به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، سفر لی جائه میونگ، رئیس جمهور کره جنوبی به آنکارا و دیدار او با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، نشان دهنده آغاز فصلی نوین در روابط طرفین است.
در چند سال گذشته مبادلات تجاری بین ترکیه و کره جنوبی افزایش چشمگیری یافته و حالا امکان همکاری در زمینه صنایع دفاعی و سرمایه گذاریهای مستقیم نیز به وجود آمده است.
این موضوعی بود که اردوغان نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک به آن اشاره کرده و گفت: «در مذاکرات دوجانبه، موضوعات مهمی مربوط به صنایع دفاعی مورد بحث قرار گرفت. پس از پروژههای موفقی مانند تانک آلتای، ما میخواهیم مشارکت خود را در چند زمینه دیگر نیز گسترش دهیم».
اردوغان اعلام کرد که حجم تجارت بین ترکیه و کره جنوبی از مرز 10 میلیارد دلار گذشته است. هدف، افزایش سرمایهگذاریهای متقابل و گسترش همکاریهای مبتنی بر فناوری بین دو کشور است.
طرفین تصمیم گرفتند به همکاری در پلتفرمهای چندجانبه به ویژه سازمان ملل متحد، گروه 20 و سازمان همکاری اقتصادی ادامه دهند. آنها همچنین تعهد خود را به همکاری در پروژههای صلح، بازسازی و توسعه در مناطق وسیعی از خاورمیانه تا آسیا نشان دادند.

لی جائه میونگ رئیس جمهور کره جنوبی در آنکارا اعلام کرد: «دوستی با ترکیه بر پایه محکمی بنا شده که با جنگ کره در سال 1950 آغاز شد. ما مشارکت استراتژیک خود را با ترکیه که در تقاطع اروپا و آسیا قرار دارد، ادامه میدهیم».
توافقنامه انرژی هستهای و منابع تجدیدپذیر
یکی از ابعاد مهم همکاری بین ترکیه و کره جنوبی، تمرکز بر حوزه حساس و مهم انرژی هستهای است. ترکیه تاکنون انرژی هستهای خود را به کمک روسیه پیش برده، اما حالا قصد دارد از ظرفیتهای کره جنوبی و چین نیز استفاده کند.
دیروز در این زمینه یادداشت تفاهمی بین شرکت انرژی هستهای ترکیه و شرکت برق کره جنوبی امضا شد و شواهد نشان میدهد که زمینه برای همکاری هستهای بین این دو کشور، در حد بالایی است. چرا که حالا، پروژه نیروگاه هستهای سینوپ ترکیه به شکل جدی در دستور کار قرار گرفته و علاوه بر این، توافق جدید همکاری در زمینه انرژی بادی امضا شد.

توسعه روابط اقتصادی ترکیه و کره جنوبی
حجم کل تجارت بین ترکیه و کره جنوبی در سالهای اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است. طبق گزارش خبرگزاری رسمی آناتولی، این رقم در سال 2020 میلادی به حدود 6.8 میلیارد دلار رسید، در سال 2021 به 8.6 میلیارد دلار افزایش یافت. در ادامه و در سال 2022 به 10.1 میلیارد دلار و در سال 2024 به 10.5 میلیارد دلار رسید.
توافقنامه تجارت آزاد (FTA) بین دو کشور، در 1 مه 2013 لازمالاجرا شد و پس از آن «توافقنامه تجارت خدمات» و «توافقنامه سرمایهگذاری» نیز هر دو در 1 آگوست 2018 میلادی به نتیجه رسیدند.
البته ذکر این نکته ضروری است که در مبادلات تجاری، تراز به شکل آشکار و معنی داری به نفع کره جنوبی است. چرا که کل صادرات ترکیه به کره جنوبی در سال 2024 مبلغی نزدیک به 971 میلیون دلار بوده اما 9 میلیارد دلار کالا از کره جنوبی وارد ترکیه شده است.
ترکیه به منظور استفاده از ظرفیتهای ارزی کره جنوبی خواستار یک توافق سوآپ بین بانکهای مرکزی دو کشور شد و این توافق در سال 2024 به مدت سه سال تمدید شد. اما یکی از نگرانیها و گلایههای ترکیه این است که هنوز هم حجم سرمایه گذاری مستقیم کره جنوبی در ترکیه در سطح پایینی است. به نحوی که طی 19 سال یعنی از 2002 تا 2021 میلادی کل سرمایه گذاری کره جنوبی در ترکیه به زحمت به یک و نیم میلیارد دلار رسیده است.
البته با احتساب برخی از سرمایهگذاریها از طریق کشورهای ثالث و سرمایهگذاری غیرمستقیم، مبلغ نهایی به 2 میلیارد و 240 میلیون دلار میرسد که بسیار پایینتر از انتظارات ترکیه است.
هم اکنون شرکتهای کرهای در ترکیه در زمینههای عمدهفروشی و خردهفروشی، معدن، گردشگری و الکترونیک فعالیت میکنند. اما کارشناسان میگویند برای سرمایهگذاری در بخشهایی مانند خودرو، الکترونیک، تولید و صنایع غیر بورسی زمینه بالایی وجود دارد.
بر اساس نقشه راهی موسوم به «استراتژی ویژه» ترکیه قصد دارد در چارچوب «استراتژی کشورهای دور»، «مگاپروژههای بزرگ» را با کره جنوبی در زمینههای اقتصادی، دفاعی، فناوری پیشرفته و زیرساختها توسعه دهد.
مرکز بلفر در دانشگاه هاروارد آمریکا در گزارشی تحلیلی، به این اشاره کرده که در جریان رقابت جهانی بزرگ بین آمریکا و چین، ترکیه به دنبال استقلال استراتژیک و امکان مانور بین غرب و شرق است و همکاری دفاعی با کره جنوبی، مسیرهای جایگزین برای به اشتراک گذاشتن فناوری را در اختیار ترکیه قرار میدهد.
تفاوت نگرش اقتصادی – سیاسی
تحلیلگران اقتصادی ترکیه میگویند: دولت و موسسات مالی و بانکی کره جنوبی برای سرمایه گذاریهای خارجی، حساسیت بالایی دارند و اهل ریسک نیستند. آنان در مجموع به این جمعبندی رسیدهاند که عدم قطعیت سیاسی در ترکیه، موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت و این موضوع به طور جدی، هزینه ریسک را بالا میبرد.
بحرانهای ارزی، تورم بالا و نوسانات سیاسی که اقتصاد ترکیه در گذشته تجربه کرده است، خطراتی را برای سرمایهگذاران کره جنوبی ایجاد میکند. کره جنوبی یک استراتژی سرمایهگذاری جهانی دارد و بر بررسی فرصتها در مناطقی مانند آسیا، اروپای شرقی و آفریقا متمرکز است. برای شرکتهای کرهای، ترکیه در مقایسه با سایر بازارها، مخاطرات بیشتری دارد.
یکی دیگر از فاکتورهای مهم در سبک سرمایه گذاری خارجی کره جنوبی، توجه به انتظارات بازده سرمایهگذاری (ROI) است. با توجه به هزینههای بالای تولید، انرژی، معیشت و مالیات در ترکیه، میزان سود برای سرمایه گذار، در حد رضایت بخشی نیست. همچنین باید به فاکتوری به نام عدم هماهنگی بخشی اشاره کنیم که نقش مهمی در سرمایه گذاری خارجی دارد.
کره جنوبی بر صنایع فناوری پیشرفته (الکترونیک، خودرو، نیمههادی) و سرمایهبر تمرکز دارد. این در حالی است که در ترکیه، نه بنیه اقتصادی و نه زیرساختها و مقررات، برای فعالیت در این حوزهها مهیا نیست.

به باور تحلیلگران اقتصادی در ترکیه، با وجود آن که زیرساختهای مالی، انرژی و مسیر کلان اقتصاد این کشور، هنوز برای میزبانی از فناوری سطح بالای کره جنوبی آماده نیست، اما در صنایع دفاعی، امکان همکاری وجود دارد. چرا که ترکیه و کره جنوبی دارای زیرساخت نظامی سازگار با ناتو هستند که توسعه سیستم مشترک و انتقال فناوری را تسهیل میکند.
طبق تحقیقات، سیستمهای تسلیحاتی هر دو کشور از نظر کیفیت و استانداردهای قرارداد با یکدیگر سازگار هستند. برای کره جنوبی، ترکیه به عنوان یک بازار مهم و شریک بالقوه برای صادرات دفاعی دیده میشود.
انتهای پیام/