شناسهٔ خبر: 76095458 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

چرا با استاندارد دوگانه از تروریسم دولتی حمایت می‌کنید؟ / چرا نهاد خانواده را متلاشی کردید؟

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه با اشاره به نقدهای عالمانه رهبر معظم انقلاب نسبت به غرب، ابراز کرد: چرا جهان غرب نهاد خانواده را متلاشی کرده، زن را به کالای مصرفی تبدیل کرده و با استاندارد دوگانه از تروریسم دولتی حمایت می‌کند؟ ایران اسلامی در این زمینه حرفی برای گفتن دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، مراسم اختتامیه همایش بین‌المللی «حقوق ملت و آزادی‌ مشروع در منظومه فکری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» صبح امروز ۱۲ آذر مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

همایش بین‌المللی حقوق ملت و آزادی‌ مشروع در منظومه فکری حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ با سه هدف، یک، بازخوانی اندیشه‌ و سیره‌ حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در حوزه‌ حقوق ملت و آزادی‌های مشروع، دو، ترسیم نظام مطلوب حقوق ملت و آزادی‌های مشروع مبتنی بر اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای، و سوم، تضمین و صیانت از حقوق ملت و آزادی های مشروع و چگونگی ارتقاء آن بر اساس آراء و اندیشه‌های حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای برگزار شد.

بنا بر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم با بیان اینکه در پارادایم رایج غرب، به‌ ویژه از عصر روشنگری به بعد، حق را امری قراردادی تعریف کرده‌اند؛ البته مکاتب مخالفی نیز وجود دارد اما همه اینها ذیل اصالت انسان معنا می‌شود، گفت: در مقابل وقتی فرمایشات مقام معظم رهبری را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم مبنای حق در اندیشه ایشان «رئالیسم و واقع‌گرایی توحیدی» است. همه حقوق بیان‌شده در قرآن و سنت، ریشه در حقیقت توحیدی دارد؛ به همین دلیل، میان حق در اسلام و حق در نظام سوبژکتیو مدرن تفاوت مبنایی وجود دارد. در منظومه فکری رهبری، حق تابع تکلیف و حقیقت است.

قید «مشروع» در کنار آزادی، یک قید توضیحی است

دبیر شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی درباره ساحت دوم گفت: کالبدشکافی آزادی مشروع، ساحت دیگر بحث است؛ از رهایی حیوانی تا حریت عقلانی. قید «مشروع» در کنار آزادی، یک قید توضیحی است؛ هر کس آزادی را در ساحت انسانی معنا کند، آزادی «مشروع» خواهد بود. آزادی در ساحت انسان یا مشروع است یا نامشروع.

وی ابراز کرد: در پارادایم سکولاریسم که از اومانیسم بیرون آمد، دین نقشی در کشف حق و مصادیق آزادی ندارد؛ به همین دلیل، سکولاریسم به‌معنای جدایی دین از سیاست و نیز جدایی دنیا از آخرت است اما در اندیشه مقام معظم رهبری، آزادی «از موانع» است؛ آزادی از طاغوت بیرونی و آزادی از طاغوت درونی و همچنین آزادی مدنی و اجتماعی که شامل حق انتخاب، نقد و مشارکت است.

الگوی حکمرانی در اندیشه رهبری «حکمرانی حکمی مردمی» است

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه ادامه داد: ساحت سوم، الگوی حکمرانی است. یعنی نتیجه هستی‌شناسی حق و کالبدشکافی آزادی باید در یک الگوی حکمرانی متجلی شود. الگوی حکمرانی در اندیشه رهبری «حکمرانی حکمی مردمی» است. ایشان مردم‌سالاری دینی را یک حقیقت بسیط و دارای وحدت وجودی می‌دانند؛ هویتی که با اراده و خواست مردم تحقق پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: ساحت چهارم، مصادیق حق و آزادی است؛ حقی که مبنای آن رئالیسم توحیدی است و آزادی‌ای که در چارچوب ساحت انسان و قوانین تعریف می‌شود، در الگوی حکمرانیِ مردم‌سالاری دینی معنا می‌یابد. مقام معظم رهبری در حوزه‌های مختلف مصادیق این حقوق را تبیین کرده‌اند؛ از جمله «حقوق بانوان» که در قالب نظریه «الگوی سوم زنان» بیان شد. این‌ها مباحث دقیقی هستند که از بنیان‌های حق و آزادی در اندیشه رهبری تا مصادیق اجتماعی امتداد یافته‌اند. از مصادیق دیگر، حق توسعه علمی، جنبش نرم‌افزاری و حق پیشرفت و استقلال علمی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ساحت‌های دیگری نیز وجود دارد که در بیانیه گام دوم انقلاب بیان شده است؛ مانند حق عدالت و مبارزه با فساد، حق امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده که همه از بنیان‌های نظریه‌های ایشان در حوزه حق و آزادی هستند.

وی بیان کرد: این منظومه فکری، بهترین پایه برای توسعه دیپلماسی و بهترین ابزار برای جهاد تبیین حقوقی است. این سخنان صرفا شعار نیست؛ بلکه شعور، حکمت و معرفت در جهانی که پر از دوگانگی‌ها، ظلم‌ها و استکبار است؛ جهانی که در آن می‌بینیم چگونه مردم غزه مورد ظلم قرار می‌گیرند، در حالی‌که مدعیان حقوق بشر دم از دفاع از حقوق انسان‌ها می‌زنند و سازمان‌های بین‌المللی کر، کور و لال شده‌اند و حاضر نیستند این ظلم‌ها را بیان کنند.

نقدهای عالمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به غرب

وی با اشاره به نقدهای عالمانه رهبر معظم انقلاب نسبت به غرب، گفت: رهبری در این رابطه تعابیر دقیقی دارند؛ ما مدعی هستیم و حق هم داریم که بپرسیم چرا غرب نهاد خانواده را متلاشی کرد؟ چرا زن را به یک کالای مصرفی تبدیل کرد؟ چرا با استاندارد دوگانه از تروریسم دولتی حمایت می‌کند؟ ما با این نظام فکری در دنیای امروز مدعی هستیم و حرف برای گفتن داریم.