به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیتالله تحریری در جلسه درس اخلاق مدیران جامعه الزهرا سلاماللهعلیها که در سالن اجتماعات ساختمان شهید بهشتی(ره) برگزار شد، با استناد به آیات قرآن کریم، به تبیین حقیقت فطرت انسانی و نقش عقل در تشخیص خیر و شر پرداخت.
استاد اخلاق حوزه بیان کرد: خدای متعال انسان را به گونهای آفریده که به صورت فطری خوبیها را درک کرده و به آنها میل دارد و در برابر بدیها احساس نفرت میکند. دین الهی نیز منطبق بر همین فطرت است و اصول اعتقادی و احکام عملی آن بر پایه عقل و فطرت سامان یافته است.
وی با اشاره به آیه «یَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ» در سوره مبارکه نحل، افزود: موعظه الهی در جایی مطرح میشود که حقیقت برای انسان قابل درک است، اما غفلت مانع توجه به آن میشود. قرآن کریم سراسر موعظه است؛ موعظهای که عقل را در حوزه شناخت و رفتار بیدار میکند.
آیتالله تحریری سپس به روایتی از امام باقر علیهالسلام درباره آیه ۹۰ سوره نحل پرداخت و تصریح کرد: طبق این روایت، مقصود از «عدل» وجود مبارک پیامبر اکرم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم، مقصود از «احسان» حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام و منظور از «ذیالقربى» حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلاماللهعلیها است.
وی افزود: اگرچه ظاهر آیه به اعطای حق مالی اشاره دارد، اما حقیقت ایتای ذیالقربى بسیار گستردهتر و مرتبط با شناخت جایگاه الهی اهلبیت علیهالسلام و التزام قلبی و عملی به حقوق ایشان است.
خطبه فدکیه برای همه ما درس مستمر و ماندگار دارد
استاد اخلاق حوزه با تأکید بر اینکه آیات ناظر به اهلبیت علیهالسلام محدود به زمان نزول نیست، گفت: آیاتی مانند ولایت، تطهیر و مباهله، اگرچه شأن نزول خاص دارند، اما پیام و تکلیف آنها برای همه زمانها باقی است و مؤمنان موظفاند نسبت به اهلبیت علیهالسلام معرفت، محبت و وفاداری داشته باشند.
آیتالله تحریری در بخش دیگری از سخنان خود به خطبه فدکیه حضرت زهرا سلاماللهعلیها اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت زهرا سلاماللهعلیها با استنادهای دقیق قرآنی، انحراف حاکمیت را آشکار کردند و این نشاندهنده عمق ارتباط علمی و معنوی ایشان با قرآن است. این خطبه برای همه ما درس مستمر و ماندگار دارد.
توجه عمیقتر جامعه علمی و دینی به معارف حضرت زهرا سلاماللهعلیها
تولیت مدرسه علمیه مروی همچنین با بیان اینکه پیامبر اکرم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم مظهر عدل الهی است، توضیح داد: رسالت پیامبر گرامی اسلام صلّیاللهعلیهوآله، تبیین معارف الهی در تمام ابعاد زندگی انسان است و همین حقیقت، عدل الهی در تکوین، تشریع و جزا را برای جامعه انسانی نمایان میسازد.
آیتالله تحریری در ادامه خاطرنشان کرد: در امتهای پیشین، پس از اتمام حجت، عذاب استیصال بر مخالفان پیامبران نازل میشد؛ اما در امت پیامبر خاتم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم، به احترام وجود مقدس آن حضرت، این عذاب برداشته شد. با این حال، برخی عذابها مانند اختلاف و تفرقه، همچنان ممکن است دامنگیر امت شود؛ چنانکه پس از رحلت پیامبر اکرم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم چنین شد.
این استاد اخلاق و معارف اسلامی بر ضرورت شناخت جایگاه اهلبیت علیهالسلام و پیوند دائمی با قرآن کریم تأکید کرد و خواستار توجه عمیقتر جامعه علمی و دینی به معارف حضرت زهرا سلاماللهعلیها شد.
حضرت زهرا سلاماللهعلیها نخستین هشداردهنده نسبت به انحراف پس از رحلت پیامبر(ص)
آیتالله تحریری در سخنانی با اشاره به سنت «محو و اثبات» و مهلت الهی به امتها، اظهار داشت: سنت الهی بر این است که اگر مردم از خطا برگردند و به تضرع و توبه جدی روی آورند، رحمت الهی شامل حال آنان میشود؛ همانگونه که در امت حضرت یونس علیهالسلام اتفاق افتاد و عذاب در سایه توبه بازگردانده شد.
وی با بیان اینکه گرفتاریهای امتها در اثر انحراف از حق، هرچند به شدتی که بر امتهای گذشته نازل شد نیست، گفت: اگر جامعه به مسیر الهی بازگردد، لطف خداوند شامل آن خواهد شد.
استاد اخلاق حوزه با اشاره به اینکه نخستین هشدار درباره انحراف پس از رحلت پیامبر صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم را حضرت زهرا سلاماللهعلیها مطرح کردند، گفت: حضرت صدیقه کبری سلاماللهعلیها هم در خطبه فدکیه و هم در خطبه خطاب به زنان مهاجر و انصار، آینده امت و پیامدهای فاصله گرفتن از ولایت را با صراحت گوشزد کردند.
وی، بیانات حضرت زهرا سلاماللهعلیها در دفاع از ولایت امیرالمؤمنین علیهالسلام را «دفاعی عجیب و جانانه» توصیف کرد و اظهار داشت: مشروعیت حوزههای علمیه، چه در بخش برادران و چه خواهران، بر فهم صحیح جایگاه ولایت و دفاع از آن استوار است.
ترک ولایت، جامعه را از برکات الهی محروم میکند
آیتالله تحریری با اشاره به آیات قرآن که حضرت زهرا سلاماللهعلیها در خطبه خود بر وضعیت جامعه تطبیق دادند، گفت: حضرت با استناد به آیات هشدار دادند که ترک ولایت، جامعه را از برکات الهی محروم میکند و زمینهساز ظلم، استبداد و گسترش فساد خواهد شد.
وی افزود: حضرت زهرا سلاماللهعلیها هشدار دادند که انحراف ایجادشده پایه خطری است که نسلهای بعدی نیز گرفتار آن خواهند شد؛ زیرا وقتی اساس حکومت بر غیرولایت گذاشته شود، ظلم و ستم و منکرات در جامعه گسترش مییابد.
وصیتنامه حضرت صدیقه کبری سلاماللهعلیها سندی دردناک و عبرتآموز است
استاد اخلاق حوزه با اشاره به ایستادگی حضرت زهرا سلاماللهعلیها در برابر حاکمیت ظلم تصریح کرد: وصیتنامه حضرت صدیقه کبری سلاماللهعلیها سندی دردناک و عبرتآموز است و هر بخش آن دریایی از مصیبت و مظلومیت را نشان میدهد.
آیتالله تحریری با نقل قولی از علامه امینی(ره) که میفرمود از خداوند هزار سال عمر میخواهم تا جز تبیین مظلومیت امیرالمؤمنین علیهالسلام کاری نکنم، اشاره کرد و در پایان بیان داشت: مظلومیتی که حضرت صدیقه کبری سلاماللهعلیها را تا پشت در خانه کشاند، امروز برای ما عادی شده، در حالیکه حقیقت آن بسیار جانسوزتر از تصور ماست.
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیتالله تحریری در جلسه درس اخلاق مدیران جامعه الزهرا سلاماللهعلیها که در سالن اجتماعات ساختمان شهید بهشتی(ره) برگزار شد، با استناد به آیات قرآن کریم، به تبیین حقیقت فطرت انسانی و نقش عقل در تشخیص خیر و شر پرداخت.
استاد اخلاق حوزه بیان کرد: خدای متعال انسان را به گونهای آفریده که به صورت فطری خوبیها را درک کرده و به آنها میل دارد و در برابر بدیها احساس نفرت میکند. دین الهی نیز منطبق بر همین فطرت است و اصول اعتقادی و احکام عملی آن بر پایه عقل و فطرت سامان یافته است.
وی با اشاره به آیه «یَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ» در سوره مبارکه نحل، افزود: موعظه الهی در جایی مطرح میشود که حقیقت برای انسان قابل درک است، اما غفلت مانع توجه به آن میشود. قرآن کریم سراسر موعظه است؛ موعظهای که عقل را در حوزه شناخت و رفتار بیدار میکند.
آیتالله تحریری سپس به روایتی از امام باقر علیهالسلام درباره آیه ۹۰ سوره نحل پرداخت و تصریح کرد: طبق این روایت، مقصود از «عدل» وجود مبارک پیامبر اکرم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم، مقصود از «احسان» حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام و منظور از «ذیالقربى» حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلاماللهعلیها است.
وی افزود: اگرچه ظاهر آیه به اعطای حق مالی اشاره دارد، اما حقیقت ایتای ذیالقربى بسیار گستردهتر و مرتبط با شناخت جایگاه الهی اهلبیت علیهالسلام و التزام قلبی و عملی به حقوق ایشان است.
خطبه فدکیه برای همه ما درس مستمر و ماندگار دارد
خطبه فدکیه برای همه ما درس مستمر و ماندگار دارد خطبه فدکیه برای همه ما درس مستمر و ماندگار دارد
استاد اخلاق حوزه با تأکید بر اینکه آیات ناظر به اهلبیت علیهالسلام محدود به زمان نزول نیست، گفت: آیاتی مانند ولایت، تطهیر و مباهله، اگرچه شأن نزول خاص دارند، اما پیام و تکلیف آنها برای همه زمانها باقی است و مؤمنان موظفاند نسبت به اهلبیت علیهالسلام معرفت، محبت و وفاداری داشته باشند.
آیتالله تحریری در بخش دیگری از سخنان خود به خطبه فدکیه حضرت زهرا سلاماللهعلیها اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت زهرا سلاماللهعلیها با استنادهای دقیق قرآنی، انحراف حاکمیت را آشکار کردند و این نشاندهنده عمق ارتباط علمی و معنوی ایشان با قرآن است. این خطبه برای همه ما درس مستمر و ماندگار دارد.
توجه عمیقتر جامعه علمی و دینی به معارف حضرت زهرا سلاماللهعلیها
توجه عمیقتر جامعه علمی و دینی به معارف حضرت زهرا سلاماللهعلیها توجه عمیقتر جامعه علمی و دینی به معارف حضرت زهرا سلاماللهعلیها
تولیت مدرسه علمیه مروی همچنین با بیان اینکه پیامبر اکرم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم مظهر عدل الهی است، توضیح داد: رسالت پیامبر گرامی اسلام صلّیاللهعلیهوآله، تبیین معارف الهی در تمام ابعاد زندگی انسان است و همین حقیقت، عدل الهی در تکوین، تشریع و جزا را برای جامعه انسانی نمایان میسازد.
آیتالله تحریری در ادامه خاطرنشان کرد: در امتهای پیشین، پس از اتمام حجت، عذاب استیصال بر مخالفان پیامبران نازل میشد؛ اما در امت پیامبر خاتم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم، به احترام وجود مقدس آن حضرت، این عذاب برداشته شد. با این حال، برخی عذابها مانند اختلاف و تفرقه، همچنان ممکن است دامنگیر امت شود؛ چنانکه پس از رحلت پیامبر اکرم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم چنین شد.
این استاد اخلاق و معارف اسلامی بر ضرورت شناخت جایگاه اهلبیت علیهالسلام و پیوند دائمی با قرآن کریم تأکید کرد و خواستار توجه عمیقتر جامعه علمی و دینی به معارف حضرت زهرا سلاماللهعلیها شد.
حضرت زهرا سلاماللهعلیها نخستین هشداردهنده نسبت به انحراف پس از رحلت پیامبر(ص)
حضرت زهرا سلاماللهعلیها نخستین هشداردهنده نسبت به انحراف پس از رحلت پیامبر(ص) حضرت زهرا سلاماللهعلیها نخستین هشداردهنده نسبت به انحراف پس از رحلت پیامبر(ص)
آیتالله تحریری در سخنانی با اشاره به سنت «محو و اثبات» و مهلت الهی به امتها، اظهار داشت: سنت الهی بر این است که اگر مردم از خطا برگردند و به تضرع و توبه جدی روی آورند، رحمت الهی شامل حال آنان میشود؛ همانگونه که در امت حضرت یونس علیهالسلام اتفاق افتاد و عذاب در سایه توبه بازگردانده شد.
وی با بیان اینکه گرفتاریهای امتها در اثر انحراف از حق، هرچند به شدتی که بر امتهای گذشته نازل شد نیست، گفت: اگر جامعه به مسیر الهی بازگردد، لطف خداوند شامل آن خواهد شد.
استاد اخلاق حوزه با اشاره به اینکه نخستین هشدار درباره انحراف پس از رحلت پیامبر صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم را حضرت زهرا سلاماللهعلیها مطرح کردند، گفت: حضرت صدیقه کبری سلاماللهعلیها هم در خطبه فدکیه و هم در خطبه خطاب به زنان مهاجر و انصار، آینده امت و پیامدهای فاصله گرفتن از ولایت را با صراحت گوشزد کردند.
وی، بیانات حضرت زهرا سلاماللهعلیها در دفاع از ولایت امیرالمؤمنین علیهالسلام را «دفاعی عجیب و جانانه» توصیف کرد و اظهار داشت: مشروعیت حوزههای علمیه، چه در بخش برادران و چه خواهران، بر فهم صحیح جایگاه ولایت و دفاع از آن استوار است.
ترک ولایت، جامعه را از برکات الهی محروم میکند
ترک ولایت، جامعه را از برکات الهی محروم میکند ترک ولایت، جامعه را از برکات الهی محروم میکند
آیتالله تحریری با اشاره به آیات قرآن که حضرت زهرا سلاماللهعلیها در خطبه خود بر وضعیت جامعه تطبیق دادند، گفت: حضرت با استناد به آیات هشدار دادند که ترک ولایت، جامعه را از برکات الهی محروم میکند و زمینهساز ظلم، استبداد و گسترش فساد خواهد شد.
وی افزود: حضرت زهرا سلاماللهعلیها هشدار دادند که انحراف ایجادشده پایه خطری است که نسلهای بعدی نیز گرفتار آن خواهند شد؛ زیرا وقتی اساس حکومت بر غیرولایت گذاشته شود، ظلم و ستم و منکرات در جامعه گسترش مییابد.
وصیتنامه حضرت صدیقه کبری سلاماللهعلیها سندی دردناک و عبرتآموز است
وصیتنامه حضرت صدیقه کبری سلاماللهعلیها سندی دردناک و عبرتآموز است وصیتنامه حضرت صدیقه کبری سلاماللهعلیها سندی دردناک و عبرتآموز است
استاد اخلاق حوزه با اشاره به ایستادگی حضرت زهرا سلاماللهعلیها در برابر حاکمیت ظلم تصریح کرد: وصیتنامه حضرت صدیقه کبری سلاماللهعلیها سندی دردناک و عبرتآموز است و هر بخش آن دریایی از مصیبت و مظلومیت را نشان میدهد.
آیتالله تحریری با نقل قولی از علامه امینی(ره) که میفرمود از خداوند هزار سال عمر میخواهم تا جز تبیین مظلومیت امیرالمؤمنین علیهالسلام کاری نکنم، اشاره کرد و در پایان بیان داشت: مظلومیتی که حضرت صدیقه کبری سلاماللهعلیها را تا پشت در خانه کشاند، امروز برای ما عادی شده، در حالیکه حقیقت آن بسیار جانسوزتر از تصور ماست.
∎