شناسهٔ خبر: 76094767 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

در همایش «حقوق ملت و آزادی‌های مشروع در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب»

خسروپناه: مبنای حقوق در منظومه فکری مقام معظم رهبری، عقل رئالیسم و واقع‌گرایی توحیدی است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه حقوق ملت، ضرورت عصر معاصر است، گفت: در اندیشه مقام معظم رهبری، آزادی به معنای آزادی از موانعی است که انسانیت انسان را می‌زداید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری آنا، حجت الاسلام و المسلمین «عبدالحسین خسروپناه» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش بین‌المللی «حقوق ملت و آزادی‌های مشروع در منظومه فکری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی)» با بیان اینکه «موضوع حقوق ملت و آزادی‌های مشروع یکی از ضرورت‌های انسان معاصر است»، اظهار داشت: تلاش می‌کنم مباحث را در زمانی کوتاه و در چارچوب حق وقت ارائه کنم و تفصیل بیشتر در اختیار پژوهشگران قرار خواهد گرفت.

وی نخستین ساحت مورد بحث را تبارشناسی و هستی‌شناسی حق دانست و افزود: در مسئله حقوق ملت و از جمله آزادی‌های مشروع، ضروری است که هستی‌شناسی حق روشن شود. آیا ما می‌خواهیم حق را در بستر هیومنیزم و اومانیسم و سابجکتیویزم تعریف کنیم یا در ساحت رئالیسم توحیدی؟

خسروپناه با اشاره به نگاه رایج غرب، اظهار داشت: در غرب و به‌ویژه از عصر روشنگری به بعد، حق را امری قراردادی تعریف می‌کردند. اگرچه مکاتب مختلفی وجود دارد، اما همگی ذیل هیومنیزم و سابجکتیویزم تعریف می‌شوند و اصالت انسان و فاعل شناسایی انسانی در آنها برجسته است، مانند مکاتب پوزیتیویستی، اگزیستانسیالیستی و دیگران.

وی در ادامه تاکید کرد: در منظومه فکری مقام معظم رهبری، مبنای حقوق، عقل رئالیسم و واقع‌گرایی توحیدی است. گرچه در مباحث فلسفه و اصول، حق امر اعتباری محسوب می‌شود، اما ریشه آن در نفس‌الأمر و واقعیت هستی است. همان حقیقتی که در قرآن با آیات «الحق من ربک» و «لقد کرمنا بنی‌آدم» بیان شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: تفاوت مبنایی میان حق در اسلام و حق در نظام‌های سوبژکتیویته همین است؛ زیرا در غرب حق تابع قدرت و رسانه است، در حالی که در منظومه رهبری، حق تابع تکلیف و حقیقت است.

خسروپناه، ساحت دوم سخنان خود را به موضوع آزادی مشروع اختصاص داد و گفت: باید میان رهایی حیوانی و حریت عقلانی تفاوت قائل شد. قید «مشروع» در کنار آزادی قید توضیحی است نه قید احتراضی؛ آزادی حقیقی در ساحت انسانی، یعنی ساحت من علمی، آزادی مشروع است.

وی با اشاره به نظام لیبرالی تاکید کرد: در لیبرالیسم، از آزادی «از» سخن گفته می‌شود و حتی آزادی از دین و ارزش‌های دینی نیز مطرح است. در این چارچوب، دین نقشی در کشف حق و مصادیق آزادی ندارد و سکولاریزم، یعنی جدایی دنیا از دین و آخرت، زاییده هیومنیزم و سوبژکتیویزم است.

خسروپناه افزود: در اندیشه مقام معظم رهبری، آزادی به معنای آزادی از موانعی است که انسانیت انسان را می‌زداید و آزادی «در»، یعنی تبیین و اجرای قانون الهی است. آزادی در این نگاه، شامل آزادی از طاغوت بیرونی و درونی و آزادی اجتماعی و مدنی، مانند حق انتخاب، حق نقد و حق مشارکت می‌شود.

وی ساحت سوم سخنان خود را به الگوی حکمرانی اختصاص داد و گفت: نتیجه هستی‌شناسی حق و کالبدشکافی آزادی، باید الگوی حکمرانی باشد. الگوی تجلی حق و آزادی در جامعه، همان مردم‌سالاری دینی است. رهبر انقلاب بار‌ها فرموده‌اند که مردم‌سالاری و دینی دو واژه جدا نیستند بلکه یک حقیقت واحد و وسیع هستند که با اراده و خواست مردم محقق می‌شوند.

خسروپناه در ادامه، ساحت چهارم سخنان خود را به مصادیق عملی حق و آزادی اختصاص داد و اظهار داشت: یکی از مصادیق مهم، حقوق بانوان و نظریه الگوی سوم زن است که توسط رهبر انقلاب مطرح شده است. همچنین حق توسعه علمی، جنبش نرم‌افزاری، پیشرفت و استقلال علمی از جمله حقوقی است که معظم‌له بار‌ها به آن اشاره کرده‌اند.

وی افزود: در بیانیه گام دوم انقلاب، حقوقی مانند حق عدالت و مبارزه با فساد، حق امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده و پیوند حق و تکلیف از بنیان‌های نظریه رهبری معرفی شده است.

خسروپناه در پایان تاکید کرد: این نظام فکری رهبری در بحث حق و آزادی، بهترین مبنا برای توسعه دیپلماسی حقوقی و علمی کشور است. همانگونه که رهبر انقلاب با تأکید بر مدعی بودن جمهوری اسلامی در برابر آسیب‌های تمدن غرب فرمودند: ما مدعی هستیم که چرا غرب نهاد خانواده را متلاشی کرده، چرا زن را به کالایی تبدیل کرده و چرا با استاندارد‌های دوگانه، از تروریسم دولتی حمایت می‌کند.

انتهای پیام/