسنودن»، در چند ثانیه آخر زاویۀ برخورد را کاهش داد و از شدت حادثه کاست. وی یک هفته بعد از فرماندهی برکنار شد.

این گزارش در ادامه نشان می‌دهد پس از بازگشت ناو به دریای سرخ، عملیات روزانه پرواز باعث فشار مداوم بر خدمه شد. در آوریل، طی یک مانور گریز از موشک انصارالله، یکی از جنگنده‌ها که در حال جابه‌جایی روی عرشه بود، به‌دلیل لغزندگی غیرعادی سطح و شیب ناگهانی کشتی، از روی عرشه به دریا سقوط کرد. طبق گزارش، سطح عرشه به‌دلیل فشار عملیات فرصت پاکسازی دوره‌ای نداشت و بسیار آلوده و لیز شده بود.

حادثۀ چهارم در ماه مه رخ داد؛ زمانی که کابل توقف جنگنده هنگام فرود پاره شد و جنگنده‌ای ۲۵ تنی به دریا سقوط کرد. تحقیقات نشان داد نگهداری تجهیزات «به‌شدت نامناسب» بوده و یک قطعه ضروری از سیستم مهارگر غایب بوده است. فرمانده گروه رزمی ترومن این وضعیت را «سقوط کامل استانداردهای نگهداری» توصیف کرده است.

آسوشیتدپرس در تحلیل خود بیان می‌کند که این چهار حادثه بازتاب‌دهندۀ مشکلات عمیق در آمادگی عملیاتی نیروی دریایی آمریکا است و بسیاری از اقدامات ایمنی در این شرایط نادیده گرفته شده‌اند. به گفتۀ «بردلی مارتین»، پژوهشگر ارشد و عضو بازنشسته نیروی دریایی، این حوادث «زنگ خطر جدی» برای نیروی دریایی آمریکا است و نشان می‌دهد که این نیرو «آمادگی نبرد طولانی‌مدت را ندارد». وی گفته است که ناو ترومن «به‌وضوح تا آستانه نهایی توانایی خود» عمل کرده است.

بخش‌های مربوط به تنبیه یا بازخواست افراد در گزارش‌های نظامی به‌طور کامل سانسور شده است. تنها اظهارنظر رسمی، گفتۀ «جیمز کیلبی» مقام ارشد نیروی دریایی است که اعلام کرد اقداماتی در راستای مسئولیت‌پذیر کردن افراد خاطی صورت گرفته است. این حوادث در بستر عملیات آمریکا علیه یمن رخ داد؛ عملیاتی که از سال ۲۰۲۳ و ابتدا در دولت «جو بایدن» آغاز شد و در دولت «دونالد ترامپ» ادامه یافت. گزارش در بخشی اشاره می‌کند که «پیت هگست» وزیر جنگ آمریکا حتی اطلاعات عملیاتی حساس را در یک گروه پیام‌رسان منتشر کرده بود، اقدامی که به گفته بازرسان می‌توانست نیروها را در معرض خطر قرار دهد.