همشهری -پریسا نوری: تداوم آلودگی هوای تهران در روزهای اخیر موجب شد که این موضوع روز گذشته به مهمترین بحث نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهرتهران تبدیل شود. رئیس و اعضای شورا با انتقاد از عملکرد دستگاههای متولی هوای پاک، خواستار تشکیل جلسه وزارت کشور با دستگاههای مسئول و ارائه راهحلهای فوری و پایدار شدند. اما در جلسه دیروز چه گذشت؟
لزوم برقیسازی موتورسیکلتها
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بین ۲۰ تا ۲۲ درصد آلودگی هوا در تهران مربوط به موتورسیکلتهاست که اگر برقی شوند میتوان این آلودگی را کاهش داد، گفت: شهرداری به وظایف خود عمل کرده است. شهرداری موتورسیکلت تولید نمیکند. ما با سازندگان صحبت کردیم و گفتند چون قیمت آن گرانتر است به آنها یارانه بدهیم تا موتورسیکلت برقی تولید کنند. ما میتوانیم بخشی از این کمک را بپذیریم تا به جای ساخت موتورسیکلتهای بنزینی موتورسیکلتهای برقی تولید کنند.
ظرفیت تولید اتوبوس داخلی وجود دارد
چمران افزود: پیش از این حق داشتیم اتوبوس خارجی بخریم اما امروز ظرفیت تولید داخلی وجود دارد و در بازدیدی که از 2 شرکت اتوبوسسازی داشتیم، اعلام کردند سالانه میتوانند 3 هزار و 500 دستگاه اتوبوس به ما تحویل دهند و بارها تأکید داشتند تا پایان امسال هم ۸۰۰ دستگاه اتوبوس به ما میدهند که به شهردار و معاون حملونقل و ترافیک اعلام کردیم در این زمینه فعال شوندو از اتوبوس داخلی با استانداردهای خوب بینالمللی استفاده کنند و درگیر گرفتاریهای ورود و خروج و گمرک نشوند.
لزوم تشکیل جلسه با دستگاههای مسئول
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: هرچند باید ۶ماه پیش جلسه وزارت کشور با دستگاههای مسئول برگزار میشد، امروز هم دیر نیست و باید این جلسه برگزار شود. اگر این اقدام انجام نشد، شورا این جلسه را برگزار و اعلام خواهد کرد که کدام دستگاهها به وظایف خود عمل کردهاند و کدامیک این اقدام را انجام ندادهاند تا مورد بازخواست عمومی قرار بگیرند.
شهرداری به وظایف خود عمل کرده است
مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیطزیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران هم با بیان اینکه از بین ۲۳دستگاه مسئول در اجرای قانون هوای پاک، فقط شهرداری تهران بهعنوان یازدهمین نهاد به وظایف خود عمل کرده است، گفت: اگر یک نهاد در اجرای قانون هوای پاک باید تجلیل شود، آن نهاد شهرداری است که به تمامی تکالیف خود در این زمینه عمل کرده است. اعمال اقداماتی مانند اسقاط خودروها و موتورسیکلتهای آلاینده، کنترل کامیونها و خارج کردن خودروهای فرسوده، در اصل وظیفه دولت است و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید این کار را انجام دهد.
فرار از مسئولیت
سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه معضل آلودگی هوا که هر ساله گریبانگیر شهروندان میشود، قابل پیشبینی و رفع است، گفت: سالهاست راهحلهای اساسی اجرایی نشده و تنها اقدام این بوده که در روزهای خفقانآور، مدارس و دانشگاهها را تعطیل و ادارهها را دورکار کنیم. این روش در واقع فرار از مسئولیت است. تشکری هاشمی با اشاره به شرایط جغرافیایی تهران گفت: با اینکه بخشی از مشکل آلودگی هوا به اقلیم تهران مربوط است، اما این معضل محصول فعالیتهای ماست. او با تأکید بر اینکه آلاینده غالب پایتخت ذرات کمتر از 5/2 میکرون هستند، گفت: حدود ۶۸ درصد آلایندهها از منابع متحرک بهویژه خودروها و موتورسیکلتها منتشر میشود و سالهاست اعلام میکنیم هر موتور بنزینی به اندازه 8 خودرو آلودگی تولید میکند، با این حال با وجود مصوبه برقیسازی موتورها هنوز حتی یک دستگاه موتور برقی هم به مردم تحویل نشده است.