شناسهٔ خبر: 76018312 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رینگ چهارم، مترو و اتوبوسرانی در انتظار تصمیمات فوری

دبیر مجمع منتخبین مردم اصفهان در مجلس و شورای اسلامی شهر گفت: رینگ چهارم، مترو و اتوبوسرانی به تصمیمات فوری نیاز دارند و استاندار مأمور پیگیری موانع به‌ویژه در اراضی راه‌آهن و ارتش شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان ابوالفضل قربانی در سی‌ونهمین نشست مشترک مجمع نمایندگان شهرستان و شورای اسلامی شهر با اشاره به حضور استاندار، شهردار، فرماندار و اعضای دو مجموعه نمایندگی و شورا، اظهار داشت: دستور اصلی جلسه پیرامون نامه مشترک رئیس شورای اسلامی شهر و شهردار اصفهان بود که در آن مجموعه‌ای از موضوعات اولویت‌دار مدیریت شهری مطرح شده و حل هر یک می‌تواند بخشی از چالش‌های موجود در شهر را برطرف کند.

وی با تأکید بر اینکه ادامه رینگ چهارم در اراضی راه‌آهن یکی از مهم‌ترین محورهای این نشست بود، افزود: در حال حاضر بخش شرقی رینگ تا حد زیادی مورد بهره‌برداری قرار گرفته و حدود 17 کیلومتر از مسیر داخل محدوده شهری فعال است. همچنین اتصال این مسیر به بزرگراه شهید دستجردی و امتداد آن تا بزرگراه ذوب‌آهن می‌تواند بهبود محسوسی در وضعیت ترافیک گلوگاه‌های پرتردد شهر ایجاد کند.

برنامه‌ریزی برای عبور پروژه از موانع راه‌آهن و ارتش

دبیر مجمع منتخبین مردم اصفهان در مجلس و شورای اسلامی شهر با اشاره به اینکه ناهماهنگی با راه‌آهن تاکنون مانع پیشرفت پروژه بوده، تصریح کرد: مقرر شد مصوبات مربوط به این موضوع تا پایان ماه در شورای عالی برنامه‌ریزی نهایی شود تا طرح بلافاصله وارد مرحله اجرایی گردد و وقفه‌های طولانی پایان یابد.

قربانی گفت: در بخش جنوبی رینگ نیز آزادسازی اراضی واقع در محدوده شهرستان‌های خمینی‌شهر و درچه و همچنین اراضی تحت اختیار ارتش نیازمند هماهنگی‌های ویژه است و استاندار مأموریت یافت مذاکرات لازم را با فرماندهی ارشد ارتش در استان دنبال کند.

وی در ادامه به بررسی موضوع قرارداد مجموعه مپنا با محوریت بانک شهر و تشکیل کنسرسیوم بانکی با مشارکت بانک ملی و ملت اشاره کرد و افزود: این محور نیز مورد بحث قرار گرفت و تصمیم شد نمایندگان مجلس جلسه‌ای با رئیس کل بانک مرکزی برگزار کنند تا فرایند اجرای قرارداد هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد و پروژه‌ها با توقف مواجه نشوند.

چالش‌های مترو، اتوبوسرانی و موضوع پساب فضای سبز

قربانی با بیان اینکه موضوع تملک دپوی جامع خط یک مترو در جلسه مطرح شد، خاطرنشان کرد: برای جمع‌بندی تصمیمات این بخش نیاز به بررسی کارشناسی بیشتر است و قرار شد در نشست آینده این مسئله نهایی شود. عملیات ساختمانی و تأسیساتی فاز نخست خط دو مترو پایان یافته و آماده افتتاح است، اما تأمین واگن هنوز انجام نشده و لازم است دولت همکاری کند تا این خط از وضعیت معطل خارج شود.

دبیر مجمع منتخبین مردم اصفهان با اشاره به اینکه استاندار پیگیری موضوع تأمین ناوگان مترو را از طریق وزارت کشور و مجموعه‌های مرتبط برعهده گرفته، گفت: امید می‌رود با همراهی نمایندگان مجلس حداقل یک رام قطار تا پایان سال به اصفهان تحویل شود تا امکان بهره‌برداری اولیه فراهم گردد.

وی همچنین با اشاره به خرید 185 دستگاه اتوبوس از سال 1400 اظهار داشت: تنها 40 دستگاه تحویل شده و برای 145 دستگاه باقی‌مانده مشکلاتی وجود دارد. در جلسه تصمیم گرفته شد استاندار و وزارت کشور پیگیری‌های لازم را انجام دهند تا در صورت امکان، قرارداد به شرکت خودروساز دیگری منتقل شود و روند تحویل ناوگان سرعت گیرد.

قربانی درباره موضوع تحویل پساب خریداری‌شده توسط شهرداری برای آبیاری فضای سبز نیز متذکر شد: با وجود خرید رسمی این پساب، شرکت آب منطقه‌ای آن را تحویل نداده و بخش‌هایی از آب در شمال اصفهان توسط شهرستان‌های دیگر برداشت می‌شود، بنابراین لازم است ابلاغ لازم از سوی استاندار صادر شود.

وی در پایان با اشاره به موضوعات دیگری که قرار بود بررسی شود از جمله تعیین تکلیف محور خلیج فارس، مسیر اصفهان–بهارستان، کاربری مرکز همایش‌های بین‌المللی و وضعیت اراضی نمایشگاه، افزود: به دلیل کمبود زمان بررسی این موارد به جلسه آینده موکول شد. همچنین حمایت استانداری، مدیریت شهری و بنیاد ملی نخبگان از فعالیت‌های علمی و پژوهشی مطرح شد و تصمیم بر این شد که هرگونه همکاری لازم برای بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان در توسعه استان انجام شود.

رینگ چهارم باید مستقیم از اراضی راه‌آهن عبور کند؛ پروژه با هر راه‌حل غیرکارشناسی متوقف می‌شود

در ادامه عباس حاج‌رسولی‌ها رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر به تشریح آخرین وضعیت اجرای رینگ چهارم ترافیکی پرداخت و گفت: بخش شرقی این رینگ اجرا شده و مسیر اکنون به اراضی راه‌آهن رسیده است. ما باید مسیر را به‌صورت مستقیم وارد اراضی راه‌آهن کنیم و همان‌طور که همیشه برای تملک اراضی مردمی با تعامل پیش رفته‌ایم، در این بخش نیز آماده توافق منطقی و کارشناسی هستیم.

وی با اشاره به اینکه دو گزینه قوسی برای عبور مسیر از اراضی راه‌آهن مطرح شده، افزود: این روش‌ها به دلیل ایجاد پیچ‌های غیرضروری، هدررفت زمان، کاهش کارآمدی مسیر و افزایش احتمال تصادفات، به هیچ عنوان مناسب نیست و رینگ باید به شکل مستقیم عبور کند تا سهولت تردد شهروندان حفظ شود.

لزوم ورود مدیریت استان به موضوع تملک اراضی راه‌آهن

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر اینکه اصرار شورا بر اجرای مسیر مستقیم کاملاً جدی است، گفت: مدیریت استان باید برای حل این مسئله وارد عمل شود، زیرا این اراضی متعلق به اصفهان است و نمی‌توان نسبت به ضرورت اجرای مستقیم پروژه بی‌اعتنا بود. اراضی مردمی در این مسیر نیز قابل تملک هستند و پرداخت خسارت بر اساس نظر کارشناسان رسمی دادگستری انجام خواهد شد. ما آمادگی داریم در این بخش مسئولیت کامل را بپذیریم، اما مسیر پروژه نباید به سمت راه‌حل‌های دورزننده و غیرکارشناسی سوق داده شود.

وی ادامه داد: در جلسه امروز نیز تصمیم گرفته شد که استاندار اصفهان موضوع را به صورت جدی پیگیری و مشکل را حل کند. اگر مسیری غیر از این انتخاب شود، پروژه با توقف روبه‌رو خواهد شد و باید صریح گفت که رینگ چهارم تنها باید به صورت مستقیم اجرا شود.

ورود مسیر به اراضی ارتش و تکمیل حلقه ترافیکی اصفهان

حاج‌رسولی‌ها با بیان اینکه پس از عبور از اراضی راه‌آهن، مسیر رینگ وارد زمین‌های ارتش خواهد شد، اظهار داشت: تعامل با مجموعه ارتش در حال انجام است و مسیر تا محدوده ذوب‌آهن ادامه پیدا می‌کند تا زمینه تکمیل بخش شرقی و جنوبی رینگ فراهم شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با ذکر اینکه اجرای این پروژه در حیطه وظایف قانونی شهرداری نیست و مسئولیت آن بر عهده وزارت راه است، افزود: با وجود این، شهرداری اصفهان برای پیشبرد پروژه وارد شد، زیرا ضرورت ترافیکی و اثرگذاری آن بر شبکه حمل‌ونقل شهری بسیار جدی است و نمی‌توان نسبت به تکمیل آن بی‌تفاوت بود.

وی درباره وضعیت بخش غربی رینگ نیز گفت: تکمیل این قسمت در دستور کار است و در خمینی‌شهر و درچه سازوکاری طراحی شده تا با تشکیل یک شرکت مشترک و ایجاد درآمد پایدار، ادامه پروژه بدون توقف دنبال شود. شهرهای خمینی‌شهر و درچه توان تأمین مالی این قطعه را ندارند، اما سازوکار جدید کمک می‌کند بدون تحمیل فشار مالی به این شهرها، رینگ در غرب نیز تکمیل و حلقه کامل ترافیکی اصفهان شکل گیرد.

 

انتهای پیام/170