شناسهٔ خبر: 7599560 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

قرارداد تحويل ۱۵۰ لکوموتيو از سوي شرکت مپنا به راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران

موج - مدير پروژه لکوموتيوهاي ملي با اشاره به قرارداد تحويل ۱۵۰ لکوموتيو از سوي شرکت مپنا به راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران گفت: تا کنون هيچ مشکلي درباره ۱۱۸ لکوموتيوهاي تحويلي به راه‌آهن گزارش نشده است و ۳۲ دستگاه لکوموتيو باقي مانده تا پايان سال تحويل مي‌شود.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرگزاري موج، حميد يزدانفر، مدير پروژه لکوموتيوهاي ملي، درباره قرارداد ورود ۱۵۰ لکوموتيو به شبکه ريلي کشور گفت: اين قرارداد ميان شرکت راه‌آهن و شرکت مپنا در سال ۱۳۸۶ منعقد شد و شرکت زيمنس آلمان نيز به عنوان پيمانکار فرعي پروژه نقش دارد.
مدير پروژه لکوموتيوهاي ملي افزود: ۱۱۸ دستگاه لکوموتيو از ۱۵۰ دستگاه لوکوموتيو تست و تحويل راه‌آهن ايران شده و در تمامي مسير؛ به ويژه مسير تهران-مشهد در حال سير و حرکت هستند.
وي با بيان اين که تا کنون هيچ‌ گونه مشکلي در خصوص لکوموتيوهاي تحويلي از سوي شرکت مپنا به راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران از سوي لکوموتيورانان و استفاده‌کنندگان گزارش نشده است، افزود: در لکوموتيوهاي قديمي شرايط راحت و مناسبي براي لوکوموتيوران در نظر گرفته نمي‌شد، ولي؛ اين لکوموتيوها از لحاظ راحتي براي لکوموتيورانان بسيار مناسب و در ساخت آن به اين مساله دقت شده است.
يزدانفر وجود سيستم تهويه مناسب در لکوموتيوهاي توليدي شرکت مپنا را يکي ديگر از ويژگي آن‌ها خواند و ادامه داد: سرعت اين لکوموتيوها بالاترين سرعت در ميان لکوموتيوهاي مورد استفاده در کشور؛ يعني ۱۶۰ کيلومتر در ساعت است و با توجه به اين که لکوموتيوهاي ديزلي در دنيا بيشينه سرعت شان ۲۰۰ کيلومتر است اين سرعت براي لکوموتيوهاي ايراني سرعت خوبي به شمار مي‌آيد.
وي يادآور شد: چنانچه محدوديت‌هاي خط و سالن وجود نداشته باشد اين لکوموتيوها مي‌توانند مسير تهران-مشهد را در کمتر از ۸ ساعت طي کنند، ولي؛ اگر بخواهيم به زمان سير کمتر برسيم بايد به سمت قطارهاي برقي برويم.
اين مقام مسوول از تحويل ۳۲ دستگاه لکوموتيو باقي مانده شرکت مپنا تا پايان سال خبر داد و گفت: اين لکوموتيوها براي تمام واگن‌هاي داخلي از ريل باس گرفته تا باري قابل استفاده بوده و براي ساخت آن از تکنولوژي روز دنيا بهره گرفته شده است.
يزدانفر با يادآوري اين که بوژي و شاسي و قطعات اصلي لکوموتيو در کارخانه مپنالکوموتيو طراحي و ساخته مي‌شود، گفت: البته مانند تمام کارخانه‌هاي دنيا تمام قطعات در مپنا ساخته نمي‌شود و برخي اجزا مثل موتور و ترکشن موتور در شرکت دسا (ديزل سنگين ايران) واقع در شهرستان آمل طراحي و ساخته مي‌شود و براي مونتاژ با ساير قطعات به مپنالکوموتيو مي‌آيد.

نظر شما